Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Klaverhoek is een basisschool met inspirerend, eigentijds onderwijs. Om die reden werken we in units. Wij zijn ervan overtuigd dat wij met unitonderwijs het best denkbare onderwijsaanbod voor onze leerlingen kunnen realiseren. De leerlingen uit de groepen 1, 2, 3 en 4, 5 en 6,7, 8 krijgen onderwijs in een unit. Daarbinnen krijgen de leerlingen een onderwijsaanbod dat past bij hun ontwikkeling. Er is ook ruimte om groepsdoorbrekend te werken als het onderwijsaanbod passend moet zijn.
Werken op deze manier wil zeggen dat er gekeken wordt naar de ontwikkeling van de leerlingen. Leerlingen worden niet meer alleen op basis van leeftijd ingedeeld. Op deze manier kunnen leerlingen zich beter op hun eigen niveau ontwikkelen.
Door ons onderwijs op deze manier te organiseren hebben leerkrachten steun aan elkaar in aanbod en proces, de mogelijkheid om leerlingen doelgericht te observeren en een passend aanbod gericht op de kerndoelen/ leerlijnen vorm te geven. Bij deze vorm van werken zien we gedeelde verantwoordelijkheid van de leerkrachten voor alle leerlingen als belangrijk aandachtspunt. We geloven in “samen werken” en “samen leren”.
Bewegingsonderwijs wordt in combinatie met buiten spelen en de pauzes in het overzicht in beeld gebracht.
Werken met ontwikkelingsmaterialen. Hier worden vele leeractiviteiten toe gerekend die betrekking hebben op de totale ontwikkeling van de kinderen.
Wereldoriëntatie is een samenvoeging van meerdere activiteiten. 'Vier Keer Wijzer', burgerschap, verkeer, topografie, spreekbeurten/presentaties, school TV, typecursus. De uren worden verdeeld over deze activiteiten. Dit samenvoegen van vakken noemen we geïntegreerd leren.
Inloop.
In de units 1,2,3 en 4,5 en 6,7,8 is er aan het begin van de dag een inloopmoment. Dit moment wordt gebruikt om zicht te krijgen op het welzijn van de kinderen, dagritme bespreken, terugkijken naar de vorige dag, korte instructiemomenten. Het wordt gebruikt om iedere schooldag weer goed te kunnen starten.
Het gepubliceerde schoolondersteuningsprofiel is de samenvatting in actiepunten van het gehele schoolondersteuningsprofiel.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door het verbeteren van onze schoolorganisatie (UNIT onderwijs) en inzet van ons team geven we nog beter invulling aan het aanbieden van leerstof die bij de leerling past.
De populatie van de school kan als gevolg van migratie sterk veranderen. Aan ons en de totale organisatie de taak om een antwoord te vinden op de problematieken die daar mee gepaard kunnen gaan en om de ondersteuning te kunnen geven die nodig is.
Verder werken aan een verbeterde samenwerking in het scholennetwerk t.b.v. een gepast leerstofaanbod aan leerlingen.
Naast de samenwerking met Kibeo, wordt de BSO momenteel geregeld door 'De Hoeksteen', te Zevenbergschen Hoek. Deze organisatie is NIET in het schoolgebouw gevestigd maar heeft een andere locatie. Eind schooljaar 2022-2023 zijn we met Kibeo een traject gestart om BSO op de Klaverhoek te realiseren. We hopen hier medio augustus/september van 2023 mee te kunnen starten.
Kinderen die gebruik maken van BSO 'De Hoeksteen' worden bij de Klaverhoek ( einde schooltijd ) opgehaald. Als er met Kibeo BSO op de Klaverhoek gerealiseerd is (augustus/september 2023?), dan hoeven kinderen die van deze faciliteit gebruik maken niet meer te worden opgehaald.