Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In alle groepen zijn er tussentijdse metingen van resultaten. Daar worden onder andere observaties en methodetoetsen voor gebruikt. De leerkrachten analyseren de resultaten en passen aan de hand daarvan hun handelen aan. Dit wordt in blokplanningen beschreven. Daarnaast zijn er methode-onafhankelijke instrumenten in gebruik. Bij groep 1-2 Looqin en Bosos. In groep 3-8 worden Looqin en IEP gebruikt. Deze toetsen worden ook geanalyseerd en leiden tot aanpassingen in de lesstof of individueel en/of groepsniveau. De tussentijdse resultaten worden besproken met de Kwaliteits Coördinator van de school.
Eindtoets wordt doorstroomtoets
Uw kind maakt in groep 8 een eindtoets. De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat uw kind zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. Op onze school gebruiken we de IEP-toets.
Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau. Er komt één?week?waarin?leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school.
Doordat er één?aanmeldweek?komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets: Uw kind ontvangt tussen 10 en 31 januari het schooladvies. Uw kind maakt in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15?maart ontvangen wij de uitslag van de doorstroomtoets. U en uw kind ontvangen uiterlijk 24 maart van ons het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Heeft uw kind de doorstroomtoets beter gemaakt dan stellen we het schooladvies naar boven bij. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te wijzigen.
Bij het schooladvies van uw kind kijken we naar de ontwikkeling in de afgelopen jaren en voeren we een overleg met de leerkrachten van de groepen 6-7-8, KC en directie.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op de Bienekebolders bieden we kinderen gereedschappen aan die ze nodig hebben om uiteindelijk te groeien tot een volwassene met zelfvertrouwen. Ook vinden we een positief-kritische blik en respectvolle houding ten opzichte van zichzelf, anderen en de samenleving heel belangrijk. Het kind leert daarmee eigen verantwoordelijkheid te dragen en een grote mate van zelfstandigheid te ontwikkelen.
In 2019 heeft er een bestuurlijk inspectiebezoek plaatsgevonden. De Bienekebolders is toen ook bezocht en is wederom positief gewaardeerd en beoordeeld.