Christelijke Basisschool De Blinkerd

Poelenburgh 1 2681 NW Monster

  • We willen het kind zien en erkennen in dat wat hij of zij nodig heeft. Wederzijds respect en vertrouwen zijn daarbij de uitgangspunten.
  • We genieten van de nieuwsgierige open blik van kinderen. Van deze houding willen we gebruik maken en inzetten in ons onderwijs.
  • In samenwerking met ouders, school en Simba (kinderdagverblijf - bso) bouwen we aan de toekomst van het kind.

Het team

Toelichting van de school

Op basisschool De Blinkerd hebben we een waardevol en enthousiast team met veel kwaliteiten.

Wij werken met verschillende specialisaties, zodat ieder teamlid dat kan doen waar zijn/haar kracht ligt. Door te werken met specialisten en vakleerkrachten kunnen wij ons onderwijsaanbod nog beter afstemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Met elkaar zijn we leergierig en blijven we zoeken naar mogelijkheden om ons onderwijs, vanuit de visie nog verder te optimaliseren en verbeteren.  

Wij werken met de volgende specialisten:

* Rekenen - Jolanda Beukers

* Meer- en hoogbegaafdheid - Anne van der Kruk

* Taal/lezen - Samira de Zeeuw

* Gedrag - Jessica van Geest

* Kindercoach - Michael Vogelzang

* Mediacaoch - Martijn van der Zwan

* Onderzoekend en ontwerpend leren - Simone van Vliet 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer er vervanging nodig is voor een groep, wordt er altijd naar een goede oplossing gezocht. Gelukkig hebben we een groot en fijn samenwerkend team en is vervanging door eigen personeel meestal geen probleem. Daarnaast kunnen wij als school gebruik maken van de vervangingspool van ons bestuur. 

Wanneer bovenstaande opties niet leiden tot het kunnen vervangen van een leerkracht, kan het zijn dat een groep verdeeld wordt over andere groepen. In het uiterst geval wordt een groep naar huis worden gestuurd. Uiteraard worden ouders hier tijdig over geïnformeerd en zullen we er alles aan doen om dit te voorkomen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij willen de beschikbare ruimte in het gebouw zo goed mogelijk in dienst van het lerende kind inzetten. Hierbij maken wij gebruik van leerpleinen, zodat kinderen de mogelijkheid hebben om met andere kinderen samenwerkend te leren op een manier die het beste bij hun leerstijl. Dit bevordert de sociale ontwikkeling door het groeps-doorbroken werken en vergroot de zelfstandigheid van kinderen. Bovendien krijgen kinderen zo ook inzicht in de eigen leerstijl en kunnen een leerplek kiezen die hierbij aansluit. 

Gedurende dit schooljaar willen wij het samenwerkend en bouwdoorbroken leren verder vorm geven. Wij denken dat dit bijdraagt aan het nog verder vergroten van het leerplezier, het gevoel van competentie, autonomie en welbevinden. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het jonge kind leert vanuit een betekenisvolle context waarbij we de belevingswereld van het jonge kind centraal stellen. We zorgen voor een rijke speelleeromgeving waarin we onze leerdoelen beredeneerd aan bod laten komen. De onderwijsdoelen voor het jonge kind zijn opgedeeld in blokken van een half jaar, die samen een doorgaande lijn vormen. In ons aanbod houden we rekening met de ontwikkelvragen van de kinderen. 

Het structureel verrijken van de taalvaardigheid maakt een groot onderdeel uit van ons onderwijsaanbod. Dit doen we door spelend te leren, het spel te verrijken en woorden te geven aan ons handelen. De structuur in een dagplanning geeft het jonge kind houvast en overzicht. Er wordt gewerkt met een rooster welke ondersteunend is aan bovenstaande.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De roosters verschillen per jaar- en leergroep. De beschikbare onderwijstijd wordt ingevuld op basis van onderwijsbehoeften en daarbij behorende streefdoelen op diverse vakgebieden. We monitoren de resultaten van ons onderwijsaanbod planmatig en passen onze roosters hierop en dus de benodigde onderwijstijd hierop aan.

De groepen 3-8 werken 's morgens voornamelijk aan de basisvaardigheden rondom het lezen/rekenen en spellen. De middagen wordt er thematisch onderwijs gegeven. 

Binnen ons ontwikkelingsgerichte onderwijs vinden we het belangrijk dat vakken in samenhang worden aangeboden: we integreren de vakken. Wij maken hierbij gebruik van de methode IPC. Vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, techniek, kunst en cultuur, burgerschapsvorming en het ontwikkelen van 21-eeuwse vaardigheden worden in samenhang aangeboden. Dit doen wij van groep 1 tot groep 8 door middel van de thema's uit IPC. Kinderen leren zo verbanden zien tussen de vakken, nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende invalshoeken. Elk thema sluit aan op de belevingswereld van het kind, heeft een breed aanbod en is zo opgebouwd dat de focus op het leerproces ligt. We starten door aan de hand van een prikkelende activiteit het thema te openen en van daaruit de leervragen op te halen. Tijdens de thema's wordt toegewerkt naar een afsluiting. Ouders worden hier vaak bij betrokken. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs.

Het ouderrapport (Schoolondersteuningsprofiel) geeft een overzicht van de ondersteuning die onze school aan kinderen kan bieden. In dit rapport geven wij aan, wat wij als school kunnen bieden als het gaat om deze specifieke ondersteuningsbehoeften.

We willen het beste in het kind naar boven brengen, met onderwijs dat past binnen ons pedagogisch klimaat en onderwijskundige aanpak. Het welzijn van het kind staat hierbij ten alle tijden voorop. Het is daarbij belangrijk dat het kind leerbaar is, een acceptabel niveau van zelfredzaamheid heeft en de specifieke ondersteuningsbehoeften geen negatieve gevolgen heeft voor de groep. 

Indien wij ons zorgen maken over de ontwikkeling van uw kind, zullen we dit altijd open met u als ouder bespreken en zullen we met u op zoek gaan naar mogelijkheden voor het kind. 

Twijfelt u of uw kind het (reguliere) basisonderwijs kan volgen?

Gaat uw kind binnenkort naar het basisonderwijs en zijn er twijfels of uw kind het (reguliere) basisonderwijs kan volgen? Dan kan 'Sterk op School' (SOS) u adviseren over de basisschoolkeuze van uw kind. Ook bekijkt SOS of uw kind ondersteuning op school nodig heeft om een goede start te maken. Sterk op school is een project van SPOW en het Sociaal Kernteam Westland (SKT) en verbindt ouders, kinderopvang, peuterspeelzalen en basisscholen in Westland met de ondersteuningsadviseurs van SPOW en de zorgregisseurs van het SKT. Iedereen bekijkt vanuit de eigen deskundigheid hoe uw kind het beste ondersteund kan worden in het onderwijs. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website www.sterkopschool.nl of kunt u mailen naar info@sterkopschool.nl 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie voor de komende jaren is om kinderen met extra ondersteuningsbehoeften binnen onze mogelijkheden te kunnen bedienen en passend aanbod voor hen te creëren, zodat alle kinderen optimaal kunnen ontwikkelen. Daarbij vinden we het belangrijk dat het kind zich kan ontwikkelen in zijn/haar eigen tempo en het kind zich daartoe gestimuleerd voelt. Het zelfvertrouwen en leerplezier van het kind willen we daarmee vergroten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Blinkerd werkt nauw samen met kinderopvang organisatie Simba. De kinderen die binnen Simba (0-4 jaar) op worden gevangen en doorstromen naar De Blinkerd hebben profijt van de ononderbroken ontwikkellijn. We werken samen om de ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen te vergroten. We hebben hoge ambities op het gebied van educatie - opvang en ontwikkeling, waarbij de doorgaande lijn voor het kind centraal staat. Onze ib-er heeft structureel overleg met het team van pedagogisch medewerkers om zowel de zorg voor kinderen als de overgang naar de basisschool zo goed mogelijk vorm te geven. Daarnaast zorgen wij voor een warme overdracht tussen de leerkracht en de pedagogisch medewerker. 

Terug naar boven