Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Tweemaster is een school met een leerstofjaarklassensysteem. Er wordt gewerkt met combinatiegroepen.
De groepen 0, 1 en 2 zijn bij elkaar gevoegd. Er zijn twee parellelgroepen 0/1/2. Dit is een principiële keuze, zodat leerlingen in de groepen 0/1/2 optimaal van elkaar kunnen leren.
In onze visie past dit bij deze groepen en is de inhoud van het onderwijs geschikt voor het maken van deze combinatie van jaargroepen. Waar nodig maken wij ook bij de groepen 3 tot en met 8 combinatiegroepen. Dit heeft altijd groepsgrootte als reden. Dit is een praktische en geen principiële keuze. In alle groepen werken we volgens de principes van het handelingsgericht werken. Er wordt op drie niveaus instructie gegeven: een verkorte, basis- en verlengde instructie. Elke leerkracht werkt met een groepsplan waarin de doelstellingen per instructiegroep staan.
Het onderwijs in de groepen 1 en 2 wordt gegeven in thematisch onderwijs.
Kinderen leren aan de hand van diverse thema's waarin alle aspecten van taal en rekenen en sociale competenties wordt aangeboden.
Het geheel wordt gemonitord middels het leerlingvolgsysteem "Onderbouwd". Hierdoor heeft de leerkracht goed zicht op de ontwikkeling van elk kind, naast haar eigen observaties.
Alle kinderen uit de buurt zijn welkom bij ons op school. We willen proberen om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoeftes van de kinderen. Dit komt ook naar voren in onze missie: "De Tweemaster kan en wil omgaan met verschillen in behoefte en ontwikkeling van kleine en grote mensen en spant zich in voor hun optimale ontplooiing."
Deze missie vormt het uitgangspunt bij al ons handelen. Voorts hebben wij de volgende hoofddoelstellingen geformuleerd: Wij streven naar de maximale ontwikkeling van het individuele kind binnen de mogelijkheden die wij als school kunnen creëren.
De kinderen leren op De Tweemaster omgaan met verschillen tussen individuen en groepen. Wij zijn van mening dat alle kinderen bij ons op school zich veilig moeten voelen en ruimte dienen te hebben, om vanuit hun eigen achtergrond en met wederzijds respect voor ieders persoonlijkheid, zichzelf te kunnen zijn en zich te ontwikkelen en te vormen binnen de groep
Het omgaan met die verschillen begint allereerst met het accepteren en respecteren van iedereen binnen de school, zowel door teamleden als door kinderen en ouders. Maar het omgaan met verschillen kenmerkt zich ook door de inzet die wij als school doen om alle kinderen dat te bieden waar zij behoefte aan hebben.
Goede zorg voor een kind is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de groepsleerkracht. Zij houdt de vorderingen en de ontwikkelingen rondom uw kind goed in de gaten. Heeft uw kind meer lesstof of uitleg nodig, dan wordt dit vastgelegd in het groepsplan. Het groepsplan is een overzicht per groep met de onderwijsbehoefte van elk kind en de bijbehorende organisatie. Mocht deze hulp voor uw kind nog niet toereikend zijn, dan kan er ook een individueel handelingsplan opgezet worden in samenspraak met ouders en het kind. Gezamenlijk worden dan de doelen voor de komende periode vastgesteld en geëvalueerd.
Dit hele systeem wordt bewaakt door onze intern begeleider. Zij is verantwoordelijk voor de zorg van alle kinderen op "De Tweemaster". Zij volgt de ontwikkelingen van de kinderen groepsoverstijgend en houdt op deze manier over een langere periode de ontwikkelingen van de kinderen in de gaten.
Soms is het verstandig om meer gespecialiseerde hulp te bieden. Dit kan, na overleg, gedaan worden door onze Remedial Teacher (RT-er) of in onze eigen interne leeskliniek. Het kan ook nodig zijn om hulp van buitenaf te krijgen. Op basisschool De Tweemaster werkt Expertisecentrum Uniek Expertisecentrum Uniek is een multidisciplinaire zorgpraktijk die zich op scholen vestigt. Uniek biedt onder andere logopedie, kinderpsychologie en kinderfysiotherapie voor kinderen van de Tweemaster en voor kinderen uit de omgeving.
Wanneer de school een zorgvraag heeft over een leerling waarbij de school handelingsverlegen is, wordt Unita ingeschakeld. Hiervoor wordt een groeidocument aangevraagd en ingevuld, zodat er een duidelijke hulpvraag kan worden neergelegd. Dit groeidocument wordt samen met de ouder(s) ingevuld en besproken.
Naast onderwijsbehoeften is er dus ook aandacht voor de opvoedbehoeften; samenwerking met Jeugdzorg (indien van toepassing) is daarbij een voorwaarde. Ons uitgangspunt daarbij is: één kind, één gezin, één plan.
Daarnaast vragen we aan kinderen zelf en aan hun ouders wat zij nodig hebben om een bepaald doel te behalen: wat zijn hun ondersteuningsbehoeften? Wat kan de school voor hen betekenen? En we betrekken leerlingen meer actief bij het analyseren van de situatie, bij het formuleren van doelen en bij het zoeken naar oplossingen.
Binnen de school is er een plusgroep. Deze is bedoeld voor kinderen die meerbegaafd zijn. In de plusgroep komen leerlingen 2 uur per week bij elkaar om aan een project te werken. Daarbij krijgen zij vakoverstijgende opdrachten waarbij hun creatief oplossend- en analytisch vermogen wordt aangesproken. De opdrachten worden in de klas en eventueel thuis verder uitgewerkt. De plusgroepen zijn ingedeeld per 2 leerjaren.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.