Christelijke Basisschool de Ouverture

Sibelius 1 2671 VV Naaldwijk

  • Bewegend en samen leren
  • Ontdekkend leren
  • Structuur en ontmoeten
  • Sociaal emotioneel leren
  • Cultuur

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Het schooladvies van de Ouverture is gebaseerd op de kennis en de ervaring die we met een leerling gedurende acht jaar hebben opgedaan. Daarnaast wordt in groep 8 een onafhankelijke toets afgenomen teneinde te kunnen bepalen voor welke vorm van Voortgezet Onderwijs de leerlingen geschikt zijn.

Wij laten in november de ADIT toets afnemen. Dit is een Adaptieve Digitale Intelligentie Toets. Dit betekent dat de moeilijkheid van elke vraag tijdens de afname  wordt aangepast aan de vaardigheid van een leerling. Juist beantwoorde vragen leiden tot moeilijker vragen en vice versa.

Ouders ontvangen in februari het schooladvies en de uitslag van de ADIT toets. Hierna wordt in een gezamenlijk overleg tussen ouders en leerkracht bepaald welke vorm van Voortgezet Onderwijs het best past bij een leerling.

In april wordt als eindtoets 'Route 8' afgenomen. De eindtoets is een onafhankelijk en objectief tweede gegeven naast het schooladvies. Als een leerling deze eindtoest beter maakt dan verwacht, moet de school het schooladvies in heroverweging nemen. Dit kan ledien tot een wijziging in het schooladvies.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Via IEP toetsen worden de tussenresultaten gemeten. Door het lesgeven, werken aan doelen en methodetoetsen worden tussenresultaten ondersteund. Na de IEP toetsen worden de resultaten besproken in de groepsbespreking. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het staat beschreven in ons PO/VO beleidsplan. Dit wordt gecommuniceerd met ouders en leerlingen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school is een goede afspiegeling van de maatschappij.

Het is van belang te leren omgaan met verschillende waarden en normen, kwaliteiten en capaciteiten. 

Dit op een respectvolle manier, met vertrouwen en plezier.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Ontwikkeling
  • Structuur

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven