Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Hoe hebben wij de groepen ingedeeld en waarom?
Op onze school zijn de groepen heterogeen samengesteld. De leerling start en eindigt de dag in zijn/haar groep. Er wordt instructie gegeven aan de hele groep, jaargroep of een kleinere groep, die aan hetzelfde of een vergelijkbaar leerdoel werken.
Op het leerplein werken de leerlingen zelfstandig of in kleine groepjes. Dit is onderdeel van onze visie van "Betekenisvol Onderwijs/onderzoekend leren".
We hebben voor deze groepsindeling gekozen, omdat wij overtuigd zijn van de volgende voordelen:
- Verschillende leeftijdsgroepen vullen elkaar aan en maken gebruik van elkaar kwaliteiten.
- Leerlingen worden uitgedaagd om activiteiten te ondernemen, ook al kunnen zij die nog niet zonder hulp of aanwijzingen uitvoeren.
- Sociale vaardigheden worden geoefend met verschillende leeftijden en niet alleen met de eigen leeftijd.
- Leerlingen zijn afwisselend jongste, middelste of oudste.
- Het sociale netwerk in de school is groter door wisselende groepssamenstelling.
Ons team
Het team werkt samen met ouders en leerlingen en met elkaar. Het team maakt gebruik van elkaars kwaliteiten en helpt elkaar waar nodig. Het team leert van en met elkaar. Voor de leerling is de leerkracht een coach, die de leerling observeert, inspireert en stimuleert om de leerling zo de juiste richting op te sturen.
In groep 1 en 2 wordt er gewerkt d.m.v. Spel=Leren en een rooster.
In dit rooster staat instructietijd (kleine kring a.d.h.v. reken- en taaldoelen), zelfstandig werken in de themahoeken, bewegingsonderwijs, muzikale en dramatische vorming en Engels.
De leerkrachten maken gebruik van KIJK om de leerlingen te volgen in hun ontwikkeling. Aan de hand van deze observaties geven de leerkrachten instructies aan groepjes leerlingen of individuele leerlingen.
's Ochtends krijgen de leerlingen, door middel van een rooster, voor de vakken taal, lezen, begrijpend lezen, rekenen en Engels instructies aan de hand van gerenommeerde lesmethoden. In de middag besteden we aandacht aan de wereld om ons heen en komen vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, leefstijl, creativiteit, expressie en sociale redzaamheid thematisch aan de orde. We sluiten daarbij aan bij de belevingswereld van de leerlingen en er worden creatieve en technische verwerkingsopdrachten gebruikt. Elk thema wordt afgesloten met een activiteit rondom het thema, waarvoor de ouders worden uitgenodigd.
Het volgen van de ontwikkeling
In de groep volgen de leerkrachten de ontwikkeling van uw kind. Tussentijds nemen ze toetsen af, observeren ze, bespreken ze de resultaten en vorderingen met de intern begeleider. De vorderingen worden ingevoerd in het leerlingvolgsysteem waardoor we beschikken over nauwkeurige, geobjectiveerde overzichten van de ontwikkeling van ieder kind. Aan de hand van landelijke cijfers kunnen we bepalen of de prestaties van de leerling voldoende in lijn liggen met die van Nederlandse leeftijdsgenoten. Vervolgens bieden we leerstof aan die passen bij de mogelijkheden van de leerling.
Speciale begeleiding
Soms is de probleemstelling ingewikkeld en hebben we hulp van buitenaf nodig. We kunnen dan met toestemming van de ouders een beroep doen op bijvoorbeeld schoolmaatschappelijk werk of de schoolarts. Ook kunnen we om ondersteuning vragen bij het regionale Samenwerkingsverband Waterland. Het ondersteuningsarrangement ondersteunt de school en de ouders, zodat de leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Als de ondersteuningsbehoefte buiten de mogelijkheden van de school valt, zal plaatsing op het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs aangevraagd worden, altijd in overleg met ouders/verzorgers.
Hoe werkt het bij meer dan gemiddelde begaafdheid?
Uw kind ontwikkelt zich heel snel en makkelijk? Heeft hij of zij belangstelling en kennis die leeftijdsgenootjes niet hebben? Voor leerlingen met een grote ontwikkelingsvoorsprong bieden wij extra stimulans en uitdaging, omdat wij ons er van bewust zijn dat zij onderwijs nodig hebben dat aansluit bij hun leerbehoeftes, tempo en leerstijl. Dit betekent, dat de leerstof voor de leerling compact wordt en uitdagender werk krijgt aangeboden. Indien wij onvoldoende uitdaging kunnen bieden, bestaat de mogelijkheid om een dagdeel onderwijs te volgen in de Bovenschoolse Plusklas VOSTOK. Een onafhankelijke toelatingscommissie bepaalt of de door school aangemelde leerling wordt toegelaten.
Alle teamleden hebben een rol in de basisondersteuning en/of extra ondersteuning binnen de structuur van opbrengstgericht werken.
Op basisschool de Fuut zijn diverse maatregelen genomen ten behoeve van leerlingen die beperkingen ondervinden in het leer- en ontwikkelingsproces.
Wij vinden het van groot belang, dat deze leerlingen passend onderwijs aangeboden krijgen, zodat zij:
- op deze manier een ononderbroken ontwikkelingsproces optimaal kunnen doorlopen.
- in eigen tempo en aanleg op een voor hen verantwoorde wijze de aangeboden leerstof kunnen volgen.
- binnen onze basisschool kunnen functioneren.