Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De school maakt gebruikt van de Leerling in Beeld toetsen van cito. Deze worden afgenomen in februari en juni. De resultaten worden met de leerlingen en ouders gecommuniceerd in de vorm van een rapport. De groei van het kind staat in het rapport centraal.
De resultaten van de cito- en methode toetsen bepalen de lijn die de leerling daarna gaat volgen; meer instructie nodig? Minder instructie nodig? Uitdagender werk nodig? Dit realiseren we met name voor de vakken begrijpend lezen, rekenen, spelling en taal.
Aan het eind van groep 7 krijgen alle kinderen een voorlopig schooladvies. Halverwege groep 8 wordt het voorlopig advies omgezet in een definitief advies. Als de resultaten van de doorstroomtoets hoger zijn dan het door school gegeven advies, wordt het advies door school heroverwogen. Tenzij er zwaarwegende bezwaren zijn wordt het advies bijgesteld naar boven. Een advies kan na de eindtoets nooit naar beneden bijgesteld worden.
Het schooladvies komt enerzijds tot stand op basis van gegevens van methodetoetsen en citotoetsen vanaf groep 6, waarbij we kijken groei en resultaten. Anderzijds wegen we factoren mee als: werk- en leerhouding, motivatie, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
Het schooladvies wordt opgesteld door de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directie.
De leerkrachten dragen informatie over aan de scholen van het voortgezet onderwijs volgens de procedure van de Waterlandse Overstap. Als kinderen naar andere dan de Waterlandse voorgezet onderwijs scholen gaan, wordt het leerlingdossier beveiligd klaargezet voor de desbetreffende school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wanneer een kind goed in haar of zijn vel zit, staat het open voor leren en het opdoen van nieuwe ervaringen. Een goede sfeer in een groep en een kind dat ervaart dat hij of zij er toe doet en er mag zijn, is hiervoor van groot belang. Wij zetten ons hier dagelijks voor in.
De inspectie bracht in 2016 voor het laatst een bezoek aan basisschool De Binnendijk.