CBS de Parel

Middenweg 1 9649 HP Muntendam

  • Schoolfoto van CBS de Parel
  • Schoolfoto van CBS de Parel
  • Schoolfoto van CBS de Parel
  • Schoolfoto van CBS de Parel
  • Schoolfoto van CBS de Parel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De scores van de kinderen uit groep 8 op de eindtoets zijn ook dit jaar in overeenstemming met de plaatsingswijzer en het voorlopige advies van de school. Alle kinderen hebben gepresteerd op hun niveau en zoals verwacht.

Werkwijze rondom het geven van het schooladvies:

Om te komen tot een schooladvies betrekken wij ouders vroeg. Eind groep 7 worden de resultaten van het leerlingvolgsysteem besproken met ouders en ook welke richting binnen het VO hier op dat moment bij past.

In groep 8 vinden er in november voorlopige adviesgesprekken plaats. In februari wordt de doorstroomtoets gemaakt. Naar aanleiding van de uitslag wordt door de leerkracht van groep 8 het schooladvies vastgesteld. Heeft een leerling de doorstroomtoets goed gemaakt en ligt het advies vanuit deze toets hoger t.o.v. het voorlopig schooladvies dan wordt dit advies in overleg met ouders naar boven aangepast. Tenzij hier vanuit ouders/school zwaarwegende bezwaren zijn en dit goed kan worden onderbouwd waarom er niet gekozen wordt voor een verhoging van het advies. 

 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We hanteren het leerlingvolgsysteem met de bijbehorende toetsen.

De tussenresultaten worden gebruikt om:

  • ons onderwijsaanbod te evalueren
  • de onderwijsbehoeften van de leerlingen te bepalen 

Na de toetsperiodes (in januari en juni) worden op basis van de analyse plannen opgesteld voor de volgende periode. We kijken daarbij vooral naar wat de leerling nodig heeft om zich verder te ontwikkelen (dit zijn de onderwijsbehoeften). De tussenresultaten worden 2x per jaar in het team besproken. Voorafgaand vindt er door de leerkrachten een analyse plaats en worden binnen het team eventuele vervolgstappen besproken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets. 

In week 44/45 worden de B8-toetsen van Leerling in Beeld afgenomen. Dit is ons leerlingvolgsysteem. Deze B8 resultaten en de resultaten van  groep 6 en 7 nemen we mee in een voorlopig advies. Dit betekent voor onze school dat we in week 46 in november 2023 voorlopige adviesgesprekken voeren met kind en ouders om alvast te bespreken wat op dat moment de verwachtingen zijn t.a.v. het advies richting het Voortgezet Onderwijs.

De doorstroomtoets vindt dit schooljaar op dinsdag 6 februari 2024 en woensdag 7 februari 2024 plaats.

In week 12 in maart 2024 vinden de definitieve adviesgesprekken met kind en ouders plaats. In dit gesprek wordt de uitkomst van de doorstroomtoets besproken en gekeken wat uiteindelijk het definitieve advies richting het VO wordt. De leerlingen moeten uiterlijk op 22 maart 2024 aangemeld zijn bij een VO school.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De basis van de visie ligt in de identiteit van de school. De missie van ‘ieder kind is schitterend’ wordt door de leerkrachten voorgeleefd en uitgedragen en vormt de basis van het pedagogisch klimaat. Hierdoor ontstaat er een goed klimaat voor de kinderen en leerkrachten om tot leren te komen. Het samen leren en elke dag een beetje beter willen worden is een uitgangspunt van het team op pedagogisch, didactisch vlak en geldt ook voor de kwaliteit- en zorgstructuur. 

CBS De Parel biedt een veilige, rustige en gestructureerde omgeving voor alle kinderen waarin we het beste in een kind naar boven willen halen. De sfeer in school en in de klassen is open en plezierig, zodat elk kind zich geaccepteerd voelt en tot leren kan komen. De eigenheid van ieder kind wordt gerespecteerd en gestimuleerd, het kind heeft het recht om zichzelf te mogen zijn.

1 van de 5 parels op CBS De Parel is vaardigheden. Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals: samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • ieder kind is uniek
  • betrokkenheid
  • goed pedagogisch klimaat

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven