Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school heeft ruim 600 leerlingen verdeeld over 24 groepen. Wij werken met een instroomgroep voor 4-jarigen (vanaf januari), combinatiegroepen 1/2 en homogene jaargroepen (leerstofjaarklassen) in de groepen 3 t/m 8.
De leerlingen van de instroomgroep worden aan het begin van het nieuwe schooljaar verdeeld over de groepen 1/2. De leerlingen van de groepen 2 vormen drie nieuwe groepen 3. Ook na groep 5 worden de leerlingen herverdeeld en worden drie nieuwe groepen 6 samengesteld. De maximale groepsgrootte in de groepen 3 t/m 8 is in principe 28 leerlingen. Instroom van nieuwe leerlingen in die groepen is alleen mogelijk als er minder dan 28 leerlingen in een groep zitten.
Ons kleuteronderwijs richt zich op een brede ontwikkeling. Brede ontwikkeling start bij nieuwsgierig zijn en zelfvertrouwen, gaat over (leren) samen spelen, samen werken en communiceren tot ontwikkeling van taal, rekenen, muziek en beweging (motoriek). Dit gebeurt in een rijke leeromgeving die prikkelend is en kinderen aanspoort tot ontdekken en onderzoeken. Ons onderwijs is betekenisvol en sluit aan bij de belevingswereld van het jonge kind. Wij werken thematisch waarbij ontdekkings- en leervragen centraal staan. Leren en ontdekken vindt plaats in spelsituaties (informeel leren) en tijdens geplande overdracht van kennis en vaardigheden door de leerkracht (formeel leren). Leerkrachten werken doelgericht en sluiten aan bij de naaste ontwikkeling van het kind.
Bij de kleuters is er dagelijks aandacht voor spel en beweging binnen in de speelzaal en/of buiten op het schoolplein. Ook de kleuters krijgen een gevarieerd programma met 3 blokken van 10 lessen van vakleerkrachten. In het schooljaar 2022-2023 is dit muziek en dans
In de groepen 3 t/m 8 staan de basisvakken lezen, rekenen en taal centraal. Deze vakken komen dagelijks aan de orde. Vanaf groep 4 wordt wereldoriëntatie gegeven m.b.v. de methode Naut, Meander en Brandaan. De groepen 5, 6 en 7 krijgen ook verkeer. In alle groepen wordt wekelijks Engels gegeven m.b.v. de methode ‘Take it Easy’. In de groepen 3 t/m 6 kunnen de leerlingen meedoen aan de lessen Humanistische Vorming (HVO) of Godsdienstige Vorming (GVO).
In alle groepen werken we met het programma "Positive Behavior Support" (PBS). PBS is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt.
De groepen 3 t/m 8 hebben wekelijks bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. De groepen 4 en 5 krijgen om de week een half uur zwemles. Voor de creatieve vakken werken we samen met diverse vakleerkrachten. Alle kinderen krijgen een gevarieerd programma met 3 blokken van 10 lessen bijvoorbeeld muziek, handvaardigheid en dans.
Onze leerlingen kunnen cognitief meer aan dan op de gemiddelde basisschool. We hebben door onze specifieke populatie veel ervaring met meer- en hoogbegaafde leerlingen. Voor deze leerlingen wordt het reguliere werk waar nodig gecompact en aangevuld met verrijkingsmateriaal. Ook wordt vakoverstijgend werk aangeboden, bijvoorbeeld in de weektaak.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We versterken het didactisch handelen van de leerkrachten door het invoeren van Expliciete Directe Instructie (EDI). Leerkrachten worden getraind om kwalitatief goede en uitdagende lessen te geven bij de basisvakken, waarbij ze nieuwe werkwijzen en inzichten toepassen. Dit komt ten goede aan alle leerlingen en zeker aan leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. We werken aan een nieuw plan en werkwijze voor meerbegaafde leerlingen.
De meeste kinderen op onze school komen uit gezinnen met hoog opgeleide ouders. Veel kinderen, ook de kleuters, zijn cognitief en verbaal sterk. Leerkrachten sluiten aan bij wat hun leerlingen nodig hebben en bij de belevingswereld van het jonge kind. Leerkrachten observeren de ontwikkeling van ieder kind en begeleiden kinderen bij het maken van een volgende stap op hun eigen niveau.