Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De kinderen krijgen tweemaal per week gym. In groep 1/2 is dat één keer van de eigen leerkracht en één keer van de vakleerkracht. Komende schooljaar staat er een verbouwing op de planning en kom er een speelzaal in de school. Groep 3 t/m 8 heeft twee keer per week les van een vakleerkracht. Deze lessen worden in de sporthal in Muiden gegeven. De kinderen lopen onder begeleiding naar de sporthal toe.
In de groepen 1 en 2 richten we ons op de belangstelling en de ontwikkeling van het kind aan de hand van wisselende thema’s, zoals: de seizoenen, de dokter, Sinterklaas, de winkel enz. Op een speelse manier leren de kinderen hoe hun wereld in elkaar zit. Dat betekent dat leeractiviteiten op een speelse manier binnen het thema worden aangeboden. Denk daarbij aan activiteiten die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven in groep 3. Daarnaast leren de kinderen samenspelen en wordt er gewerkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.
Vanaf groep 3 maken de kinderen meer opdrachten uit werkboekjes en hebben zij een eigen tafel in het lokaal. In het lesrooster wordt weergegeven hoeveel tijd we per week aan de verschillende vakken besteden. Het gaat hier om gemiddelden die enigszins per leerjaar kunnen verschillen. We gaan uit van een lessentabel van 25 uur en 45 minuten per week voor alle groepen.
Meer- en hoogbegaafden
Naast de ambities die hebben we hebben om ons te verdiepen in het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, doen we al veel om leerlingen te ondersteunen die meer uitdaging nodig hebben. We hebben een plusklas waarin leerlingen op een ander niveau kunnen werken en zich verder kunnen verdiepen. Daarnaast bieden we Franse les aan om taalvaardigheden te ontwikkelen en de horizon te verbreden. Bovendien geven we kinderen uitdagende rekenlessen in kleine groepjes en de mogelijkheid om een jaar hoger te rekenen, waarbij ze in groep 8 zelfs wiskunde krijgen als ze de methode hebben afgerond.
Samenwerkingsverband
De Jozefschool is een omgeving waar leerlingen samen leren, samen spelen en zich samen kunnen ontwikkelen. Het is ons uitgangspunt om alle leerlingen uit Muiden een passende onderwijsplek te kunnen bieden binnen onze school. We kijken per leerling welke specifieke onderwijsbehoeften een leerling heeft en hoe wij aan deze onderwijsbehoeften kunnen voldoen. Wanneer dit niet mogelijk is, bieden wij extra ondersteuning in samenwerking met speciale(basis)scholen of door inzet van specialisten. In dit kader werkt onze school samen met het Samenwerkingsverband Unita.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op de Jozefschool streven we ernaar om een breed lesaanbod te realiseren waarin leerlingen hun talenten kunnen ontdekken en tot bloei kunnen laten komen. We geloven in het belang van het optimaal benutten van de talenten van alle betrokkenen, waaronder leerlingen, ouders en leerkrachten. Met het invoeren van thematisch werken door de hele school, willen we recht doen aan de verschillende behoeften en capaciteiten van onze leerlingen. Door ons te richten op talentontwikkeling en het verdiepen van ons aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, streven we ernaar om een inclusieve en uitdagende leeromgeving te creëren waarin elke leerling de mogelijkheid krijgt om zijn of haar potentieel te bereiken.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.