KBs De Heeswijk

Jonker Fransstraat 1a 3417 AV Montfoort

  • In 2018 vierde de school haar 50 jarig jubileum!
  • Ontdekochtend onderbouw met hulpouders!
  • Leren programmeren!
  • In ons onderwijs worden deze symbolen gehanteerd.
  • De leerlingen ontwikkelen leesplezier!

Het team

Toelichting van de school

Dit schooljaar werken wij met een enthousiast team van 20 personen samen aan goed onderwijs. Ons team is divers van samenstelling: ervaren en startende collega's, mannen en vrouwen, fulltimers en parttimers. Een groot deel van onze leerkrachten heeft een gymbevoegdheid.
De directeur heeft de dagelijkse leiding.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In geval van ziekte van een leerkracht, wordt er altijd eerst een beroep gedaan op een invaller vanuit de invalpool. We proberen altijd eerst een “bekende” leerkracht te vinden die de groep al kent. Dat lukt niet altijd. Soms zijn wij genoodzaakt met eigen personeel te schuiven. Ook kunnen er in geval van nood groepen worden samengevoegd. Ons uitgangspunt is, dat wij zoveel mogelijk willen voorkomen dat wij kinderen naar huis moeten sturen. Indien we echt geen vervanging kunnen vinden dan gebeurt het volgende:
·         De groep zelf wordt opgesplitst.
·         Er worden groepen samengevoegd, waardoor één groepsleerkracht wordt vrij-geroosterd om de groep van de zieke leerkracht op te vangen.
·         De leerlingen van een andere groep worden in kleine groepjes verdeeld over de overgebleven groepen.
·         Als laatste optie worden volgens een rooster de leerlingen een dag naar huis gestuurd.

Op de dag dat geen vervanging mogelijk is, krijgen de ouders/verzorgers van de kinderen, die de volgende dag geen school zullen hebben, bericht waarin dit gemeld wordt. Indien al te voorzien is dat de vervangingsproblemen zullen voortduren worden ook de ouders van andere groepen gewaarschuwd. De directie zal per situatie en zo evenwichtig mogelijk, bepalen voor welke oplossing gekozen wordt. Met het grote tekort aan personeel, worden wij steeds vaker gedwongen om passende maatregelen te nemen. Wij zijn bewust van het feit dat dit niet altijd ideale oplossingen zijn.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school werkt volgens het leerstofjaarklassensysteem (zie pagina 7), daarnaast wordt er groepsdoorbrekend gewerkt bij de creatieve vakken en het 4x wijzer thema-onderwijs.

Groep 1/2  

Wij hebben 2 combinatiegroepen 1/2: de vissengroep en de papegaaiengroep. In de groepen 1/2 wordt op een speelse manier gewerkt aan een aantal vaardigheden die kinderen nodig hebben in hun verdere schoolloopbaan. Alle activiteiten in de groep zijn gekoppeld aan een thema en zijn erop gericht basisvaardigheden te ontwikkelen. Thematisch werken geeft een duidelijke context voor alles wat kleuters leren in een periode. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

- zich thuis voelen

- leren samenspelen en samenwerken

- vrijuit spreken met elkaar, gevoelens leren uiten

- zelfstandig leren handelen, actief zijn en initiatief nemen, problemen oplossen

- voorbereidende taal- en rekenactiviteiten, motorische activiteiten

Halverwege het schooljaar starten wij een instroomgroep. Hiermee zorgen we ervoor dat onze bestaande kleutergroepen nooit meer dan 30 leerlingen zullen tellen en onze allernieuwste leerlingen in een kleine, vertrouwde omgeving kunnen starten. Wij geloven dat dit een positief effect heeft op het zelfvertrouwen en de ontwikkelmogelijkheden van onze kleuters.
Aan het einde van het schooljaar stromen de leerlingen uit de instroomgroep door naar één van beide vaste combinatiegroepen 1/2.

Groep 3 t/m 8

In de groepen 3 t/m 8 wordt de basis gelegd voor het vervolgonderwijs op de middelbare school. Hiervoor bedienen wij onze leerlingen met een evenwichtig onderwijsaanbod bestaande uit de basisvakken lezen, taal/spelling en rekenen, de zaakvakken wereldoriëntatie, natuur en techniek, de creatieve vakken expressie en muziek en de motorische vakken zoals bewegingsonderwijs. Daarnaast bieden wij Engels aan en hebben alle leerlingen de beschikking over een chromebook. 
Tot slot vinden wij het belangrijk dat leerlingen hun eigen talenten leren ontdekken en ontplooien en hiervoor leren samenwerken met hun klasgenoten. Hiervoor gebruiken wij het KNAP-model dat de onderwijskundige onderlegger vormt voor ons 4x wijzer thema-onderwijs.

KNAP

We gaan uit van de gedachte dat elk kind een eigen manier van leren heeft. Dit hebben wij op onze school omgedoopt tot KNAP-zijn: elk kind is op zijn eigen manier KNAP.

We onderscheiden 8 vormen van KNAP:

- denkknap: deze kinderen ordenen graag informatie, denken kritisch, redeneren logisch.

- samenknap: deze kinderen leren het beste als ze kunnen samenwerken en delen.

- zelfknap: deze kinderen werken het liefst alleen, profiteren van reflecteren en denktijd.

- taalknap: deze kinderen leren het beste door te lezen, te luisteren naar een verbale uitleg, te schrijven en te discussiëren.

- muziekknap: deze kinderen leren het beste met muziek op de achtergrond en als ze leerstof verwerken in muziek.

- beweegknap: deze kinderen leren het beste als ze bewegingen kunnen maken, materiaal kunnen voelen en praktisch bezig kunnen zijn.

- natuurknap: deze kinderen leren het beste door werkstukken en presentaties te maken, door excursies en door te analyseren, classificeren en rubriceren.

-beeldknap: deze kinderen leren het beste door het te zien, zoals het gebruikmaken van tabellen, kleuren, films en foto's.

We houden bij het aanbieden van de lesstof rekening met de verschillende vormen van KNAP, onder andere door een variatie van verschillende (coöperatieve) werkvormen aan te bieden. De kinderen worden aan de ene kant gesterkt in hun eigen vorm van KNAP en aan de andere kant geprikkeld om ook andere manieren van KNAP te ervaren. Dit draagt bij aan het zelfbeeld  en verrijkt de manier van leren. Bovendien bevordert het de acceptatie van verschillen tussen kinderen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onze vakvormingsgebieden worden naar inzicht van de leerkracht bepaald. Dit betekent dat tegelijkertijd meerdere leerlingen aan verschillende vakvormingsgebieden werken. Het is dus niet gepast en zeker niet wenselijk dat via een strak tijdrooster de leerlingen klassikaal onderwijs krijgen aangeboden.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs. In hun basisschoolperiode krijgen leerlingen minstens 7520 uur les. In schooljaar 2023-2024 gaan alle leerlingen van KBs. De Heeswijk 960 uur naar school. 

Onze kunstzinnige en creatieve vakken worden groepsdoorbroken aangeboden in onze kunstateliers. Dit betekent dat de groepen 5 tot en met 8 wekelijks in gemixte groepjes samenwerken aan een onderdeel. De leerlijnen van het SLO zijn hierbij richtinggevend en het jaarplan wordt opgesteld door onze kunst- en cultuurcoördinator. Engels wordt wekelijks schoolbreed aangeboden van groep 1 tm 8.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school geeft onderwijs aan leerlingen uit onze wijk/buurt. Alle leerlingen in de basisschoolleeftijd zijn welkom met hun specifieke onderwijsbehoeften. Om tegemoet te komen aan al deze onderwijsbehoeften hebben wij de nodige expertise en faciliteiten in huis. Wanneer we niet kunnen voldoen aan bepaalde onderwijsbehoeftes schakelen we de hulp in van het samenwerkingsverband Passenderwijs. In ons schoolondersteuningsprofiel staat nauwkeurig beschreven hoe ons onderwijs is vormgegeven, welke specifieke expertise en faciliteiten hiervoor aanwezig zijn en hoe deze worden ingezet en wanneer we hulp inschakelen bij Passenderwijs.
Leraren en ouders hebben via de MR adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel, dat elk jaar wordt geëvalueerd en indien nodig wordt bijgesteld.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om ons team specialisten uit te breiden met een gedragsspecialist. Dit doen wij om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften rondom gedrag nog beter te kunnen bedienen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Tevens werkt de school samen met kinderdagverblijf "Het Bonte Koetje".

https://www.bontekoetje.nl/

Terug naar boven