Christelijke Basisschool De Blinkerd

Poelenburgh 1 2681 NW Monster

  • We willen het kind zien en erkennen in dat wat hij of zij nodig heeft. Wederzijds respect en vertrouwen zijn daarbij de uitgangspunten.
  • We genieten van de nieuwsgierige open blik van kinderen. Van deze houding willen we gebruik maken en inzetten in ons onderwijs.
  • In samenwerking met ouders, school en Simba (kinderdagverblijf - bso) bouwen we aan de toekomst van het kind.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanuit onze visie op de ontwikkeling van het kind, willen we graag een compleet beeld geven van het kind en de groei van ieder kind zichtbaar maken voor zowel het kind, de ouders en de leerkracht. We willen naast de cognitieve vakken ook graag inzichtelijk maken hoe een kind in zijn vel zit, hoe een kind zijn taak aanpakt, wat een kind interesseert en waar het kind vrolijk van wordt. Factoren die belangrijk zijn in de ontwikkeling van een kind. Een kind is veel meer dan het resultaat van taal en rekenen. Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen namelijk: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: u krijgt een beeld van wat het kind weet, maakt, hoe het kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. 

De onderwijsresultaten worden op school- en groepsniveau bekeken en gevolgd om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de leerbehoeften van kinderen. Twee keer per jaar worden de niet- methodegebonden IEP toetsen afgenomen. Daarnaast gebruiken we observaties en methodegebonden toetsen om de leerlingen te volgen. Hierdoor hebben wij inzicht op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Aan de hand van deze resultaten stelt de school trendanalyses op en bepaalt vervolgens welke onderdelen verbetering behoeven. De intern begeleider stelt hiervoor een plan op. Er wordt vervolgens gewerkt volgens het principe van de PDCA-cirkel (Plan - Do - Control - Act). Belangrijke indicatoren voor verbetering zijn dan aanpassing van de onderwijstijd,  het onderwijsaanbod en een nog beter passende didactische aanpak.

In samenwerking tussen de leerkracht en de intern begeleider worden groepsplannen/blokplanningen opgesteld, zodat het aanbod en de aanpak doelgericht wordt aangepast aan dat wat de kinderen nodig hebben.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Per schooljaar 2023- 2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Hierdoor zijn er kleine wijzigingen in de adviseringsprocedure op De Blinkerd.  

Er is ons veel aangelegen om het proces van het zoeken naar de juiste vervolgopleiding goed te laten verlopen. Daarbij staat de ontwikkeling van het kind voorop en stellen we ons de vraag: Hoe zorgen we ervoor dat het advies passend is bij het kind en daarmee bijdraagt aan de juiste schoolkeuze van de kinderen in groep 8.  

In groep 7 en 8 ontvangen onze leerlingen een schooladvies. In groep 7 (juni) krijgen de leerlingen een pre- advies. In groep 8 volgt een voorlopig advies (januari) en na de doorstroomtoets (februari) en de uitslag daarvan (maart) het definitieve advies (maart). Er is vanaf schooljaar 2023-2024 sprake van een landelijke aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs eind maart. De specifieke data worden per schooljaar met ouders gecommuniceerd. De advisering is bewust gespreid over twee leerjaren, zodat onze leerlingen eerder een indicatie hebben van het op dat moment meest passende onderwijsniveau voor het voortgezet onderwijs. Zo kunt u als ouder alvast informatie inwinnen bij scholen die lesgeven op dit niveau en kan uw zoon of dochter nog doelen stellen om aan te werken.

Het schooladvies wordt altijd opgesteld door meerdere teamleden van de Blinkerd. Voor het pre- advies zijn dat de leerkrachten van groep 7 en de toekomstige leerkrachten van groep 8, de intern begeleider en de directeur. Het voorlopige en definitieve advies wordt opgesteld door de leerkrachten van groep 8, de oud-leerkrachten van groep 7, de intern begeleider en de directeur. Met elkaar wordt over elke leerling overleg gevoerd om een passend onderwijsniveau te adviseren.

Voor elk advies wordt gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling en de leerhouding. Toetsgegevens worden hiernaast gelegd. Denk hierbij aan de reguliere taal- en rekentoetsen, maar ook aan niet- methodegebonden toetsen. Voor het voorlopige advies komt daar de uitslag van het drempelonderzoek bij. Deze wordt gemaakt door leerlingen in groep 8. In februari maakt elke leerling in groep 8 de verplichte doorstroomtoets. Bij het definitieve advies is de uitslag van de doorstroomtoets leidend. Wanneer de basisschool kan onderbouwen waarom het afwijkt van deze uitslag is het mogelijk een ander advies te geven.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen vindt vooral plaats in de periode dat zij op school zitten (t/m 20 jaar). Ouders en school dragen voor een groot deel bij aan deze ontwikkeling. Wij stellen onszelf de vragen: “Hoe zit het kind in zijn of haar vel?” en “Gaat het met plezier naar school?” Gedragsveranderingen kunnen een signaal zijn dat het kind iets (anders) nodig heeft. Communicatie tussen ouders en school is dan cruciaal en in het belang van het welzijn en welbevinden van het kind. Zowel thuis als op school zijn we bezig om op te voeden en de kinderen te helpen met hun ontwikkeling tot zelfstandige burgers, die goed voorbereid zijn op de huidige en toekomstige maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Erkennen
  • Nieuwsgierig
  • Bouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven