OBS Keijzerschool

Windvaan 4 2751 ES Moerkapelle

  • Schoolfoto van OBS Keijzerschool
  • Schoolfoto van OBS Keijzerschool
  • Schoolfoto van OBS Keijzerschool
  • Schoolfoto van OBS Keijzerschool
  • Schoolfoto van OBS Keijzerschool

Het team

Toelichting van de school

Het team van OBS Keijzerschool

Het team van OBS Keijzerschool bestaat uit enthousiaste en ambitieuze leerkrachten met een groot hart voor de kinderen en een professionele kijk op goed onderwijs. Een aantal leerkrachten is naast groepsleerkracht ook specialist in een bepaald ontwikkelgebied. Deze specialisten zorgen voor onderwijskwaliteit op hun specifieke ontwikkelgebied door de hele school.

Bewegingsonderwijs

Bewegen heeft een positief en stimulerend effect op het leren van de kinderen. Alle groepen 3 t/m 8 krijgen daarom twee keer per week bewegingsonderwijs van de vakleerkracht gym in de gymzaal van Op Moer. De kleutergroepen krijgen van de eigen groepsleerkracht tenminste twee maal per week bewegingsonderwijs in het speellokaal in het hoofdgebouw van de Keijzerschool. Daarnaast maken de groepen gebruik van de voetbalvelden om tijdens de pauzes buiten te spelen.

Levensbeschouwelijk Vormingsonderwijs (LEVO)

Op OBS Keijzerschool vinden we het belangrijk om de kinderen in aanraking te laten komen met de diversiteit van culturen en religies die ons land en ook onze school rijk is. Door open te staan voor andere geloofsovertuigingen en levensbeschouwingen komt meer onderlinge verbinding tot stand wat leidt tot wederzijds begrip en tolerantie. 

Om die reden willen we het levensbeschouwelijk vormingsonderwijs (voorheen GVO) aan alle leerlingen van de groepen 3 t/m 8 van de Keijzerschool aanbieden. Wekelijks zal een vakdocent vormingsonderwijs drie kwartier met de groep en de groepsleerkracht aan de slag gaan met de levensvragen van de kinderen. Daarbij wordt de relatie gelegd met de verschillende wereldgodsdiensten en andere levensbeschouwingen. We zien dit aanbod als een aanvulling en verrijking op het burgerschapsonderwijs binnen de school. Het team en de MR van OBS Keijzerschool staan achter deze wijziging in het aanbod van vormingsonderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van een leerkracht kijken we of een collega de groep kan vervangen. Mocht er geen vervanger beschikbaar zijn dan wordt de groep verdeeld over de andere groepen volgens een vast verdeelschema. We houden in de gaten of een groep evenredig verdeeld wordt over het jaar verspreid. We proberen in ieder geval te voorkomen dat de kinderen naar huis moeten worden gestuurd. In uitzonderlijke gevallen zou dit kunnen plaatsvinden. De kleuters kunnen we niet verdelen over de andere groepen. U wordt daar uiteraard zo spoedig mogelijk van op de hoogte gebracht en mocht u zelf geen opvang kunnen regelen, dan zullen wij als school uw kind opvangen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groep 1/2

Op OBS Keijzerschool bieden we een rijke leeromgeving met een gevarieerd aanbod van materialen, waarbij jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen en ontplooien. Elke klas beschikt over een themahoek, huishoek, bouwhoek, zandtafel, rekenhoek en letterhoek.

Onze werkwijze bevat leerkrachtgestuurde activiteiten, vrij en begeleid spel. We werken thematisch waarbij woordenschat, beginnend geletterdheid en beginnend gecijferdheid aan bod komen.  

We bieden een veilig pedagogisch klimaat, handelen doelgericht en planmatig en volgen daarbij de ontwikkeling van het kind. Leerlingen uit groep 1 en groep 2 zitten bij elkaar. Oudste leerlingen leren zich verantwoordelijk op te stellen naar de jongste kleuters en jongste kleuters leren zo de schoolvaardigheden eigen te maken. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd

Op OBS Keijzerschool ligt de focus op de basisvakken taal, lezen, spelling en rekenen. Voor rekenen wordt gemiddeld 5 uur per week uitgetrokken. Voor alle talige vakken wordt uitgegaan van 9,5 uur per week. 

In de groepen in 1/2 wordt gewerkt aan het beginnend geletterdheid en beginnend gecijferdheid. Deze ontwikkeling is voorwaardelijk om te kunnen starten met het lees- en rekenproces.

In groep 3 en 4 ligt de nadruk vooral op het aanvankelijk- en voortgezet technisch lezen en rekenen. Vanaf halverwege groep 4 komt daar begrijpend lezen, wereldoriëntatie en Engels bij. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De kern van OBS Keijzerschool is dat onze kinderen leren samen te leren, samen te werken en samen te leven om zo een waardevol onderdeel te kunnen zijn van onze maatschappij. Wij vinden het belangrijk dat kinderen van jongs af aan ervaren dat mensen van elkaar verschillen, ieder met hun eigen talent en dat niet iedereen dezelfde gewoonten, hetzelfde geloof en dezelfde opvattingen heeft, ook al wonen ze in dezelfde buurt. Op OBS Keijzerschool leren we onze leerlingen met de verschillen tussen mensen om te gaan, deze verschillen te bespreken en te respecteren, maar ook om door de verschillen heen elkaars overeenkomsten tussen te zien.

De school maakt bij elke aanmelding van een leerling met speciale ondersteuningsbehoefte steeds een afweging of zij aan die specifieke ondersteuningsvraag kan voldoen. Er wordt dan gekeken naar de groepssamenstelling en de leerpotentie van het kind met de ondersteuningsvraag. Wanneer niet kan worden voldaan aan de ondersteuningsvraag in voorkomende gevallen, begeleidt de school de ouder(s) verder totdat een passende plek voor het kind is gevonden (zorgplicht). 

Onze leerkrachten zijn in staat om al in een vroeg stadium eventuele ontwikkelingsproblemen te signaleren. De hulpverlening wordt daarom vaak al preventief gestart. Wanneer wij geconfronteerd worden met lichamelijke beperkingen of gedragsproblemen die wij onvoldoende kunnen begeleiden, zullen wij met de ouder(s) overleggen wat onze (on)mogelijkheden zijn. Soms is het voor de ontwikkeling van een leerling beter als hij of zij geplaatst wordt op een school met meer of een andere expertise, zodat de leerling de begeleiding krijgt die hem of haar toekomt.

Dit betekent ook dat wij leerlingen die tussentijds instromen zullen toetsen aan ons zorgprofiel voordat wij over kunnen gaan tot inschrijving. Dit staat beschreven in ons schoolondersteuningsprofiel. In alle gevallen geldt dat de bijzondere zorg die leerlingen nodig hebben, op een verantwoorde manier moet kunnen worden gegeven. Dit betekent dat noch het welzijn van de leerling zelf, noch dat van zijn klasgenoten of dat van de groepsleerkracht in het gedrang mag komen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • OBS Keijzerschool wil m.b.t. de referentieniveaus minimaal de percentages behalen die horen bij de signaleringswaarden van de school.
  • Een goede signalering van meer-en hoogbegaafden opzetten.
  • Meer deskundigheid opbouwen in eigen team.
  • Intensievere samenwerking kinderopvang.
  • Betere samenwerking met externe partners en jeugdzorg, wegnemen van schotten tussen diverse instanties.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

OBS Keijzerschoool is voornemens de inhoudelijke samenwerking met Gro-Up (voorheen IJsselkids), onze partner in de kinderopvang, meer vorm te gaan geven. Op deze wijze zal er een soepele en doorgaande lijn gaan ontstaan in de overgang van kinderopvang naar basisschool.

Wel is er een overdracht van kinderen die vanuit de kinderopvang van Gro-Up naar de Keijzerschool komen, zodat de school goed kan inspelen op de onderwijsbehoefte van het kind.

   

Terug naar boven