St. Antoniusschool

Floralaan 41 9581 TZ Musselkanaal

Schoolfoto van St. Antoniusschool

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

 



De afgelopen schooljaren zijn de resultaten op de eindtoets (nu doorstroomtoets) sterk verbeterd. We voldoen aan het driejaarlijks gemiddelde op de inspectienorm. Echter zien we dat de resultaten op de eindtoets van het schooljaar 2022-2023 niet overeenkomen met de verwachte resultaten. We zien dat de resultaten op de doorstroomtoets van het schooljaar 2023-2024 boven onze eigen ambitiedoelen én het landelijke gemiddelde liggen. 



De Inspectie heeft onze school in november 2021 met een voldoende gewaardeerd. In januari 2024 heeft een externe auditteam tevens onze school met een voldoende gewaardeerd. 



 



Schooladvies toelating voortgezet onderwijs



Eind groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies. Leerlingen krijgen in groep 8 van de basisschool een schooladvies. Dit advies hebben zij nodig bij de toelating op de middelbare school. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun schooladvies. .



Schooladvies: best passende middelbare school:



In het schooladvies staat welk type middelbare school het beste bij een leerling past. De school kijkt bij elke leerling onder andere naar: gedragskenmerken, sociaal-emotionele vaardigheden, praktijkgerichte vaardigheden, werkhouding en motivatie· resultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen.



Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari. Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo).



Basisschool kan het schooladvies bijstellen na de doorstroomtoets:



Voor de leerling kan de uitkomst van de doorstroomtoets van invloed zijn op het schooladvies. Is de uitkomst van de doorstroomtoets lager dan het schooladvies, dan verandert het schooladvies van de school niet. Als uit de doorstroomtoets een hogere score komt dan verwacht, kan de school het schooladvies bijstellen. De school kan nog van een bijstelling afzien. De school moet dan goed motiveren waarom zo’n bijstelling niet in het belang van de leerling is. De middelbare school neemt het advies van de basisschool over.



Kort samengevat: 




  • Tussen 10 en 31 januari 2025 vinden de definitieve adviesgesprekken plaats.

  • De doorstroomtoets is op 4 en 5 februari 2025.

  • Uiterlijk 15 maart 2025 ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets.

  • Door de school wordt uiterlijk 24 maart het advies vastgesteld. Mogelijke aanpassingen van het schooladvies is alleen mogelijk bij hoger uitvallende uitslag van de doorstroomtoets ten opzichte van advies dat gegeven is in januari.

  • Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (VO).



 



 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Alle leerlingen vanaf groep 3 maken tussentijdse toetsen in januari / februari en mei / juni. Dit zijn de CITO toetsen van het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld van CITO. Vanaf groep 5 kunnen onze leerlingen adaptief getoetst worden, dit betekent dat de leerling op eigen niveau getoetst wordt.

De (tussentijdse) toetsen worden gebruikt om de kinderen te volgen in hun ontwikkeling. Het geeft de leerkracht informatie over wat een kind beheerst en waar extra aandacht nodig is. 

De resultaten worden op school- en individueel niveau geëvalueerd. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De kinderen die van de St. Antoniusschool komen, hebben een passend schooladvies gekregen. Dit blijkt uit de doorstroom in het jaar daarna. De contacten met de scholen van vervolgonderwijs zijn goed. Er is persoonlijk contact bij de overdracht van het primair naar het voortgezet onderwijs. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft onze school in november 2021 met een voldoende gewaardeerd.

Terug naar boven