Basisschool met de Bijbel Het Kompas

Joop Westerweelstraat 18 3417 EN Montfoort

  • Schoolfoto van Basisschool met de Bijbel Het Kompas
  • Schoolfoto van Basisschool met de Bijbel Het Kompas
  • Schoolfoto van Basisschool met de Bijbel Het Kompas
  • Schoolfoto van Basisschool met de Bijbel Het Kompas
  • Schoolfoto van Basisschool met de Bijbel Het Kompas

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het achterliggende jaar hebben we ruim de normen van de inspectie gehaald. Ten opzichte van de landelijke cijfers halen een groot percentage leerlingen het hogere niveau ofwel streefniveau voor taalverzorging en lezen. Op het gebied van rekenen zitten we op of net boven het landelijk gemiddelde. Het rekenonderwijs heeft daarom het achterliggende jaar meer aandacht gekregen. in 2023 zijn er ook leerlingen uit de taalklas (nieuwkomersonderwijs) die de eindtoets hebben gemaakt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten gebruiken wij in de groepen 3 t/m 8 om ons onderwijsleerproces te evalueren. We gebruiken hier de CITO midden- en eindtoetsen voor. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen. We gebruiken deze toetsen alleen voor de basisvakken taal (waaronder spelling en woordenschat) rekenen en Engels. In groepsbesprekingen met de intern begeleider worden de analyses bekeken en gebruikt om de groepsplannen bij te stellen. Dit gebeurt 2 keer per jaar; in februari en juni. Verder volgen we de leerlingen gedurende het jaar ook met de methodetoetsen. Wanneer bepaalde onderdelen uitvallen worden deze in het nieuwe blok extra aan de leerlingen aangeboden. Het volgen van de leerlingen in de groepen 1 en 2 gebeurt via leerlijnen met daarbij behorende observatielijsten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen krijgen vooraf aan de doorstroomtoets een niveau advies voor het voorgezet onderwijs. In groep 7 wordt er al een voorlopig advies gegeven n.a.v. de ADIT toets. Het niveauadvies kan n.a.v. de resultaten van de doorstroomtoets alleen in overleg met de ouders worden aangepast.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

School met de Bijbel Het Kompas besteedt doelgericht aandacht aan de verschillen in kwaliteiten en onderwijsbehoeften van de kinderen. Ieder kind mag zich ontwikkelen op zijn eigen wijze en tempo. Zo nodig worden er aanpassingen gedaan in lesaanbod. 

Extra aandacht wordt geschonken aan meerbegaafdheid. Meerbegaafde kinderen krijgen eens per week in de plusklas of ploetergroep een passend aanbod. Vanuit de ploetergroep krijgen ze opdrachten mee die ze gedurende de week op school of thuis kunnen maken. Ook wordt gedurende de week verdieping geboden aan de rekensterke kinderen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de methode 'Kien!'. 

Zowel in de plusklas als in de basisgroepen wordt specifiek aandacht besteed aan het eigenaarschap van kinderen. Zij leren zelf verantwoordelijk te zijn voor hun daden en leerresultaten, ook op sociaal gebied.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eigenaarschap
  • Verscheidenheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven