Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Drie Vijvers werkt volgens het leerstofjaarklassensysteem met veel aandacht voor bewegend leren, het ontwikkelen van executieve functies en coöperatief leren. In de onderbouw (groep 1 t/m 3) wordt er thematisch gewerkt. Per thema wordt er een speelhoek ingericht (speelzaal) met veel ruimte voor spelend leren. De hoeken worden in de loop van het thema uitgebreid o.a. op basis van de input en vragen van de leerlingen. De leerlingen uit groep 3 sluiten aan bij thema’s. In de onderbouw wordt gewerkt met het programma Digikeuzebord. Dit is een digitaal keuzebord waarop leerlingen zelf hun activiteiten kunnen kiezen. Tevens wordt dit programma door leerkrachten gebruikt om observaties vast te leggen en rapportjes in op te stellen. De leerlingen uit de groep 1/2A en 1/2B werken gedurende de dag veel met elkaar samen (groepsdoorbrekend). Zo spelen ze in beide lokalen, de bouwhoek wordt gedeeld. Dat geldt ook voor de huishoek. Kinderen uit beide klassen komen hierin spelen.
Er wordt volgens het vijfgelijke dagen model (08.30 uur-14.00 uur) gewerkt. Alle leerlingen lunchen in hun eigen lokaal onder begeleiding van de leerkracht. De inloop begint om 08:25 uur zodat de leerlingen rustig en op tijd naar binnen kunnen komen. Om 08.30 uur beginnen de lessen.
In alle groepen wordt er voldoende tijd ingepland voor het zelfstandig werken (groeitijd). In deze tijd werken de leerlingen naar eigen keuze (en gericht op hun eigen ontwikkeling, voorkeuren en talenten) aan verschillende vakken, zoals: spelling, rekenen, schrijven, woordenschat. De manier waarop de leerlingen dit doen varieert per groep en is passend bij de leeftijd van de leerlingen. Het portfolio van het kind neemt hier een belangrijke plek bij in. Het portfolio wordt twee keer per schooljaar mee naar huis genomen. Het portfolio geeft een duidelijk inzicht in de leerprocessen die de leerling heeft doorlopen. Er is hierin veel ruimte voor de persoonlijke doelen en reflectie van de leerling op zichzelf.
De Drie Vijvers is de enige school in het dorp. Veruit de meeste leerlingen die de school bezoeken, wonen in Milsbeek.
Bij de begeleiding van kinderen willen we zoveel mogelijk aansluiten bij hun ontwikkeling. Wat heeft het kind nodig om de volgende ontwikkelingsstap te kunnen zetten. Dit betekent dat we streven naar onderwijs op maat, oftewel adaptief onderwijs. Hierbij is het belangrijk dat kinderen inzicht en vertrouwen hebben in hun eigen ontwikkeling, dat zij leren (mede) verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leerproces en opgroeien in een veilige omgeving waarbinnen zij zich gerespecteerd voelen.
We streven ernaar het onderwijs zodanig in te richten dat er rekening wordt gehouden met de specifieke onderwijsbehoeften en mogelijkheden van ieder kind. Het werken met een zorgoverzicht komt tegemoet aan die verschillen. Leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden gegroepeerd. De leerkracht maakt op die manier subgroepen. Hierin worden alle kinderen meegenomen. Een subgroep kan bestaan uit kinderen van de eigen groep of uit een andere groep. Wie moeite heeft met bepaalde onderdelen krijgt extra oefening en/of hulp. De leerlingen die het gemakkelijk aan kunnen, krijgen extra uitdagende opdrachten. Er wordt steeds gezocht naar oplossingen die zo dicht mogelijk aansluiten bij de ontwikkeling en de leerstijl van de leerling.
Bij de ondersteuning van leerlingen onderscheiden we 5 niveaus:
Basisondersteuning
- Niveau 1: groepsplan/handelingsplan onder verantwoording van de leerkracht
- Niveau 2: handelingsplan met ondersteuning van interne begeleiding, waarbij een beroep gedaan kan worden op de regulier beschikbare middelen
Lichte ondersteuning
- Niveau 3: arrangementen (incl. extra ondersteuningsmiddelen/ expertise S(B)O) op de eigen school en/of in combinatie met andere scholen
- Niveau 4: plaatsing in het Speciaal Basis Onderwijs
Zware ondersteuning
- Niveau 5: plaatsing in het Speciaal Onderwijs
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren wil De Drie Vijvers:
- het groepsdoorbrekend werken nog verder vorm geven. De organisatie van de school past zich aan op de ontwikkelbehoeften van het kind.
- zich verdiepen op de ondersteuningsbehoeften van kinderen met een ontwikkelvoorsprong; wat zijn de goede dingen om te doen als het gaat om aanbod, verwachtingen, beoordelen, compacten en verrijken.
- transfer van de Plusklas naar de klas verstevigen.
In groep 1-2 wordt vooral thematisch gewerkt, in nauwe aansluiting op de belangstelling en de omgeving van de kinderen. Binnen die thema’s zorgt de leerkracht voor een passend onderwijsaanbod dat de ontwikkeling en het leren bevordert. Kernactiviteiten die bij elk thema aan bod komen zijn:
- spelactiviteiten
- constructieve en beeldende activiteiten
- gespreksactiviteiten
- lees- en schrijfactiviteiten
- reken- en wiskunde activiteiten
Om een succesvolle start te kunnen maken in groep 3, moeten de basisvaardigheden vanuit groep 1 en 2 voldoende beheerst worden. Vanaf groep 3 komen de basisvakken, lezen – schrijven – taal - rekenen, systematisch aan bod.