Basisschool De Hovenier

Sportlaan 7 6065 AJ Montfort

  • Schoolfoto van Basisschool De Hovenier
  • Schoolfoto van Basisschool De Hovenier
  • Schoolfoto van Basisschool De Hovenier

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023 - 2024 de doorstroomtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten nemen een belangrijke plaats in op onze school. Wij maken gebruik van het leerlingvolgsysteem Leerling in beeld van Cito waarbij wij alle leerlingen van de groepen 3 t/m 8 op vijf belangrijke onderdelen twee keer per jaar toetsen; in het Midden van het jaar (januari) en aan het Einde van het jaar (juni). In de groepen 1 en 2 wordt doorgaans 1x per jaar getoetst. Deze gegevens worden verwerkt en geanalyseerd en op basis van deze informatie worden er groepshandelingsplannen gemaakt. Hierin wordt beschreven op welke wijze wij het onderwijs zo optimaal laten aansluiten bij de mogelijkheden en de onmogelijkheden van elk kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Als school doen we ons uiterste best om voor elke leerling het meest passende schooladvies richting Voortgezet Onderwijs te verstrekken. Door steeds goed de gegevens van het Voortgezet Onderwijs te bekijken en te analyseren die we jaarlijks ontvangen, volgen we de plaatsing en de voorgang in deze van de leerlingen ook nog in het Voortgezet Onderwijs. Mogelijk grote verschillen tussen schooladvies en plaatsing na enkele jaren, ook wel "opstroom en afstroom" genoemd, bespreken we met het VO. Het voorgaande doen we niet alleen in het belang van de voormalige leerling, maar ook om ons advies, als van toepassing, in de toekomst nog beter passend te laten zijn.

In onze regio wordt ieder jaar binnen het Samenwerkingsverband Midden Limburg de wegwijzer PO-VO samengesteld. Tevens is er voor ouders en leerlingen een website https://www.schoolkompas.info/ opgericht om kennis te maken met de verschillende scholen in de regio.

Procedure schooladvies overgang PO-VO:

De volgende 3 deeladviezen maken deel uit van de procedure om tot een passend schooladvies richting voortgezet onderwijs te komen.

- Afname ADIT in groep 6: inschatting van de cognitieve mogelijkheden

- Gegevens leerlingvolgsysteem groep 7 en begin groep 8

- Cruciale succesfactoren - november groep 7 en groep 8

De cruciale succesfactoren betreffen de mate van zelfstandigheid, inzet en sociale redzaamheid.

1 voorlopig advies: februari groep 7

1 definitief advies: maart groep 8

Routing schooljaar 2023 - 2024

School meldt tussen 1 oktober en 15 november 2023 aan voor de doorstroomtoets.

Tussen 10 en 31 januari 2024: voorlopig advies op basis van cruciale succesfactoren, Cito B8, rapport, sociaal-emotioneel functioneren.

Eerste 2 weken van februari 2024: leerlingen maken doorstroomtoets.

Uiterlijk 15 maart 2024: scholen ontvangen uitslag van de doorstroomtoets.

Uiterlijk 24 maart 2024ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies.

Tussen 25 maart en 31 maart 2024 melden alle leerlingen zich aan bij de middelbare school met hun definitieve advies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op basisschool de Hovenier staat alles in het teken van KRACHT. Ontwikkelen vanuit KRACHT betekent: uitdagend en toekomstgericht leren, inspelen op talenten en leerbehoeften van eenieder, inzet op hoge kwaliteit, succeservaringen opdoen en met plezier samen leren aan een doorgaande leer- en ontwikkellijn.   

KRACHT staat voor:

1.      Positiviteit: Veilig voelen/ plezier en succeservaring.
2.      Talent: sterk/ kwaliteit/ het beste uit iemand halen.
3.      Ontwikkelen: groei/ reflecteren/ ondersteuning/ stimuleren.   

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijk
  • Ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven