Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Joannesschool wordt gewerkt in units. Een unit bestaat uit twee of drie basisgroepen, waarin kinderen zitten uit twee leerjaren. Leerlingen zijn het eerste jaar in de unit de jongste en kunnen zich optrekken aan de kinderen die een jaar ouder zijn. Het jaar erna zijn zij de oudsten, waarbij ze in een meer helpende rol komen.
Het werken in units heeft de volgende kenmerken:
- De heterogene samenstelling van de groep heeft een positief effect op het gedrag van kinderen en sfeer in de klas. Hierdoor is er meer rust in de groep, wat leidt tot een betere werkhouding en concentratie.
- Met verschillende leeftijdsgroepen in één unit komen kinderen in verschillende rollen. Als jongsten trekken zij zich op aan de oudere leerlingen. Als oudsten dragen zij zorg voor de nieuwe kinderen binnen de voor hen al bekende unit.
- Het biedt meer mogelijkheden om onderwijs op maat aan te bieden, door de inzet van onderwijsondersteuners en verschillende teamleden.
- Kinderen kunnen van en met elkaar leren, omdat kinderen met verschillende talenten en leeftijden elkaar ontmoeten en samenwerken.
- Meerdere ogen volgen dagelijks de kinderen. In een unit werkt een aantal unitmedewerkers nauw samen en volgt zo de ontwikkeling van alle kinderen en niet alleen de kinderen van de basisgroep. We zijn van “onze klas” naar “onze kinderen” gegaan.
- Door intensieve samenwerking maken teamleden meer gebruik van elkaars kennis en kwaliteiten en leren ze van elkaar.
Unit 1/2 werkt thematisch, waarbij er elke periode een thema centraal staat waarin leer- en speelactiviteiten worden georganiseerd. Zij maken hierbij gebruik van de projecten van de Kleuteruniversiteit.
Kleuters leren voornamelijk door middel van spel. In unit 1/2 wordt veel tijd besteed aan spel en is er zinvol materiaal aanwezig dat uitnodigt tot verschillende vormen van spel. Tijdens het spelen is het de taak van de leerkracht om, samen met de kinderen, situaties te creëren waarin de kinderen zich verder kunnen ontwikkelen. Dagelijkse situaties worden uitgespeeld en problemen worden voorgelegd. Naarmate de kinderen ouder worden, krijgen ze meer gerichte opdrachten ter voorbereiding op groep 3.Zij werken met een weektaak en een werkboekje, waarin zij taakjes hebben waarmee zij oefenen met taal en rekenen.
De leerkrachten gebruiken het volgsysteem van Inzichtelijk om de ontwikkeling van de individuele leerlingen te monitoren.Beweging is voor leerlingen uit unit 1/2 heel belangrijk, daarom gaan zij iedere dag naar buiten of naar de speelzaal, waar volop materiaal is dat het bewegen stimuleert. In unit 1/2 is ook tijd voor DaRiZa (dans, ritme, zang), waarbij leerlingen spelenderwijs expressieactiviteiten uitvoeren. Ook tekenen, knutselen en boetseren staan op het programma. Tijdens de werklessen mogen de leerlingen spelen in bijvoorbeeld de huishoek en de bouwhoek. Daarnaast is er vaak een themahoek en werken de kleutergroepen ook met iPads en programmeermaterialen.
Iedere dag start met een inloop waarbij leerlingen direct aan de slag kunnen met de materialen. Daarnaast zijn er dagelijks kring-activiteiten, waarbij taal- en rekenactiviteiten centraal staan.
Voor de basisvakken rekenen, taal en lezen gaat de basisgroep uiteen en krijgen de kinderen op hun eigen leerjaarniveau uitleg over de lesstof. Omdat we hierbij extra onderwijzend personeel inzetten, kunnen we ervoor zorgen dat kinderen regelmatig in kleinere groepen werken en dus meer instructie en begeleiding op niveau krijgen. Voor de overige vakken zoals creatieve vakken, zelfstandig werken, gym en wereldoriëntatie, krijgen de kinderen les in hun basisgroep.
Op de Joannesschool werken we met instructietijden en verwerkingstijden. Tijdens de instructietijden wordt de basisinstructie gegeven aan alle leerlingen. Tijdens de verwerkingstijden verwerken leerlingen de lesstof en wordt verlengde instructie gegeven aan de leerlingen die daar behoefte aan hebben.
Op de Joannessschool kunnen wij onderwijs bieden aan de volgende doelgroepen:
Kinderen met leerproblemen
Kinderen met dyslexie
Kinderen met een taalachterstand
Kinderen met lichte gedragsstoornissen, zoals autisme, AD(H)D
Kinderen met gehoorproblemen
Kinderen met verminderd zicht
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We gaan ons verder ontwikkelen in het observeren van kinderen, zodat we nog beter de onderwijsbehoeften in kaart kunnen brengen.
Wij hebben op school geen opvang of Voor- en vroegschoolse educatie voor kinderen jonger dan 4 jaar. Voor opvang van deze kinderen (Kinderdagopvang of peuterspeelzaal) verwijzen wij naar andere organisaties, zoals Kwest, 2Samen of Zon. Vanaf 4 jaar kunnen kinderen op onze school terecht voor Voor- en Naschoolse opvang, dat wordt georganiseerd door Stichting Kwest.
Voor meer informatie over onderwijs aan het jonge kind, verwijzen wij naar paragraaf 2.1. Daarin wordt beschreven hoe wij onderwijs aan deze leeftijdsgroep vormgeven.