Christelijke Basisschool Rehoboth

Hoefblad 13 2671 WX Naaldwijk

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Rehoboth

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten in het onderwijsproces, toetsen van IEP en methodetoetsen in de groep, zijn onderdeel van tussentijdse evaluaties en bijstellingen in het onderwijsaanbod per leerling of per groep. In een groepsplan worden deze bijstellingen genoteerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Van groep 3 t/m 8 worden de toetsen van een onafhankelijk leerlingvolgsysteem gebruikt. Vanuit de methode wordt ook op verschillende gebieden getoetst. Daarnaast ziet de leerkracht hoe een leerling werkt. Vanuit deze resultaten en observaties kan een verwachting over het uitstroomperspectief worden geformuleerd. In groep 8 wordt de doorstroomtoets afgenomen. Deze geeft een advies over doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Om tot een goede keuze voor voortgezet onderwijs te komen, leggen wij de resultaten vanuit het leerlingvolgsysteem, de ervaring van de leerkrachten én de resultaten van de toetsen in groep 8 naast elkaar. Hieruit ontstaat een advies voor voortgezet onderwijs. In het voorjaar is een informatieavond in groep 7 waarop aan de ouders van de leerlingen verteld wordt hoe de toelating voor het voortgezet onderwijs plaatsvindt. Midden groep 8 worden de ouders uitgenodigd voor het adviesgesprek. Zij bespreken met de leerkracht het advies voor een richting binnen het voortgezet onderwijs.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen graag positief gedrag onder de aandacht brengen van onze leerlingen, leerkrachten en de ouders. In het kort komt het hierop neer: ‘Behandel een ander, zoals jij door een ander behandeld wilt worden’.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vriendelijk en veilig klimaat
  • respect voor elkaar
  • ruimte voor ieder kind

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven