Basisschool De Grote Lier

Esdoornlaan 8 6584 BD Molenhoek

  • Sinds oktober 2012 zit De Grote Lier in een nieuw eigentijds gebouw dat veel mogelijkheden biedt voor  onderwijs van nu en morgen.
  • Door moderne ICT hulpmiddelen te gebruiken zorgen we voor een uitdagende leeromgeving die aansluit bij het individuele kind.
  • Bij rekenen, lezen en spelling wordt er instructie op drie niveau's gegeven zodat de instructie aansluit bij de behoefte van de leerling.
  • Tijdens het zelfstandig werken aan de weektaak leren kinderen te plannen en samen te werken.
  • De kinderen van 0 tot 12 jaar uit Molenhoek kunnen boeken lenen bij de bibliotheek op school.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen van groep 8 doen jaarlijks mee aan de Eindtoets. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij de begeleiding van kinderen willen wij zoveel mogelijk aansluiten bij hun ontwikkeling. Door te observeren en het afnemen van methodegebonden en methodeonafhankelijke toetsen stellen we de beginsituatie van kinderen vast. Het vaststellen hiervan is van groot belang om de instructies af te stemmen op de behoefte van het kind. Elke leraar observeert, registreert en evalueert de leerresultaten. De leerkracht volgt de vorderingen en de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen.

De tussentijdse resultaten van de methode onafhankelijke Citotoetsen worden geanalyseerd en met de individuele leraren en in het team besproken. Actiepunten worden vervolgens vastgesteld, uitgevoerd en geëvalueerd. Resultaten worden in het team besproken om vast te stellen wat de trends zijn in ontwikkelingen en wat dit betekent voor ons onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Grote Lier heeft een nauw contact met de scholen van Voortgezet Onderwijs. Tijdens de zogenaamde 'warme overdracht' worden de leerlingen van groep 8 besproken, zodat de overgang naar het Voortgezet Onderwijs soepel verloopt.
Gedurende de daaropvolgende jaren blijven we de resultaten van de leerlingen volgen. Dit vinden we belangrijk om te weten of het afgegeven schooladvies ook klopt met de werkelijke situatie. In het algemeen blijkt het schooladvies te kloppen met de school waarop de leerling zit. Uitstroom naar boven en naar beneden is er doordat er een gecombineerd advies is afgegeven: bijvoorbeeld HAVO/VWO. Als een leerling dan doorstroomt naar het VWO wordt dat gezien als een uitstroom naar boven.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op school moet een kind zich veilig en geborgen voelen. Het bieden van structuur en regelmaat speelt hierbij een grote rol. Wij willen zorgen voor een goed contact tussen leraar en leerling en leerlingen onderling, een contact dat op respect voor elkaar gebaseerd is. Deze houding is belangrijk om te leren samenwerken, een vaardigheid die kinderen nodig hebben om in de maatschappij van straks goed te kunnen functioneren. Door het coöperatief leren en Positive Behavior Support bieden wij leerlingen om sociale vaardigheden te leren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspecteur kijkt naar de opbrengsten, het onderwijsaanbod, het schoolklimaat en de kwaliteitszorg van Basisschool De Grote Lier. In de bijlage vindt u hierover een uitgebreide terugkoppeling.

Terug naar boven