Basisschool de Maaskei

Koningin Julianastraat 5 A 6585 XP Mook

  • Schoolfoto van Basisschool de Maaskei
  • Schoolfoto van Basisschool de Maaskei
  • Schoolfoto van Basisschool de Maaskei
  • Schoolfoto van Basisschool de Maaskei

In het kort

Toelichting van de school

Dit SchoolVenster biedt u inzicht in de resultaten van de Adalbert Basisschool. De gegevens zijn afkomstig van DUO, de Inspectie en de school.  Zo biedt dit SchoolVenster u betrouwbare en genuanceerde informatie over de schoolprestaties en in grote lijnen de werkwijze van school.

Natuurlijk bent u van harte welkom om de school te bezoeken om zo een totaalbeeld van de school te krijgen en uw eventuele vragen te stellen. Zij zullen u graag ontvangen en u rondleiden door de school. 

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Veilig
  • Samen
  • Groei

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

D E   M A A S K E I

Basisschool De Maaskei staat midden in het dorp Mook. In het gebouw is ook de Kion gevestigd, zij verzorgen de voorschoolse- en naschoolseopvang. Daarnaast maken veel jonge kinderen gebruik van de kinderopvang en de peuterspeelzaal. De Maaskei wordt bezocht door ongeveer 130 kinderen, het leerlingaantal blijft de komende jaren stabiel. In augustus 2023 hebben wij een naamsverandering gehad en na een mooi traject voor de naam De Maaskei gekozen. Een naam die goed past bij de omgeving. In ons logo zijn verschillende stenen verwerkt, verwijzend naar de kinderen op onze school, elk kind is uniek.  

P O P U L A T I E   D E   M A A S K E I
De leerling populatie van de Maaskei kenmerkt zich ten opzichte van het landelijk gemiddelde als volgt:
· Ouders/ verzorgers bestaan voor een zeer groot deel uit autochtonen/ Nederlanders

· De meeste ouders zijn afkomstig uit Mook en omgeving. De laatste jaren zien we ook steeds meer instroom van buitenaf.

· Ouders/ verzorgers zijn over het algemeen gemiddeld tot hoogopgeleid en autochtoon. Als gevolg hiervan hebben bijna al onze leerlingen een wegingsfactor 0.0. Het gewicht van een leerling wordt bepaald op basis van bepaalde indicatoren bijvoorbeeld opleidingsniveau, thuissituatie etc.

· Ongeveer 20% van de leerlingen heeft een specifieke ondersteuningsvraag. Deze ondersteuning is voornamelijk gericht op:
- technisch lezen
- rekenen
- meer- en hoogbegaafdheid
- gedrag

· Het verwijzingspercentage naar speciaal (basis)onderwijs is zeer laag.

· De uitstroom naar het voortgezet onderwijs is gelijk aan wat je van onze leerling populatie zou mogen verwachten. We scoren al jaren iets boven het landelijk gemiddelde.  

Op De Maaskei kunnen we spreken van een kansrijke populatie. Dat kan geconcludeerd worden aan de hand van het aantal gewichtenleerlingen, de uitstroom naar het VO en de ondersteuningsvragen.


W A T   V R A A G T   D E   P O P U L A T I E ?
· We werken vanuit hoge verwachtingen. Dit betekent dat we aandacht hebben voor het lesaanbod, voldoende lestempo en variatie. Er wordt gekeken naar doelen op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau. Een voorwaarde is altijd een goed en veilig pedagogisch klimaat.

· Op De Maaskei staat passend onderwijs hoog in het vaandel. De zorg voor leerlingen is een schoolverantwoordelijkheid. Op verschillende momenten wordt er met elkaar gesproken over de ondersteuningsbehoefte(n) van onze leerlingen.

· Een groep leerlingen heeft duidelijk behoefte aan compacten, verrijken van de leerstof (20%).

· Daarnaast is er ook een groep leerlingen die juist behoefte hebben aan verlengde instructie, herhaling, veel voorbeeldgedrag en nabijheid van de leerkracht (30%).

· Voor het vakgebied rekenen wordt naast de methode Pluspunt gebruik gemaakt van eigen taken. Deze taken zijn adaptief en passen zich aan aan het niveau van de leerling. Daarnaast werken we vanaf groep 6 met rekenXL (differentiatie naar boven) en rekenroute (differentiatie aan de onderkant).

· Het goed begeleiden van meer- en hoogbegaafde leerlingen heeft onze aandacht. Schooljaar 2023-2024 is dit een aandachtspunt en hebben we hier extra tijd en middelen voor vrijgemaakt om dit verder uit te werken.

· In groep 2 tot en met groep 4 wordt gewerkt met Bouw! Dit is een interventieprogramma waarmee leesproblemen voor een groot deel kan worden voorkomen. Het kind leert, de begeleider stuurt en de computer wijst de weg.

· De school staat midden in het dorp. Onze leerlingen maken onderdeel uit van de gemeenschap; verbinden met elkaar is belangrijk. Per schooljaar vinden daarom verschillende excursies plaats, zoals natuurexcursies, bezoek aan de Mookerhof e.d. Daarnaast sluit de school ook aan bij activiteiten van de muziekvereniging, kindervakantieweek, jeugdcaranaval enz.

· Onze leerlingen hebben behoefte aan extra, aanvullende lesactivteiten. Ze kunnen die goed aan, er is in het lesprogramma ruimte voor. Vaste onderdelen van dit aanvullende programma zijn: bureau Halt, verkeersprojecten, workshop Montesorri Groesbeek, Smaaklessen in Gennep, Maak kennis met het VMBO. Het uitgangspunt is hierbij steeds dat de leerlingen vaardigheden leren die ze op school niet of minder leren (aanvullend).

· De schoolpopulatie is redelijk homogeen. Door te werken met de week van de lentekriebels, paarse vrijdag, week tegen pesten en mediawijsheid bieden we ruimte om verschillende ervaringen en meningen te delen. Leerlingen leren hun gedachten onder woorden te brengen, te luisteren, elkaar vragen te stellen en op elkaar te reageren. We leren ze hoe je met verschillende meningen omgaan en respectvol kunnen reageren. Ze doen op die manier ook ervaring op met het omgaan met een pluriforme samenleving; een samenleving waarin verschillende groepen mensen samenleven, met verschillende religies, gewoontes, normen en waarden.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
131
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Vanwege het 5 gelijke dagen model heeft onze school geen tussenschoolse opvang. De leerlingen lunchen met de eigen leerkracht in de groep.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Terug naar boven