Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De kleuters in groep 1 en 2 hebben tijd waarin ze instructies krijgen in de kleine of de grote kring of in groepjes. Ook hebben ze tijd om zelfstandig te spelen en te werken en dit doen ze aan de hand van een kiesbord.
Op ODBS Het Talent geven we instructies en hebben kinderen zelfstandig werktijd om het werk te maken. Ook hanteren we tijd om het werk te plannen en te reflecteren. We doen dit omdat we een Daltonschool zijn. Tijdens de zelfwerktijd hebben kinderen de vrijheid om op een plek te werken waar ze zich goed kunnen concentreren op hun werk zoals het stiltelokaal.
Bij aanmelding van een kind met een bijzondere behoefte bekijken we wat we kunnen doen om aan onze zorgplicht te voldoen.
Sil op School
Sil op school is een volwaardig programma met een doorgaande leerlijn en is het meest flexibele kleuterprogramma vol variatie voor alle kinderen in de groepen 1 en 2 van het basisonderwijs. Het is een compleet programma, waarmee gewerkt wordt aan alle SLO-doelen:
- Aandacht aan alle 4 ontwikkelingsgebieden: taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotioneel.
- Ontwikkeling van kleuters via spel.
- Besteedt veel aandacht aan begeleiding van het doen alsof-spel: verkennen, verbinden en verrijken van het spel.
- Is binnen iedere activiteit uitgewerkt in 3 niveaus: basis, intensief en verdiept arrangement.
In de kleutergroep wordt gewerkt aan thema's. Voor het schooljaar 2022-2023 zijn dat:
- Sil plukt appels, gaat over de nazomer en fruit.
- Ridder Sil en de jonkvrouw, gaat over vroeger.
- Sil en de speelgoedwinkel, gaat over speelgoed, sint en kerst.
- Winterkost, gaat over eten.
- Pleisters en zalfjes, gaat over ziek zijn en de dokter.
- Hooggeëerd publiek, gaat over het circus.
De ontwikkeling van de kleuters wordt gevolgd door middel van het observatiesysteem dat hoort bij de methode van Sil. In de loop van schooljaar 2022-2023 gaan we IEP LVS gebruiken voor de hele school.