OBS Keijzerschool

Windvaan 4 2751 ES Moerkapelle

  • Schoolfoto van OBS Keijzerschool
  • Schoolfoto van OBS Keijzerschool
  • Schoolfoto van OBS Keijzerschool
  • Schoolfoto van OBS Keijzerschool
  • Schoolfoto van OBS Keijzerschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Schoolambities en referentieniveaus 

De school heeft haar leerlingenpopulatie onderzocht en op basis daarvan, samen met de schoolanalyses, haar ambities vastgesteld. Wij hebben onze schoolambitie op dit moment vastgesteld op het landelijk gemiddelde. De snelle groei van de school en de daardoor veranderende schoolpopulatie, vraagt om een jaarlijkse herijking van de schoolambitie. De verwachting is dat de schoolambitie boven het landelijk gemiddelde zal worden vastgelegd.  

De referentieniveaus

Nederlandse taal en rekenen zijn richtlijnen die de overheid heeft opgesteld voor het niveau van het taal- en rekenonderwijs. De referentieniveaus zijn ontwikkeld om de prestaties van leerlingen op het gebied van taal en rekenen te verbeteren.  Ze omschrijven wat leerlingen moeten kennen en kunnen op bepaalde momenten in hun schoolloopbaan. Alle richtlijnen samen vormen het referentiekader voor taal en rekenen.

Voor taal en rekenen zijn in 2011 doelen ingevoerd waar alle kinderen op de basisschool aan moeten voldoen. Hierdoor is de aansluiting naar het voortgezet onderwijs beter vast te stellen. 

In schooljaar 2023-2024 zijn de schoolambities op de referentieniveaus als volgt vastgesteld:

Vakgebied                   schoolambitie 1F       schoolambitie 1S/2F

Lezen                             98,5%                            77,5%

Taalverzorging                 96,9%                            60,4%

Rekenen                         93,6%                            48,4%

In schooljaar 2024-2025 zullen deze opnieuw worden vastgesteld. 

Ieder half jaar worden de cito LVS-toetsen afgenomen voor de hoofdvakken rekenen, lezen, begrijpend lezen en spelling. De toetsgegevens worden door de groepsleerkracht geanalyseerd en gebruikt om eventuele hiaten te signaleren en zijn/haar aanpak te evalueren. De intern begeleider verwerkt de groepsresultaten ieder half jaar in trendanalyses. Wij vinden de resultaten waardevol om als objectief meetinstrument te gebruiken en er leerdoelen uit te formuleren. Deze leerdoelen kunnen op groepsniveau en op schoolniveau worden opgesteld, zodat ook op dat niveau het onderwijs kan worden aangepast als dat nodig blijkt.

 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Keijzerschool wordt voor de groep 8 leerlingen in januari het voorlopig advies uit groep 7 aangepast of nogmaals besproken, op basis van de data uit het leerlingvolgsysteem van de afgelopen schooljaren, de werkhouding en motivatie.

In februari wordt de IEP doorstroomtoets in groep 8 afgenomen. De toets kan gezien worden als een laatste check van het afgegeven voorlopig advies. Bij een hogere uitslag van de doorstoomtoets zal het V.O. advies omhoog worden bijgesteld, tenzij er gegronde redenen zijn om het toetsadvies niet over te nemen. Er zal altijd een gesprek plaatsvinden tussen school en ouders bij een verschil in advies en toetsuitslag. 

In maart wordt het V.O. advies definitief gemaakt. Eind maart vindt de centrale aanmeldweek plaats.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociale veiligheid

Kinderen leren en ontwikkelen op de Keijzerschool competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit noemen wij het sociaal emotioneel leren. We gebruiken hiervoor het lesprogramma van Kwink.

Vaardigheden die daarbij worden aangeleerd zijn: samenwerken, conflicten oplossen, inleven en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

We besteden ook veel aandacht aan omgangsvormen en gedragsregels. We werken met een gedragsprotocol, waarin afspraken en procedures zijn vastgelegd die ertoe moeten bijdragen dat het positieve klimaat op school behouden blijft.

We hebben een specialist die het team begeleidt en enthousiasmeert op het gebied van sociaal emotioneel leren. Zij is tevens ons aanspreekpunt tegen pesten en coördinator anti-pestbeleid.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • betrokkenheid
  • verantwoordelijkheid
  • zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

OBS Keijzerschool heeft haar basiskwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement (14-09-2016)

Terug naar boven