Jozefschool Muiden

Kloosterstraat 14 1398 AM Muiden

  • Schoolfoto van Jozefschool Muiden
  • Schoolfoto van Jozefschool Muiden
  • Schoolfoto van Jozefschool Muiden
  • Schoolfoto van Jozefschool Muiden
  • Schoolfoto van Jozefschool Muiden

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het behalen van goede resultaten biedt perspectief op een succesvolle vervolgopleiding en loopbaan. Wij zijn van mening dat onze verantwoordelijkheid veel breder is. Naast het behalen van goede resultaten hechten we minstens evenveel belang aan de ontwikkeling van talenten, het kritisch denkvermogen, samenwerken en het stimuleren van waarden zoals respect, eerlijkheid en doorzettingsvermogen.

Onze school stelt zich tot taak de juiste voorwaarden te scheppen voor ieder kind om zich optimaal te kunnen ontwikkelen, zodat uw kind verder komt en ook kan terugkijken op een fijne schooltijd.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor het geven van instructie kijken de leerkrachten naar het niveau van de leerlingen. Hiervoor gebruiken ze de observaties in de klas, maar ook methode en niet-methode gebonden toetsen. Aan de hand van deze informatie bekijken we of we ons onderwijs moeten bijstellen, door bijvoorbeeld een andere organisatie vorm te kiezen of de instructie aan te passen.

Methode gebonden toetsen

In de lessen krijgen de kinderen op basis van deze indeling langere, kortere of een ander type instructie. De indeling wordt met name gehanteerd bij de vakken rekenen en taal/spelling. Dit kan per vak verschillen en er wordt regelmatig geëvalueerd of een leerling de instructie krijgt die bij hem of haar past. Om na te gaan welke ontwikkeling onze leerlingen doormaken, neemt onze school regelmatig tussentijdse toetsen af.

Niet-methode gebonden toetsen

Om na te gaan welke ontwikkeling onze leerlingen doormaken, neemt onze school regelmatig tussentijdse toetsen af middels niet- methodegebonden toetsen. Deze zijn landelijk genormeerd en nemen we twee maal per jaar af. Wij gebruiken op school hiervoor de Dia toetsen. Na deze toetsen stelt de leerkracht een groepsplan op om te werken aan doelen voor de volgende periode, uitgaande van de ontwikkeling van de leerling. Hier gebruiken we Leeruniek voor. Een tussentijdse evaluatie door de groepsleerkracht en de IB-er zorgt ervoor dat de ontwikkeling van de individuele leerling wordt gemonitord en waar nodig het aanbod wordt aangepast. Twee maal per jaar worden er groepsplannen gemaakt, die een tussenevaluatie kennen en een eindevaluatie. Ook gebruiken we deze toetsen om ons onderwijs op schoolniveau te evalueren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het is voor ons belangrijk om ouders en kinderen te ondersteunen bij het maken van een weloverwogen schoolkeuze, waarbij het kind zich thuis voelt en een goede kans van slagen heeft. Daarom voorzien wij ouders en kinderen tijdig van informatie over de jaarlijkse informatiemomenten van middelbare scholen en informeren we hen over welke stappen ze kunnen verwacht met betrekking tot de overstap naar het voortgezet onderwijs.

Het doorstroomperspectief in groep 7 en het (voorlopig) schooladvies in groep 8 worden zorgvuldig samengesteld door een adviesteam bestaande uit leerkrachten, de directeur en de IB-er. Hierbij worden de volgende elementen meegenomen:

  • Leerlingvolgsysteemtoetsen uit eerdere groepen en groep 8
  • Ervaringen en waarnemingen op het gebied van sociaal-emotioneel gedrag en leervaardigheden
  • Werkhouding en motivatie
  • Indien van toepassing: capaciteiten- of intelligentieonderzoek en zorgdossier van de leerling

Aan het einde van groep 7 krijgt elke leerling een doorstroomperspectief. Een half jaar later, in groep 8, wordt het voorlopig schooladvies gegeven. Na de doorstroomtoets (voorheen eindtoets) krijgt de leerling het definitief schooladvies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Iedereen heeft zijn eigen unieke talenten en dat is hoe wij het zien op de Jozefschool. We leren van en met elkaar en zijn continu in ontwikkeling. Ieder op een eigen manier. De kunst van goed onderwijs is om bij elk kind uit te vinden hoe het benaderd moet worden en hoe hij of zij het beste leert. Leerkrachten voelen een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor alle leerlingen in de school. Je wordt gezien op de Jozefschool: ieder kind, iedere ouder én ieder teamlid.

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren en hun ontwikkeling. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en wij hebben hierbij oog voor zowel kennis als vaardigheden. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Relatie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven