Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken we bij veel vakgebieden structureel in 3 niveau's:
- leerlingen krijgen extra tijd en meer instructie van de leerkracht
- leerlingen krijgen de basisinstructie en kunnen daarna zelfstandig aan het werk
- leerlingen krijgen minimale instructie en werken veel zelfstandig.
In alle groepen wordt zo evenredig mogelijk tijd besteed aan de diverse vakgebieden als Lezen, Taal en Rekenen, waarbij naast de aandacht voor de wereldoriënterende vakken ook het creatieve niet uit het oog verloren wordt.
Het schoolondersteuningsprofiel is opgesteld door schoolleiding, het team en bestuur. Tevens zijn we met de scholen van stichting Swalm en Roer aan de slag gegaan om vanuit collegiale consultatie bij elkaar in de keuken te kijken.
In dit profiel vindt u welk aanbod van onderwijs, zorg en ondersteuning wij kunnen bieden aan onze leerlingen (met speciale onderwijsbehoeften), waar we intern grenzen ervaren en met welke externe zorg we deze grenzen verleggen. Verder willen we in dit document aangeven hoe we passend onderwijs verder willen optimaliseren.
We willen er samen zorg voor dragen dat ieder kind een passende plek krijgt!
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen school volgen op dit moment leerkrachten de volgende specialisaties om leerlingen nog beter te begeleiden:
Specialist jonge kind;
Specialist begeleiden: 2 leerkrachten.
Verder is het doel om een gediplomeerde reken- en een taalcoördinator op te leiden die een initiërende rol krijgen bij de ontwikkeling van het reken- en taalonderwijs.
In de kleutergroepen werken de kinderen spelenderwijs aan hun ontwikkeling. Er wordt themagericht gewerkt, waarbij het thema vanuit verschillende invalshoeken wordt verkend en beleefd. Binnen een thema spelen de sociaal-emotionele ontwikkeling, de zintuiglijke ontwikkeling, de taalontwikkeling en de rekenontwikkeling een belangrijke rol. Bij de activiteiten wordt gebruik gemaakt van de methode “Kleuteruniversiteit” als bronnenboek. Daarnaast worden voor het rekenonderwijs activiteiten van de methode “Met sprongen vooruit” ingezet. De activiteiten vinden plaats in de grote groep, maar ook in kleine groepjes. De leerkrachten bekijken steeds wat het ontwikkelingsniveau van het kind is. Vanuit dit beeld sluiten ze het lesaanbod aan bij de kennis van het kind, zodat het kind succeservaringen op kan doen en een stapje in zijn ontwikkeling kan zetten. Deze ontwikkelingsstappen worden in hun eigen portfolio genoteerd. De kinderen worden gestimuleerd om zelfstandig en in groepjes het thema te verkennen. We willen de kinderen actief bij hun leerproces betrekken en ze leren hun eigen leerproces aan te sturen. De manier waarop kinderen leren (het leerproces) vinden we net zo belangrijk als het resultaat.