KBs De Heeswijk

Jonker Fransstraat 1a 3417 AV Montfoort

  • In 2018 vierde de school haar 50 jarig jubileum!
  • Ontdekochtend onderbouw met hulpouders!
  • Leren programmeren!
  • In ons onderwijs worden deze symbolen gehanteerd.
  • De leerlingen ontwikkelen leesplezier!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle kinderen in groep 8 maakten tot en met schooljaar 2022-2023 een verplichte eindtoets. Op onze school was de eindtoets de Cito eindtoets. De eindtoets meet de leerresultaten op de basisvakken taal (spelling en lezen) en rekenen.

De gemiddelde score van de Eindtoets was 533,6 (waarbij 550 de hoogste score is). Deze score ligt een fractie onder het landelijk gemiddelde voor scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie (534,9). Ten opzichte van het vorige schooljaar heeft de school een lichte groei laten zien in de resultaten. Wij hebben de ambitie om met de resultaten stabiel boven het landelijk gemiddelde te komen en blijven en daarom zijn de volgende acties uitgezet.

  • Vanaf dit schooljaar is er gestart met teamscholing voor een nieuwe begrijpend leesaanpak om de leesresultaten omhoog te krijgen. Dit traject wordt aankomend schooljaar vervolgd.
  • Vanaf aankomend schooljaar wordt de teamscholing uitgebreid met coaching in de EDI didactiek.
  • Er is een nieuw en uitgebreid boekenaanbod aangeschaft en de gemeenschappelijke ruimte van de school wordt ingericht met een nieuwe schoolbibliotheek en leerplein.
  • We starten met de implementatie van een nieuwe rekenmethode voor de kleutergroepen.

Doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt niet meer een eindtoets afgenomen, maar een doorstroomtoets. Dit is vanuit de overheid bepaald. De naam past beter bij de positie van de toets: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van het po naar het vo. Het afnamemoment verschuift van april naar februari. Er is na de uitslag van de toets in maart één centraal moment voor aanmelding op de middelbare school om de kansengelijkheid te vergroten. Op onze school is de doorstroomtoets van Cito.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen (Cito). Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Deze worden vastgesteld in de groepsgesprekken van de intern begeleider met de groepsleerkrachten die plaatsvinden voor elke vakantie.

Voor het volgen van de ontwikkeling van onze kleuters stappen wij aankomend schooljaar ook over op het leerlingvolgsysteem van ParnasSys. Wij geloven dat dit het zicht op de doorgaande ontwikkeling van onze leerlingen en de afstemming tussen de groepen 2 en 3 ten goede komt.

Voor meer details verwijzen we u naar hoofdstuk 6 van het schoolplan 2023-2027.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Alle kinderen in groep 8 maakten tot en met schooljaar 2022-2023 een verplichte eindtoets. Op onze school is de eindtoets van CITO.

Nieuwe POVO procedure
Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt niet meer een eindtoets afgenomen, maar een doorstroomtoets. Dit is vanuit de overheid bepaald. De naam past beter bij de positie van de toets: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van het po naar het vo. Het afnamemoment verschuift van april naar februari. Er is na de uitslag van de toets in maart één centraal moment voor aanmelding op de middelbare school om de kansengelijkheid te vergroten. Op onze school is dit de doorstroomtoets van CITO.

Voor de overgang naar het voortgezet onderwijs wordt een vaste procedure gevolgd. De leerkrachten van groep 7, de intern begeleider en directie stellen in het schooljaar dat het kind in groep 7 zit samen het voorlopig advies op. Dit advies wordt besproken met de ouders en de leerling. Het definitieve advies wordt in februari van groep 8, na de afname van de doorstroomtoets opgesteld door de leerkracht(en) van groep 8, de intern begeleider en de directie. Het definitieve advies wordt met het kind en ouders besproken. Elk jaar worden de ouders uitgebreid geïnformeerd over de mogelijkheden van het voortgezet onderwijs in de omgeving. Tussen het eerste en het tweede rapport bezoeken de kinderen in groepsverband of samen met hun ouders de open dagen van scholen van het voortgezet onderwijs. Via onze website en een meegegeven informatiebulletin van de VO scholen worden de ouders van de juiste data op de hoogte gesteld.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij geloven dat een sterk sociaal klimaat de juiste voedingsbodem is om tot goede prestaties te kunnen komen.

Omdat wij het op de Heeswijkschool belangrijk vinden dat ouders, leerkrachten en leerlingen samenwerken en positief sociaal gedrag gestimuleerd maken wij gebruik van de Kanjertraining.

De Kanjertraining is een integrale aanpak die werkt met jaarlijks terugkerende sociale thema's te weten:

- Jezelf
Hoe zie ik mijzelf. Jezelf voorstellen. Iets aardigs zeggen over een ander en over jezelf. Gevoelens wat zijn dat?
- De ander
Hoe voelt een ander zich? Inlevingsvermogen. Laat pesters kletsen. De kunst van vragen stellen en antwoord geven.
- Wij samen
Luisteren en samenwerken. Vriendschap. Van kritiek kun je leren/zelfreflectie. Er zijn mensen die van je houden.
- Omgaan met pesten
Hoe ga ik met pesten om. Hoe zorg ik ervoor dat ikzelf niet mee doe met narigheid. Doe je niet anders voor dan je werkelijk bent.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Jezelf
  • De ander
  • Wij samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven