Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Alle leerlingen vanaf groep 3 maken tussentijdse toetsen in januari / februari en mei / juni. Dit zijn de CITO toetsen van het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld van CITO. Vanaf groep 5 kunnen onze leerlingen adaptief getoetst worden, dit betekent dat de leerling op eigen niveau getoetst wordt.
De (tussentijdse) toetsen worden gebruikt om de kinderen te volgen in hun ontwikkeling. Het geeft de leerkracht informatie over wat een kind beheerst en waar extra aandacht nodig is.
De resultaten worden op school- en individueel niveau geëvalueerd.
De kinderen die van de St. Antoniusschool komen, hebben een passend schooladvies gekregen. Dit blijkt uit de doorstroom in het jaar daarna. De contacten met de scholen van vervolgonderwijs zijn goed. Er is persoonlijk contact bij de overdracht van het primair naar het voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
De inspectie heeft onze school in november 2021 met een voldoende gewaardeerd.