obs IXIEJE

Oudersvrucht 1 2841 LN Moordrecht

Schoolfoto van obs IXIEJE

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het schooladvies van een leerling is het resultaat van:

- het volgen van de vorderingen van de afgelopen jaren mbv IEP en methodetoetsen
- de uitslag van de NIO (intelligentie onderzoek); welke leermogelijkheden heeft de leerling
- de leerhouding van de leerling in de groep en met huiswerk
- de indruk van de leerkrachten uit groep 7 en 8

De scores van de IEP eindtoets (doorstroomtoets 2024) komen overeen met de definitieve adviezen die door de school aan de leerlingen gegeven zijn.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Groepen 1-2

De ontwikkeling van de kinderen uit de groepen 1 en 2 volgen we met het leerlingvolgsysteem IEP. De leerlingen worden gevolgd op het gebied van visueel-motorische ontwikkeling, taal/denk-relaties, auditieve ontwikkeling, ontwikkeling rekenvoorwaarden en sociaal-emotionele ontwikkeling. 

Aan de hand van de observatiegegevens plannen leerkrachten hun beredeneerd aanbod voor het kind in een themaplan. 

In februari wordt zowel de risicoscreening als  februariscreening afgenomen bij alle leerlingen van de groepen 2.

Groep 3-8

Om de didactische ontwikkeling van uw kind nauwkeurig te volgen, maken wij gebruik van een leerlingvolgsysteem (LVS). Wij nemen jaarlijks twee keer IEP-toetsen af vanaf midden groep 3. In onze toets kalender zijn deze toetsen gepland voor het gehele schooljaar. In het kader van duurzame kwaliteit hebben we een protocol ‘afname IEP’ waarin afspraken zijn vastgelegd over de afname van deze toetsen. De resultaten van uw kind worden ingevoerd in het LVS Parnassys.

De resultaten van de toetsen worden op individueel-, groeps- en schoolniveau geanalyseerd, daar waar nodig kunnen bijstellingen plaatsvinden:

  • individueel niveau: leerkracht, leerkracht en IB
  • groepsniveau: leerkracht, IB-er en directeur
  • schoolniveau: team, IB en directeur

Twee keer per jaar wordt er een schoolrapport opgesteld. Dit wordt besproken met de MR en de bestuurder.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De onderwijsbehoeften en de leermogelijkheden van kinderen zijn leidend voor onze begeleiding en ons onderwijs. Belangrijk is dat ieder kind zich ontwikkelt naar zijn/haar mogelijkheden. Deze diversiteit is zichtbaar in de verwijzingen naar het voortgezet onderwijs.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken met de methode voor sociaal-emotionele vorming van De Vreedzame school.

De groepen werken elk jaar in doorgaande lijn aan de volgende zes thema's:

1. We horen bij elkaar

2. We lossen conflicten zelf op

3. We hebben oor voor elkaar

4. We hebben hart voor elkaar

5. We dragen allemaal een steentje bij

6. We zijn allemaal anders

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zorgzaam en verantwoordelijk
  • Aandacht voor elk kind
  • Democratisch

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

IXIEJE heeft een basisarrangement. We verwijzen u graag door naar het inspectierapport op onze site.


Terug naar boven