R.K. Basisschool WSKO Joannes

Wollegras 39 2671 ZZ Naaldwijk

  • Schoolfoto van R.K. Basisschool WSKO Joannes
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool WSKO Joannes
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool WSKO Joannes
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool WSKO Joannes
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool WSKO Joannes

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Elke toets die de leerlingen hebben gemaakt, wordt geanalyseerd om te kijken waar de verbeterpunten liggen. Uiteraard doen we dit ook bij de Eindtoets in groep 8. Na de analyse van het jaar 2021-2022 hebben we besloten het accent meer op rekenen te leggen, omdat hierin verbetering nodig was om de ontwikkeling in stand te houden. Gevolg was een behoud van de resultaten. 

In schooljaar 2023-2024 zal ook de focus op het rekenonderwijs liggen om deze ontwikkeling in stand te houden. Daarnaast gaan we aan de slag met het onderdeel taalverzorging. Dit gaan we doen door meer te oefenen met zins- en woordontleding.

In 2022-2023 behaalde de Joannesschool een gemiddelde score van 361,8 (bij een landelijke gemiddelde van 361). In de volgende afbeelding is te zien wat het driejaarsgemiddelde is. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de cognitieve ontwikkeling van kinderen te volgen, voeren we methodetoetsen uit. Daarnaast nemen we twee keer per jaar de DIA-toets af. Deze toets is adaptief, dat wil zeggen dat hij zich aanpast aan het niveau van het kind en is digitaal. Met de DIA-toetsen kunnen we de kinderen door de jaren heen volgen. Het is een landelijk genormeerd systeem om de cognitieve ontwikkeling te bepalen. Met behulp van deze toetsen stellen we vast of een kind op het juiste niveau zit en wat de onderwijsbehoefte is, zodat wij ons onderwijs hierop kunnen aanpassen. Aan de hand van deze gegevens en de gegevens van de methodetoetsen, worden de groepsplannen opgesteld. 

Welke toetsen gebruiken we?

- Methode-toetsen 

- DIA-toetsen spelling, rekenen en begrijpend lezen. 

- DMT en AVI-toetsen voor technisch lezen 

- De kinderen van groep 8 maken in februari een wettelijk verplichte doorstroomtoets.

Naast een leerlingvolgsysteem voor de cognitieve ontwikkeling, gebruiken we een volgsysteem voor de de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hiermee krijgen we inzicht in welbevinden, betrokkenheid, sociaal initiatief, sociale flexibiliteit, sociale autonomie, impulsbeheersing en inlevingsvermogen in beeld. Meer informatie hierover vindt u in hoofdstuk 3.2.

De resultaten van de methodetoetsen en DIA toetsen voeren we in in Parnassys, ons leerlingadministratie en -volgsysteem.
Twee keer per jaar krijgen de leerlingen een rapport mee.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij kijken als school altijd secuur naar de adviezen van de leerlingen. Dit doen wij in samenspraak met de leerkrachten van groep 6, groep 7, groep 8, de IB en directie. Hierbij kijken we ook naar de DIA toetsen die vanaf groep 3 t/m 8 worden afgenomen en naar de inzet, werkhouding, concentratie en bijvoorbeeld huiswerkattitude.

In de maand september geven wij een presentatie aan de ouders van groep 8 om ze mee te nemen in het proces wat doorlopen moet worden met betrekking tot de overgang naar het Voortgezet Onderwijs.

In de maand oktober nemen wij dan de Begin groep 8 toetsen af van DIA om beter inzicht te krijgen in het niveau van de leerling.

In november krijgen de kinderen het zogenaamde pré-advies. Hiermee kunnen de ouders en kinderen alvast bij de open dagen gaan kijken bij de middelbare scholen. Deze zijn vaak in november/december/januari.

Vervolgens krijgen de leerlingen in januari het voorlopig advies en maken wij in samenspraak met de ouders alvast het Onderwijskundige rapport aan, wat uiteindelijk het overdrachtsdocument wordt voor de overgang naar het Voortgezet onderwijs.

De leerlingen krijgen in de maand februari de doorstroomtoets. Deze is in de plaats gekomen van de Eindtoets die voorheen in april plaatsvond.

In maart krijgen de leerlingen dan het definitieve advies en krijgen zij een code waarmee zij zich kunnen inschrijven bij het voortgezet onderwijs. Dit jaar hebben de ouders 1 week de tijd om zich in te schrijven op het Voortgezet Onderwijs (van 25 t/m 31 maart).

In de maand mei krijgen de meeste ouders te horen of de leerlingen zijn toegelaten op de school naar keuze en dan zullen de leerkrachten van groep 8 momenten met de middelbare scholen plannen om de leerlingen over te dragen aan de docenten van het Voortgezet Onderwijs.

In de maanden mei en juni vinden ook de kennismakingsgesprekken plaats op het Voortgezet Onderwijs voor de leerlingen en is er ook een kennismakingsmiddag, waarin de leerlingen hun nieuwe klassen leren kennen.

De leerlingen worden in dit hele proces meegenomen, zodat ook zij goed voorbereid worden op de overstap en een bewuste keuze kunnen maken voor hun vervolgonderwijs.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen een school zijn waar iedere leerling zich sociaal aanvaard voelt en zich kan ontwikkelen in een sfeer van veiligheid, acceptatie, erkenning en wederzijds respect. Met name aan het begin van het jaar, wordt veel aandacht besteed aan regels voor de omgang met elkaar, de zogenoemde 'Gouden Weken'. In iedere groep stelt de leerkracht, samen met de kinderen, klassenregels op en draagt de leerkracht zorg dat deze worden nageleefd. 

Pedagogisch Tact

In schooljaar 2019-2020 zijn wij gestart met het traject Pedagogisch Tact van het Nivoz. Pedagogisch Tact kan kort worden samengevat als ‘het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de ander’. In dit traject staan vragen centraal die gaan over de interactie tussen leerkracht, leerlingen en hun ouders. De leerkracht is het eigen instrument en vormt samen met collega’s een team, met een gezamenlijke pedagogische opdracht.

Daarnaast maken wij gebruik van de Orka methode, waarin sociale vaardigheden, weerbaarheid en groepsvorming centraal staan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Veiligheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2021-2022 hebben wij als school met een thema-onderzoek meegedaan. Hierin kwam naar voren dat wij als school een positieve beoordeling ontvangen voor het voorbereiden en de overstap van kinderen en ouders naar het Voortgezet Onderwijs.

Terug naar boven