Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Tandem is aangesloten bij Stichting Primair Onderwijs Condor (www.spocondor.nl).
De school is gesitueerd in het dorp Nederasselt. De school heeft rond de 60 leerlingen. Op de Tandem zijn 10 teamleden werkzaam. Ons team bestaat uit leerkrachten, een intern begeleider en een directeur. Daarnaast hebben wij voor enkele uren een administratief medewerker en een conciërge.
De school kent een goede samenwerking met basisschool De Zilverberg uit Overasselt.
Enkele leerkrachten hebben naast hun klassentaak ook een specialistische taak zoals rekenen, ict, Jeelo, cultuureducatie, hoog- en meer begaafdheid. Wij werken met vier basisgroepen: 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8.
Onze school is een leerplaats voor studenten van de PABO, Han, Universiteit, ROC en VO stages.
In onze onderbouwgroepen werken ze met onderstaande hoofdgebieden:
- Visueel motorische ontwikkeling
- Taal-denk ontwikkeling
- Auditieve ontwikkeling
- Lees- en rekenvoorwaarden ontwikkeling
- Sociaal- emotionele ontwikkeling
Lezen is inclusief: technisch lezen, begrijpend lezen en begrijpend luisteren.
Taal is inclusief: spelling, mondelinge en schriftelijke taalvaardigheden.
De uren per vakgebied worden per groep bepaald n.a.v. de onderwijsbehoeften en kunnen daardoor mogelijk afwijken van bovenstaand schema.
Jeelo: Het projectonderwijs dat gedurende het schooljaar aangeboden wordt omvat een aantal van bovenstaande vakken: wereldoriëntatie, actief burgerschap, sociaal emotionele ontwikkeling, kunstzinnige en creatieve vorming.
Op de Tandem gaan we uit van onderwijsbehoeften: wat het kind op een bepaald gebied kan leren met behulp van volwassenen in een afgesproken tijd.
Onderwijsbehoeften zijn te beschouwen als kind specifieke onderwijsdoelen. Ze zeggen behalve over wat een kind kan leren, ook iets over de aard van de hulp en de ondersteuning die een kind nodig heeft.
We verdelen onderwijsbehoeften in instructie- en ondersteuningsbehoeften:- instructiebehoeften horen bij het didactische domein: het leren van de schoolse vakken;- ondersteuningsbehoeften horen bij het pedagogische domein: leren van gedrag, sociaal emotionele ontwikkeling en welbevinden. Er zijn kinderen die behoefte hebben aan extra en/of andere begeleiding vergeleken met de meeste kinderen in de groep. We noemen dit ‘specifieke onderwijsbehoeften’.
In het Schoolondersteuningsprofiel (zie website) vindt u een uitgebreide beschrijving van de inrichting van ons onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, het bepalen van de grenzen van de zorg en het voldoen aan de wettelijke bepalingen die bestaan rondom zorgplicht en ‘inclusief onderwijs’.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In samenwerking met specialisten worden leerkrachten gesterkt en vaardiger in het onderwijs binnen de groep.
Onze school kent een warme overdracht met de kinderdagverblijven. Dit houdt in dat op het moment dat een peuter, kleuter wordt er een gesprek is tussen ouders, voorschoolse locatie en de leerkracht van groep 1-2. Hier wordt de samenwerking tussen ouder en school gestart.