PCB Meester Lalleman

Oudersvrucht 7 2841 LN Moordrecht

Schoolfoto van PCB Meester Lalleman

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

ROUTE-8
Op PCB Meester Lalleman nemen wij de ROUTE-8 doorstroomtoets af bij onze leerlingen. ROUTE 8 is een digitale, adaptieve toets die het taal- en rekenniveau van uw kind meet. De ROUTE 8 doorstroomtoets geeft een advies voor een schoolniveau en daarnaast wordt weergegeven of de referentieniveaus behaald zijn. U ontvangt de rapportage van ons. Hier worden de resultaten van de onderdelen, het toetsadvies voor het voortgezet onderwijs en de behaalde referentieniveaus weergegeven.

Op het gebied van 1F scoren de kinderen van de meester Lallemanschool 95,8 score, dit is passend bij schoolpopulatie. Op het gebied van 1S/2F zien we dat de Meester Lalleman met 54% iets lager scoort dan vergelijkbare scholen (59,2%). 

Landelijk gemiddelde
We streven naar een passend resultaat voor de kinderen. Op schoolniveau is het streven dat we het landelijk gemiddelde behalen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf de eerste tot de laatste dag dat kinderen naar school gaan, wordt bijgehouden hoe het kind zich ontwikkelt op cognitief (leer), sociaal, emotioneel en motorische gebied. Dit wordt gevolgd en geregistreerd in een leerlingvolgsysteem.

Dagelijks verzorgen de leerkrachten beredeneerd aanbod voor alle groepen. Kinderen krijgen instructies o.b.v. lesdoelen en er wordt gewerkt met een doorgaande lijn voor de kernvakken. Na een periode van onderwijs maken de kinderen toetsen, de toetsgegevens worden geanalyseerd door de leerkrachten. De uitkomst wordt meegenomen in het aanbod van de komende periode. 

De leerkrachten en de intern begeleider bespreken regelmatig de ontwikkeling van de kinderen en de groep tijdens zorgbordsessies. Hierdoor worden leer en ontwikkelresultaten van de kinderen regelmatig (ten minste zes keer per jaar) middels zorgbordsessies besproken. Vanuit deze zorgbordsessies komen doelen waaraan de leerkracht met de kinderen en de groep gaat werken, deze streefdoelen vormen de basis voor het onderwijs. Aan het einde van het schooljaar vindt er een overdracht plaats tussen de leerkrachten.

Zodra de leerkracht zich zorgen maakt over de ontwikkeling van een kind, betrekt de leerkracht de ouders bij het zoeken naar eventuele oplossingen. Indien de leerkracht het probleem niet kan oplossen, wordt de intern begeleider ingeschakeld. Samen met de ouders kunnen zij besluiten de Interne Zorgcommissie en/of externe hulp in te schakelen. 
In het SchoolOndersteuningsProfiel kunt u nalezen met welke partijen we samenwerken.

Een aantal gestandaardiseerde toetsen en observatielijsten is opgenomen in ons leerlingvolgsysteem. Deze toetsen zijn ontwikkeld door het Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling (CITO) en A-Viseon (Route 8 toets). Ons leerlingvolgsysteem is erop gericht om in iedere groep, door middel van observaties en toetsen, vroegtijdig eventuele opvallende leerlingen te signaleren. Na iedere toetsperiode bespreekt de leerkracht de resultaten met de intern begeleider.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na acht jaar basisonderwijs gaan de kinderen naar het Voortgezet Onderwijs (VO). Zij hebben de keuze uit vele scholen. De verantwoording voor de keuze van een school voor VO ligt te allen tijde bij de ouders. Wij proberen de leerlingen en hun ouders zo goed mogelijk bij die keuze te adviseren.

Groep 7: voorlopig advies o.b.v. resultaten uit leerlingvolgsysteem.

Groep 8: 
Begin schooljaar: Informatiemoment voor ouders uit groep 8 en ambitiegesprekken met de kinderen
Februari: Definitief advies
April: ROUTE-8 toets
Mei: Uitslag ROUTE-8 toets 

Om tot een passend VO-advies te komen wordt er gekeken naar de ontwikkeling van het kind vanaf het moment dat het bij ons op school gestart is. De leerkrachten, intern begeleider en directie zijn betrokken bij het definitieve advies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De PCB Meester Lalleman wil een school zijn, waar ieder kind zich veilig voelt. Waar de kinderen met elkaar spelen, leren en samenwerken. In alle groepen wordt gezorgd voor een sterk pedagogisch klimaat. Dit wordt onder andere bereikt door de  lessen sociaal-emotionele vorming van de Vreedzame School, door actief reageren van de leerkracht en hoge verwachtingen van kinderen te hebben.  

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt. Zowel leerkrachten, kinderen en ouders stellen zich positief op en nemen elkaar serieus. Wij hanteren de algemene christelijke waarden en normen en verwachten dat iedereen hier op een actieve wijze aan deelneemt. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ieder kind voelt zich veilig
  • Samen spelen, leren en werken
  • Positief klimaat

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie kent aan PCB Meester Lalleman het basisarrangement toe. Dit betekent dat de inspectie op dit moment geen reden heeft om het toezicht te intensiveren.

De stichting voor Protestants-Christelijk Primair Onderwijs De Vier Windstreken, verder D4W, voldoet aan de eisen van de inspectie van het onderwijs. Dat betekent dat het bestuur zorgt voor voldoende onderwijskwaliteit en geld op de scholen. 

Terug naar boven