Christelijke Basisschool Rehoboth

Hoefblad 13 2671 WX Naaldwijk

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Rehoboth

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht vervanging nodig heeft vanwege ziekte of verlof, wordt gezocht naar een vervanger voor de groep. Dit is meestal een duo-collega of een andere leerkracht van de school. Stichting PCPOW heeft een vervangingslijst, waarop medewerkers staan, die kunnen komen wanneer de oplossing niet binnen school gevonden kan worden.

In deze tijd is het niet makkelijk vervangers te vinden. Een klas kan dan verdeeld worden over andere groepen.

Mocht er echt geen oplossing zijn, dan kan de ouders verzocht worden hun kind(eren) thuis te houden.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen onze school werken wij met het jaarklassensysteem. Er zijn acht groepen van gemiddeld 24 leerlingen. Deze zijn ingedeeld op leeftijd. We spreken over onderbouw (groep 1-2-3-4) en bovenbouw (groep 5-6-7-8). Iedere groep heeft één of twee leerkrachten.

Er wordt klassikaal les gegeven met het directe instructiemodel. Dit betekent dat er in drie niveaus wordt lesgegeven. Binnen het klassikale systeem is ruimte voor zelfstandig werken en voor extra instructie. Op deze manier kunnen wij omgaan met verschillen tussen leerlingen.

We werken met verschillende werkmodellen. Samenwerken en zelfstandig werken wisselen we af.  We leren de leerlingen op verschillende manieren een probleem op te lossen.

Binnen een groep kunnen leerlingen een apart lesprogramma krijgen. Dit kan zich richten op leerachterstanden, maar ook leerlingen met een voorsprong krijgen een aangepast programma. Dit wordt altijd met ouders besproken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters leren al doende, tijdens hun spel. Wij spelen daarop in door te zorgen dat er veel ontwikkelingsmateriaal is waarvan kleuters kunnen leren. We werken altijd thematisch vanuit de belevingswereld van de leerlingen.Dat is belangrijk als voorbereiding voor het latere lees- en taalonderwijs. Bij de oudere kleuters houden we rekening met het feit dat deze leerlingen belangstelling gaan krijgen voor cijfers en letters, lezen en rekenen. We werken met de methode Schatkist. Deze methode bereidt de leerlingen systematisch voor op het leren lezen en rekenen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Alle leerlingen hebben dezelfde lestijd. In de onderbouw is meer ruimte voor vrij spel of ontspanning dan in de bovenbouw.

De gegeven tijden per vakgebied zijn een richtlijn en kunnen enigszins afwijken in de praktijk.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De verantwoordelijkheid voor de lessen en activiteiten in de klas berusten bij de leerkrachten van de groep. Zij verzorgen de lessen en onderhouden contacten met de ouders. Zij worden in hun werk begeleid en ondersteund door specialisten binnen de school. 

De intern begeleider houdt zich bezig met coördinatie van de leerlingenzorg binnen de school. Dit houdt o.a. in:

• organisatie van de toetsen

• bespreking van de resultaten met de groepsleerkracht.

• het opstellen van een handelingsplan, samen met de groepsleerkracht.

• ondersteuning van de groepsleerkracht met de uitvoering van dit plan.

• doorverwijzen van leerlingen naar de remedial teacher.

• bespreking van de resultaten van deze gegevens met de directeur.

• overleg met het Samenwerkingsverband Westland

Eén dag per week is er een leerkracht beschikbaar om leerlingen met leerproblemen te helpen. Zij stelt de handelingsplannen op en evalueert ze met de leerkrachten en intern begeleider.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren zal de school blijvend inzetten op de extra ondersteuningsbehoefte van kinderen. De intern begeleiders van de school coördineren het zorgbeleid en i.s.m. SPOW en SKT wordt een dekkend netwerk geleverd. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wanneer een vierjarige op school komt, is er altijd een overdracht met de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf.

Terug naar boven