OBS De Aventurijn

Kerkeweg 10 8485 JJ Munnekeburen

Schoolfoto van OBS De Aventurijn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten eindtoets 2022-2023
(% tussen de (  ) betreft een aangepast normering ivm de Covid-periode en het thuisonderwijs)
Kengetallen
Schoolweging = 29,32
1F landelijk               96,3%
Signaleringswaarde    85% (82%)
% 1F behaald            90%

1S/2F landelijk          62,1%
Signaleringswaarde    49% (43,5%)
% 1S/2F behaald      66,7%

Resultaten 2022-2023 per vakgebied
1F is 90% behaald voor Lezen, Rekenen en Taalverzorging. 
1S/2F is 80% behaald voor Lezen en 50% voor Rekenen. 

Conclusie
De opbrengsten van de eindtoets 2022-2023 zijn goed.
De leerkracht heeft ingezet op het didactisch handelen bij Spelling bij de overige vakken op de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen. De leerlinggesprekken dragen bij tot de motivatie en de werkhouding. Leerlingen zijn mede verantwoordelijk voor hun eigen leerproces en de leerkracht ondersteunt daar waar nodig. De leerkracht organiseert herhaling en verlengde instructie, zowel klassikaal als in kleine groepjes of individueel daar waar nodig. De leerkracht heeft oog voor de leerlingen en stimuleert hen. De nieuwe methodes voor technisch/begrijpend lezen Estafette en voor Spelling Staal hebben mede invloed gehad op de positieve opbrengsten bij de CITO LIB M8 afname. De planmatige zorg op basis van onderwijsbehoeftes en –ondersteuning hebben bijgedragen aan goed onderwijs om de leerlingen zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te laten komen.
Samen met de leerling is, op een oplossingsgerichte manier, gezorgd voor een positieve werksfeer, waarbij de leerlingen eigenaar zijn geworden van de oplossing. Hierdoor is een ieder mede verantwoordelijk voor de sfeer in de groep en hun eigen leerproces. De leerlingen hebben zich positief kunnen ontwikkelen
Trendanalyse over 3 jaren
Kengetallen
Schoolweging = 29,32
1F landelijk               96,3%
Signaleringswaarde    85% (82%)
% 1F behaald            88,3%

1S/2F landelijk          62,1%
Signaleringswaarde    49% (43,5%)
% 1S/2F behaald       47,7%

Conclusie
De trendanalyse van de opbrengsten van de eindtoets over 3 jaren laat zien dat de Aventurijn goed scoort. 
Het team is ambitieus. Dit betekent dat we ons richten op de signaleringswaarde en niet op de aangepast normering
i.v.m. de Covid-periode en het thuisonderwijs. Deze ambitie wordt voor het %1F behaald. Echter voor het %1S/2F ligt
het resultaat net iets onder de signaleringswaarde. 

 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om objectieve maatstaven aan te kunnen leggen, maken we gebruik van landelijk genormeerde Cito Leerling in Beeld toetsen. Daardoor volgen wij de ontwikkelingen op leerling niveau, op groep niveau en op schoolniveau. De Cito LIB-toetsen worden twee keer per jaar afgenomen. De Cito LIB-toetsresultaten worden besproken in de groeps- en leerlingbespreking  (leerkracht en interne begeleider) en in het team. Aan de hand van de Cito LIB-toetsresultaten worden analyses en trends beschreven (M- en E-zelfevaluatie), zodat ons lesstofaanbod hierop aangepast kan worden.      Deze zelfevaluatie is waardevol, omdat we op deze wijze beschrijven wat iedere leerling / groep nodig heeft om te komen tot een optimale ontwikkeling in het leerproces. Met onze M-zelfevaluatie leggen wij verantwoording af aan het bestuur en de inspectie. 

Alle leerkrachten werken met een groepskaart in ParnasSys waarin zij ontwikkelingen en resultaten registreren. De leerresultaten worden verkregen door de Cito-toetsen, methodetoetsen, speelwerkbladen (kleuters), observaties, aantekeningen en spreekbeurten. Vier keer per jaar wordt de groeps- en leerlingbespreking georganiseerd tussen de leerkracht en de interne begeleider. Daarnaast wordt deze informatie besproken in het team (zorgoverleg). Het beeld van de sociaal emotionele ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen wordt verkregen door observaties en vragenlijsten van Kanvas en tijdens leerlinggesprekken en oudergesprekken. De ontwikkeling van de leerlingen wordt tijdens de contactmomenten en rapportgesprekken met de ouder(s)/verzorger(s) besproken. Indien wenselijk worden tussentijds gesprekken georganiseerd.

Het leerlingendossier
Elke leerling beschikt over een dossier. Hierin staan onder meer: persoonsgegevens, notities over besprekingen van het kind, van de gesprekken met ouders en verzorgers, van onderzoeken, toets- en rapportgegevens. Het dossier is strikt vertrouwelijk. U kunt als ouder het dossier in zien. Praktisch betekent dit dat u een afspraak moet maken met de directeur om het dossier te bekijken. Het kan zijn dat wij gegevens uit het dossier aan anderen willen of moeten laten zien. Hiervoor hebben wij altijd toestemming van gezaghebbende ouders en verzorgers nodig. Al onze dossiers zijn digitaal terug te vinden in ParnasSys.

Interne en externe ondersteuning
Als een leerkracht moeite heeft met het vinden van een oplossing is er zowel intern als extern ondersteuning te vragen. Binnen de school is de eerste persoon hiervoor de intern begeleider. De leerkracht en intern begeleider kunnen de logopediste en kinderoefentherapeut, een orthopedagoog, een gedragsdeskundige, de maatschappelijk werkende en de schoolarts inschakelen waar dat nodig is. Mochten de vragen meer specialistisch van aard zijn, dan wordt in overleg met ouders externe ondersteuning gezocht. Te denken valt aan ondersteuning vanuit de expertisecentra en hulpverleningsinstanties. Ook kan de expertise van Veilig Thuis en de leerplichtambtenaar worden ingezet. Het Gebiedsteam van de gemeente is hierin een belangrijke schakel.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij de Centrale Eindtoets (CET) groep 8 hebben alle leerlingen een dubbel advies gekregen.4 leerlingen hebben op de CET hetzelfde advies gekregen als het eindadvies door school gegeven.Bij 1 leerling heeft school een ambitieus advies gegeven nl. VMBO BB. Op de CET heeft deze leerling een PRO – VMBO-BB advies gekregen.7 leerlingen hebben op de CET hetzelfde advies gescoord als het eindadvies door school gegeven. Al met al concluderen we dat de door school gegeven adviezen voor het grootste deel overeenkomen met de adviezen van de CET. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op obs De Aventurijn werken we met de uitgangspunten van Kanjertraining en oplossingsgericht werken. We denken vanuit mogelijkheden en oplossingen. Wat werkt, waar willen we meer van? De groepsgevoel is belangrijk. Iedereen draagt daar zijn/haar steentje aan bij en dat geeft zelfvertrouwen en een goed zelfbeeld. Van daaruit komen de leerlingen tot presteren. Iedereen in de groep is gelijkwaardig. We erkennen de diversiteit en de talenten van de leerlingen en hebben hier oog voor. Samen werken en leren, waarbij ieders inbreng evenveel waarde heeft en we elkaar helpen.

We besteden veel aandacht aan de sociaal emotionele ontwikkeling. De leerkrachten observeren hoe de leerlingen met elkaar omgaan en wat dat voor gevolgen heeft voor het welbevinden van (individuele) leerlingen. De leerkracht bespreekt de sfeer in de groep en de omgang met elkaar in de groep. Samen worden er groepsregels opgesteld. De inbreng van de leerlingen is belangrijk. De leerkracht is nieuwsgierig naar hun ideeën en geeft complimenten. De leerkracht stimuleert de leerlingen om kritisch na te denken over hun opvattingen en gedrag en om daarover in de groep te communiceren. Vanaf de start van het schooljaar wordt met behulp van de “Gouden Weken” en de startweek van de Kanjertraining gewerkt aan een veilig en prettig schoolklimaat.

Het organiseren van coöperatieve werkvormen zorgt voor samenwerken en elkaar daar waar nodig kunnen helpen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige leer- en werkomgeving
  • Je bent een kei!
  • Oplossingsgericht

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven