Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school hebben we naast een Intern Begeleider ook leerkrachten die gespecialiseerd zijn op een bepaald vakgebied. Op dit moment hebben we binnen onze school een taalcoördinator, een cultuurcoördinator en een hoogbegaafdheidsspecialist. We hebben dus veel expertise in huis die we kunnen in zetten om het onderwijs aan uw kind zo goed mogelijk vorm te geven en om het welzijn van uw kind goed te kunnen monitoren.
Bij groep 1 en 2 zijn de vakken niet zo strak te scheiden. De verschillende ontwikkelingsgebieden zoals taal, reken, zintuigelijke, motorische en sociaal emotionele ontwikkeling zitten verweven in het totale aanbod.
Bij het maken van de te besteden tijd aan de vakken is gekeken naar wat de groep nodig heeft. Aan de hand van de groepsplannen is bepaald hoeveel tijd er voor elk vak weggezet is.
Daarnaast hebben we ervoor gekozen groep 3 en 4 vanaf dit schooljaar ook de vrijdagmiddag naar school te laten gaan. Op deze manier komt er iets meer ruimte in het rooster voor de te geven lessen en trekken we de lestijden gelijk met de andere (hogere) groepen.
Alle scholen hebben afgesproken welke ondersteuning op elke school in elk geval geboden wordt, de zgn. basisondersteuning. Daarnaast bieden scholen ook extra ondersteuning. Dit kan per school echter verschillen. Elke school heeft dit vastgelegd in het zgn. Schoolondersteuningsprofiel. Als wij niet (meer) weten hoe we aan de ondersteuningsbehoefte van uw kind moeten voldoen, dan wordt het Steunpunt Passend Onderwijs ingeschakeld. Deze deskundigen helpen ons om andere mogelijkheden voor ondersteuning in kaart te brengen en deze uit te voeren. In dit traject wordt er te allen tijde nauw samengewerkt met de ouders. Mochten deze extra interventies ook onvoldoende resultaat opleveren of als wij niet in staat zijn om deze begeleiding te bieden, dan gaan we samen met u zoeken naar een andere, beter passende plek. Dat kan een andere basisschool zijn, maar ook een school voor speciaal (basis) onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op dit moment doen we onze uiterste best om met ouders en alle betrokken binnen school het onderwijs en de eventuele extra zorgbehoefte, zo goed mogelijk af te stemmen op de betreffende leerling. Voor de komende jaren hebben we de ambitie om ons meer te ontwikkelen op het terrein van meer- en hoogbegaafheid.
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóórschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vróégschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.