De Blauwe Ster

Karn 96A 1141 JV Monnickendam

  • Schoolfoto van De Blauwe Ster
  • Schoolfoto van De Blauwe Ster
  • Schoolfoto van De Blauwe Ster
  • Schoolfoto van De Blauwe Ster
  • Creatieve groepsdoorbroken workshop

Het team

Toelichting van de school

De invulling van ons onderwijs

Elk kind verdient onze ondersteuning. De kinderen krijgen de ruimte om zichzelf te zijn en de tijd om zichzelf te ontdekken. De ontwikkelingsbehoeftes van het kind zijn het uitgangspunt om onderwijs vorm te geven. Hoe wij dit aanpakken staat hieronder beschreven.

Basisgroepen en instructiegroepen

Op De Blauwe Ster worden de kinderen niet over leerstof-jaargroepen verdeeld. Er wordt gewerkt met basisgroepen en instructiegroepen. Hieronder worden beide begrippen uitgelegd.

Basisgroepen

Om nog intensiever aandacht aan persoonsontwikkeling te geven, werken we met basisgroepen. Een basisgroep is een andere groepering dan een klas of een combinatiegroep. Een klas of een combinatiegroep is een groep kinderen, die tegelijkertijd dezelfde leerstof krijgt aangeboden. In een basisgroep zitten kinderen van verschillende leeftijden, met verschillende vorderingen in de leerstof. Voor de instructies worden de kinderen onderverdeeld in niveaugroepen in verschillende ruimtes. De kinderen hebben een basisgroep als thuisbasis. Hier hebben ze een vaste leerkracht die eindverantwoordelijk is voor de kinderen in zijn/haar basisgroep. Ze starten en eindigen de dag ook altijd in de basisgroep.

Het belang van werken in basisgroepen:

• Door in basisgroepen te werken komen kinderen in verschillende rollen: als jongsten trekken zij zich op en leren dat klasgenoten kunnen helpen. Als oudsten dragen zij zorg voor de jongere kinderen binnen de al bekende basisgroep en leren zij anderen begeleiden en ondersteunen en hebben een voorbeeldrol.

• Kinderen hebben veel sociale mogelijkheden;

• Leerkrachten kunnen elkaar eenvoudig coachen en daarmee leren van elkaar;

Onze groepen zijn op deze manier onderverdeeld:

Basisgroep 1 -2

Spelen is voor jonge kinderen een natuurlijke manier om de wereld te verkennen en hun beeld van de wereld te vergroten. Via een rollenspel bijvoorbeeld. Of via experimenteren met materialen. Vanuit de spelontwikkeling van jonge kinderen pikken leerkrachten of begeleiders mogelijkheden op om het aanbod in het spel te verrijken. Zo verbreden en verdiepen kinderen hun kennis en vaardigheden. Vanuit het spelen ontstaan vaak onderzoeksvragen over de echte wereld. Er wordt veel samengewerkt in verschillende ruimtes. Er zijn 3 lokalen voor de basisgroepen 1-2 en daarnaast hebben we een groot speel-leerplein voor de onderbouw (ook groep 3 heeft de mogelijkheid om daar te spelen). We hebben een groot speellokaal waar beweegactiviteiten worden gegeven. Er zijn vaste momenten op de dag waarop de kinderen activiteiten hebben in de basisgroep, zoals kring, eet- en drinkmomenten, Engelse les, activiteiten rondom sociaal-emotionele vorming, start en einde van de dag. Tevens zijn er momenten waarop de kinderen kunnen kiezen en spelen in de verschillende ruimtes. Een meerwaarde is dat kinderen meer beweegruimte hebben en de kans krijgen om andere kinderen te ontmoeten. We hebben alle ruimtes (zowel de lokalen als het speelleerplein) verschillend ingericht, zodat er een grote verscheidenheid aan hoeken beschikbaar is voor de kinderen.

Basisgroep 3

We hebben er bewust voor gekozen om groep 3 als aparte basisgroep te doen. De leerlingen in groep 3 hebben een andere aanpak nodig dan bijvoorbeeld groep 2 of groep 4. Deze groep heeft bewust nog veel tijd nodig om spelend te leren en daarnaast uiteraard ook het leren werken in het schrift. Deze aanpak is lastig te combineren met een andere jaargroep. Vandaar dat we groep 3 als eigen basisgroep houden. Ze komen de andere groepen zeker wel tegen tijdens het spel op het speel-leerplein, door verschillende samenwerkingsopdrachten te doen gedurende het jaar, met buiten spelen, etc. Deze groep krijgt dit schooljaar 2 leerkrachten op een dag, zodat er echt tijd gecreëerd wordt, waarbij er in kleine groepen via spelend leren ontwikkeling plaatsvindt.

Basisgroepen 4-5 en 6-7 en instructiegroepen

In deze twee basisgroepen worden de eigen vaardigheden versterkt, zoals plannen en prioriteren, doelen formuleren, realiseren en reflecteren. Activiteiten die plaatsvinden in de basisgroep zijn o.a.: kringactiviteiten, activiteiten rondom de sociaal-emotionele vorming, eet- en drinkmomenten, gym, Engels, verkeer en wereldoriëntatie. Deze activiteiten worden later concreet omschreven. ’s Ochtends werken de groepen 4 t/m 7 aan de cognitieve vakken zoals rekenen, taal en lezen. In de middag werken de kinderen aan thematisch onderwijs via onderzoekend leren. Eigenaarschap van kinderen staat centraal. Behalve dat er in de basisgroep veel met en van elkaar geleerd wordt, krijgen de kinderen instructie in groepen met een gelijkwaardige ontwikkeling: groepjes kinderen die qua ontwikkeling op een bepaald gebied ongeveer even ver gevorderd zijn bij o.a. rekenen, taal en lezen. Dit gebeurt op vaste tijden in de ochtend en is drie keer per dag ongeveer een half uur. De rest van de dag vinden de activiteiten plaats in en rondom de basisgroep. In ons onderwijs gaan we uit van verschillen in ontwikkeling. We werken in verschillende instructiegroepen om tegemoet te komen aan de vraag van kinderen. We vinden het belangrijk dat kinderen leren omgaan met verschillen en dat ieder kind verschillend kan en mag zijn. Je hebt allemaal je talenten en onderdelen waar je wat meer moeite voor moet doen. We willen de kinderen meegeven dat ze zich daar bewust van zijn en dat het prima is. Verder geeft het de mogelijkheid om kinderen in specifieke leergroepen maatwerk te bieden. De niveauverschillen in de groep worden kleiner waardoor er meer tijd over blijft om groepjes kinderen extra te begeleiden. Leerlingen die zelfstandig verder kunnen, werken onder begeleiding verder, o.a. met behulp van digitale leermiddelen. De zelfstandige verwerking en de verwerking na de instructie kan plaatsvinden in de basisgroep of op het leerplein. Kinderen zijn minder afhankelijk van één leerkracht via onze werkwijze, doordat ze te maken hebben met meerdere leerkrachten. Deze leerkrachten dragen gezamenlijk de verantwoordelijkheid en werken intensief samen, hierdoor kunnen zij de kinderen nog beter volgen en begeleiden.

Basisgroep 8

Voor groep 8 geldt eigenlijk dezelfde dagindeling als hierboven beschreven. Maar net als groep 3 vinden wij dat zij een eigen aanpak nodig hebben. Vandaar dat wij groep 8 ook als losse basisgroep hebben. Zo kunnen zij als groep het laatste bijzondere jaar samen beleven en afronden. Op naar het Voortgezet Onderwijs.

Weektaak

Binnen de basisgroep wordt er gewerkt met een weektaak. Om de zelfstandigheid en het zelfbewustzijn van kinderen te stimuleren, wordt er gedurende de dag gewerkt met een weektaak. Het werken met taken en het opbouwen van zelfstandigheid begint in groep 3.

Belangrijke doelen voor het werken met een weektaak zijn:

• Kinderen leren hun werk te plannen

• Kinderen leren geplande activiteiten uit te voeren • Kinderen leren zelf verantwoordelijk te zijn

• Kinderen leren het geplande werk te reflecteren • Kinderen kunnen hun kennis verbreden door extra taken in te plannen en te maken

• Door te werken met weektaken begeleidt de leerkracht de kinderen stap voor stap in de richting van geheel zelfstandig werken (voortgezet onderwijs)

Bij de middenbouw begint het werken met de weektaak al. De kinderen krijgen bepaalde verplichte taken en keuzetaken op een blad (groep 3) of digitaal bij de online weektaak (groep 4 t/m 8). Zij plannen dan zelf in wanneer in de week zij deze taken uitvoeren. Dat zijn maar een aantal taken. Achteraf wordt er met de kinderen gereflecteerd op de taken. Op de weektaak staan de taken vermeld voor de hele week, zowel de verplichte taken als de keuzetaken. De inhoud van de weektaak verschilt per leerling. De verplichte taken worden ook als dagplanning op het bord geschreven voor alle kinderen. Daarnaast plannen alle kinderen zelf nog de keuzetaken in op de weektaak. Ook vullen alle kinderen zelf een doel in voor de week. Dat kan een doel zijn rondom een bepaald vakgebied, maar juist ook een doel die te maken heeft met bijvoorbeeld het leren samenwerken en het taakgericht werken. Dit doel wordt vooraf en achteraf besproken met de leerkracht. Aan het einde van de dag wordt de weektaak gereflecteerd door alle leerlingen. Ze kijken of al het werk gelukt is van de dag en waarom dat wel of niet zo is en daarnaast kijken ze wat ze van het werk vonden (makkelijk, gemiddeld of moeilijk).

De kinderen hebben ongeveer een uur per dag de tijd om aan de keuzetaken te werken. Ook gebruiken ze dat uur om de verwerking van de vakken zoals rekenen, lezen en taal af te maken. Zij gebruiken hun weektaak in dat uur intensief. Tijdens de instructies is een kind verplicht een half uur met een bepaald onderdeel bezig. Tijdens de weektaaktijd is dat anders. Kinderen plannen zelf het uur in, ze mogen kiezen waar ze zitten, met wie ze gaan samenwerken en met welk vak ze gaan beginnen. Dit altijd onder de begeleiding van de leerkracht. De hoeveelheid sturing van de leerkracht tijdens dit uur verschilt per schooljaar, maar ook per leerling.

Thematisch werken

In de ochtend werken de leerlingen met de methodes voor rekenen, taal en lezen. In de middag wordt er gewerkt aan de hand van thema’s. In de groepen 1/2 speelt het thema de gehele dag door een grote rol. In de middag werken we met een integraal, thematisch en creatief programma . Elk thema omvat diverse vakken, waaronder wetenschap, geschiedenis, aardrijkskunde, ICT, kunstzinnige vorming, muziek en lichamelijke opvoeding. Binnen het thema worden verschillende vakken met elkaar verbonden. Elk vak bestaat weer uit een aantal leertaken zodat de leerkracht de kinderen goed kan helpen om de verschillende leerdoelen te bereiken.

Thematisch werken op De Blauwe Ster

Op De Blauwe Ster beseffen wij dat kinderen het beste leren wanneer zij willen leren. Wij hebben de keuze gemaakt om daarom te werken vanuit thema’s, waarbij we het belangrijk vinden dat:

• kinderen waardevol te laten leren en zich te ontwikkelen

• toekomstgericht de 21ste -eeuwse vaardigheden structureel aan te bieden en aan te leren. 21ste -eeuwse vaardigheden zijn: communiceren, samenwerken, probleemoplossend vermogen, creativiteit, kritisch denken, sociale en culturele vaardigheden, ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en zelfregulering

• te werken vanuit thema’s die aanspreken

• talenten van elk kind serieus te kunnen nemen en in te kunnen zetten • om persoonlijke groei mogelijk en zichtbaar te maken

• actief burgerschap als basis te gebruiken

Door thematisch te werken blijven de leerlingen gemotiveerd tijdens de lessen en kunnen kinderen tijdens het leren verbanden leggen tussen de verschillende vakken. Tijdens de lessen kunnen de kinderen binnen een thema samenwerkend leren, leren buiten het klaslokaal, rollenspellen spelen en allerlei manieren ontdekken waarop leerlingen van elkaar kunnen leren.

Elk thema (dat steeds zo’n 6 tot 8 weken duurt) werkt vanuit betekenisvolle situaties en wordt op een pakkende wijze opgestart door de leerkracht(en). Daarna gaat de leerkracht onderzoeken wat de kinderen al van dit onderwerp weten. De vervolgstap is dat de 12 leerkracht het onderwijsaanbod plant en een globaal beeld voor de kinderen schetst van het thema. Daarna gaan de kinderen aan de slag in een veilige omgeving. Zelf ontdekkend, onderzoekend, communicerend en creatief. De kinderen gaan dat wat ze onderzocht hebben verwerken op verschillende manieren. Tot slot wordt het thema afgesloten.

Het thematisch werken past perfect bij onze visie en kernwaarden: vertrouwen, verantwoordelijkheid, samenwerken en reflecteren. Binnen de thema’s ligt een deel van het aanbod vast, maar voor een deel bepalen de kinderen zelf wat ze nog willen weten over het onderwerp. Dat maakt ze eigenaar van het werk. De ontwikkeling van de leerling wordt op De Blauwe Ster vastgelegd in het digitaal portfolio.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij vervanging in verband met verlof of ziekte van het personeel putten wij uit de invalpool van ons schoolbestuur CPOW. Door de enorme personeelstekorten in het onderwijs lukt het ons niet altijd via deze pool vervanging te vinden. Soms moeten wij dan andere maatregelen nemen, zoals het inzetten van ondersteunend personeel, het verdelen van de groepen of in het ergste geval kinderen naar huis sturen. Uiteraard worden onze ouders ingelicht als er sprake is van ziekte of verlof en over de wijze waarop de vervanging wordt geregeld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Terug naar boven