Een bekend gezegde luidt: ‘Waar gehakt wordt, vallen spaanders’. Ook bij ons gaat niet altijd alles goed. Wij willen van elke klacht leren en daarom vinden we het belangrijk dat ieder die niet tevreden is dit ook kenbaar kan maken. Daarbij onderneemt u de volgende stappen:
Stap 1:
a) Neem zo spoedig mogelijk contact op met de leerkracht van uw kind en leg hem/haar uw probleem voor. In negen van de tien gevallen kan het probleem meteen worden opgelost. In andere gevallen wordt er samen gezocht naar een oplossing/aanpak. Daar hoort bij dat u ook even geduld moet hebben en de tijd moet geven om aan een mogelijke oplossing te werken of een aanpak uit te proberen.
b) Komt u er samen niet uit, ga naar stap 2.
Heeft u een klacht die niet specifiek groepsgebonden is, kunt u bij stap 2 beginnen.
Stap 2:
a) Neem contact op met de directeur, bespreek samen het probleem en de stappen die al zijn ondernomen. Ga samen zoeken naar een oplossing/ aanpak. Het kan zijn dat er een gesprek komt tussen u, directeur en groepsleerkracht.
b) Geeft dit, naar uw idee, geen bevredigend resultaat ga dan naar stap 3.
Stap 3: Wanneer een klacht op school niet tot tevredenheid kan worden opgelost, zijn er de volgende mogelijkheden:
a) U neemt schriftelijk contact op met de externe vertrouwens-persoon van het bestuur, mevr. J. Brouwer- de Jonge. De vertrouwens-persoon onderzoekt of er bemiddeld kan worden of dat de klacht bij het bestuur of bij de Landelijke Klachtencommissie gemeld wordt. In dat laatste geval wordt het bestuur hierover geïnformeerd.
b) U meldt uw klacht schriftelijk en ondertekend bij het bestuur van Scholengroep Perspectief, Loodzetter 7, 9502 EW Stadskanaal. Het bestuur neemt uw klacht in behandeling en zal u vervolgens informeren over de vervolgstappen.
Klachtenprocedure en klachtencommissie
De uitgebreide Klachtenprocedure is te vinden op de website van Scholengroep Perspectief en op die van alle scholen. Ons bestuur is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie. Voor meer informatie verwijzen we u naar de website www.onderwijsgeschillen.nl. Daar staat ook vermeld op welke manier u een klacht kunt indienen. Algemeen Anonieme (klachten) brieven kunnen niet in behandeling worden genomen. Bij vermoedens van of klachten m.b.t. seksuele intimidatie, agressie en geweld hoeft u het stappenschema niet te volgen. Deze kunt u rechtstreeks voorleggen aan de vertrouwenspersoon van het bestuur. Klachten van ouders en leerkrachten over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld, kunt u ook melden via het meldpunt vertrouwensinspecteurs. Wanneer u zich zorgen maakt over kinderen in uw omgeving en u denkt aan kindermishandeling, kunt u contact opnemen met het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK). Voor kinderen is er de Kindertelefoon.