Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen zitten in jaargroepen bij elkaar. Op De Grote Lier werken we zowel met homogene jaargroepen als met combinatiegroepen. Binnen een jaargroep zijn er drie instructiegroepen zodat de leerlingen instructie op maat krijgen. Instructie die zo veel mogelijk aansluit bij de onderwijsbehoefte van de individuele leerling. Bij het in kaart brengen van de onderwijsbehoeften is het belangrijk om ook de positieve en stimulerende factoren te benoemen: wat kan een leerling goed, wat vindt hij/zij leuk. Deze benadering draagt bij aan een positief (zelf)beeld van de leerling. In het groepsplan richten we ons op rekenen, spelling en lezen.
De motivatie van kinderen om actief deel te nemen aan hun eigen ontwikkeling is van doorslaggevende betekenis voor de vorderingen in hun ontwikkeling en leren. Daarom is het belangrijk dat de leraar een onderwijsaanbod creëert dat ruimte biedt en dat uitlokt om te groeien. Door uitdaging en stimulans spoort de leraar de kinderen aan om nieuwe ontwikkelingsstappen te zetten. Er wordt ook gewerkt met thema’s die in de belevingswereld van de kinderen liggen.
De leerlingen gaan 5 uur per dag en 5 dagen per week naar school. Dit is in totaal 25 uur. Hiermee houden wij ons aan de wettelijk verplichte onderwijstijd.
We willen een school zijn waar kinderen en leraren graag zijn. Dit betekent dat we zoveel mogelijk streven naar onderwijs op maat. Hierbij is het belangrijk dat kinderen vertrouwen hebben in hun eigen kunnen en eigen mogelijkheden. Dat zij de kans krijgen om zelf te kiezen en beslissingen te nemen en opgroeien in een veilige omgeving waarbinnen zij zich gerespecteerd voelen. Met andere woorden: het gaat hier om competentie, autonomie en relatie.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij zetten in op gerichte professionalisering van ons team om de nodige kennis en vaardigheden voor inclusief onderwijs te verkrijgen. Wij bevorderen het eigenaarschap van onze leerlingen, door kennis te verwerven en deze kennis te implementeren in onze werkwijze in de school. Wij investeren in de versterking van executieve functies van onze leerlingen. Binnen ons bestuur Lijn 83 ontwikkelen wij programma's voor een sterke taalbasis en maatwerkonderwijs voor in ieder geval nieuwkomers en meerbegaafden.
De Grote Lier vormt samen met kinderopvang KION een brede school. Om een goede overgang tussen kinderdagverblijf en peuterspeelzaal naar de basisschool te garanderen, worden activiteiten ondernomen zoals bijvoorbeeld gezamenlijke vieringen, uitwisseling waarbij de peuters op bezoek gaan naar de kleuters en omgekeerd, bezoek aan de bibliotheek die in de school gevestigd is.