Welke doelen staan in het schoolplan?
Wat is kwaliteitszorg?
Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen worden bereikt. Op een aantal manieren werken wij aan verdere kwaliteitsverbetering:
- het verder ontwikkelen van het onderwijs met behulp van het jaarplan;
- het verder ontwikkelen van het team;
- het werken met goede methoden en gebruiken van goede werkwijzen;
- het borgen van gemaakte afspraken,
- het hanteren van werkwijzen met behulp van het onderwijskwaliteitsbeleid;
- het consequent volgen van de resultaten van de leerlingen;
Kwaliteitsverbetering via het schooljaarplan
Elk schooljaar werken we aan de kwaliteitsverbetering van ons onderwijs. De doelen en activiteiten staan beschreven in het jaarplan. Wij presenteren het jaarplan aan het begin van een nieuw schooljaar aan het bevoegd gezag en aan de medezeggenschapsraad.
Kwaliteitsverbetering van het team
De leerkracht doet er toe! Leerkrachten staan aan de basis van het leren. De leerkrachten op onze school besteden veel tijd aan samenwerking en overleg. Teamleden bereiden samen lessen voor, overleggen veel met elkaar voor en gaan bij elkaar op klassenbezoek. Zo leren ze van en met elkaar en kunnen ze dagelijks een beetje beter worden. Aan de hand van persoonlijke ontwikkelingsplannen ontwikkelen zij zich verder als professional, bijvoorbeeld door het volgen van nascholing.
Kwaliteitsverbetering door methoden
Wij vernieuwen regelmatig onze methoden. Bij het kiezen van boeken en ander lesmateriaal stellen we ons de vraag: “Sluit de methode aan op de visie van de school?” en: “Kunnen kinderen goed leren met behulp van deze methoden en ziet het materiaal er aantrekkelijk uit?”. Er zijn kinderen die extra moeilijk werk aan kunnen en kinderen die extra veel oefenstof nodig hebben. We letten er bij de aanschaf van methoden op dat er voor beide groepen voldoende leerstof en voldoende mogelijkheden in de methode zitten. Zo doen wij recht aan de verschillen tussen kinderen. Ook kijken we of de methoden voldoen aan de kerndoelen die de overheid ons stelt en of de methoden passen binnen onze levensbeschouwing.
Kwaliteitsverbetering via werkgroepen en PLG's
Op onze school werken we met werkgroepen en PLG's (professionele leergemeenschappen) Aan de hand van het jaarplan en de onderwerpen die we plannen in het schooljaar, overleggen de werkgroepen over de specifieke onderwerpen en doelen die gehaald moeten worden. Tijdens studiemomenten nemen de werkgroepen het team mee in het proces. Er wordt beleid geschreven, visie geformuleerd, kwaliteitskaarten geschreven en afspraken gemaakt. Het jaarplan wordt aan het eind van het schooljaar geëvalueerd. Op deze manier dragen we zorg voor borging en handhaving van kwaliteit.
Kwaliteit via een leerlingvolgsysteem
Een vijfde manier om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen is het werken met goede volgsystemen. We gebruiken 'Kleuterplein', Mijn Kleutergroep, ZIEN en het Leerlingvolgsysteem van CITO. Alle systemen leveren waardevolle informatie op over een leerling of groep. Zo kunnen we zien hoe een kind zich in een bepaalde periode heeft ontwikkeld en of het geboden onderwijs passend is geweest.