Rooms Katholieke Basisschool De Drie Vijvers

Schoolstraat 2 6596 AP Milsbeek

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Drie Vijvers
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Drie Vijvers
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Drie Vijvers

Het team

Toelichting van de school

De Drie Vijvers werkt volgens het jaarstofklassensysteem en werkt voor de vakken rekenen, begrijpend lezen en spelling groepsdoorbrekend (met name vanaf groep 6). Leerlingen krijgen instructie op het niveau dat bij ze past, soms is dat hoger of lager dan de groep waarin ze daadwerkelijk zitten. Daarnaast werken we een aantal ochtenden per week met een tussenklas voor de leerlingen groep 6, 7 en 8. Alle leerlingen uit groep 6, 7 en 8 worden over voor de kernvakken over vier niveaus verdeeld. In de middagen zitten alle leerlingen in hun eigen klas bij hun eigen leerkracht. Er wordt veelvuldig en gemakkelijk met elkaar samengewerkt. Een keer per week kunnen leerlingen uit groep 5 t/m 8 naar de Plusklas. 

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het is niet altijd even gemakkelijk om bij afwezigheid van leerkrachten vervanging te realiseren. Bij afwezigheid van een leerkracht doen we een beroep op de Vervangerspool. Indien er geen vervanger gevonden kan worden, wordt gekeken of er intern mogelijkheden zijn, zoals verschuiving van collega's, inzet van een stagiaire of het verdelen over andere groepen. Bieden de voorgaande mogelijkheden geen aanvaardbare oplossing, zal aan de ouders van de betreffende groep gevraagd worden de kinderen thuis te laten.

Hierbij gelden de volgende afspraken:

  • indien mogelijk worden de eerste dag van het ziekteverlof de kinderen op school opgevangen
  • indien voor meerdere dagen geen vervanging beschikbaar is, zullen groepen afwisselend geen fysiek onderwijs aangeboden krijgen

U zult begrijpen dat dit alleen zal worden toegepast als andere mogelijkheden zijn uitgeput. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Drie Vijvers werkt volgens het leerstofjaarklassensysteem met veel aandacht voor bewegend leren, het ontwikkelen van executieve functies en coöperatief leren. In de onderbouw (groep 1 t/m 3) wordt er thematisch gewerkt. Per thema wordt er een speelhoek ingericht (speelzaal) met veel ruimte voor spelend leren. De hoeken worden in de loop van het thema uitgebreid o.a. op basis van de input en vragen van de leerlingen. De leerlingen uit groep 3 sluiten aan bij thema’s. In de onderbouw wordt gewerkt met het programma Digikeuzebord. Dit is een digitaal keuzebord waarop leerlingen zelf hun activiteiten kunnen kiezen. Tevens wordt dit programma door leerkrachten gebruikt om observaties vast te leggen en rapportjes in op te stellen. De leerlingen uit de groep 1/2A en 1/2B werken gedurende de dag veel met elkaar samen (groepsdoorbrekend). Zo spelen ze in beide lokalen, de bouwhoek wordt gedeeld. Dat geldt ook voor de huishoek. Kinderen uit beide klassen komen hierin spelen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Er wordt volgens het vijfgelijke dagen model (08.30 uur-14.00 uur) gewerkt. Alle leerlingen lunchen in hun eigen lokaal onder begeleiding van de leerkracht. De inloop begint om 08:25 uur zodat de leerlingen rustig en op tijd naar binnen kunnen komen. Om 08.30 uur beginnen de lessen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In alle groepen wordt er voldoende tijd ingepland voor het zelfstandig werken (groeitijd). In deze tijd werken de leerlingen naar eigen keuze (en gericht op hun eigen ontwikkeling, voorkeuren en talenten) aan verschillende vakken, zoals: spelling, rekenen, schrijven, woordenschat. De manier waarop de leerlingen dit doen varieert per groep en is passend bij de leeftijd van de leerlingen. Het portfolio van het kind neemt hier een belangrijke plek bij in. Het portfolio wordt twee keer per schooljaar mee naar huis genomen. Het portfolio geeft een duidelijk inzicht in de leerprocessen die de leerling heeft doorlopen. Er is hierin veel ruimte voor de persoonlijke doelen en reflectie van de leerling op zichzelf. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Drie Vijvers is de enige school in het dorp. Veruit de meeste leerlingen die de school bezoeken, wonen in Milsbeek.

Bij de begeleiding van kinderen willen we zoveel mogelijk aansluiten bij hun ontwikkeling. Wat heeft het kind nodig om de volgende ontwikkelingsstap te kunnen zetten. Dit betekent dat we streven naar onderwijs op maat, oftewel adaptief onderwijs. Hierbij is het belangrijk dat kinderen inzicht en vertrouwen hebben in hun eigen ontwikkeling, dat zij leren (mede) verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leerproces en opgroeien in een veilige omgeving waarbinnen zij zich gerespecteerd voelen.

We streven ernaar het onderwijs zodanig in te richten dat er rekening wordt gehouden met de specifieke onderwijsbehoeften en mogelijkheden van ieder kind. Het werken met een zorgoverzicht komt tegemoet aan die verschillen. Leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden gegroepeerd. De leerkracht maakt op die manier subgroepen. Hierin worden alle kinderen meegenomen. Een subgroep kan bestaan uit kinderen van de eigen groep of uit een andere groep. Wie moeite heeft met bepaalde onderdelen krijgt extra oefening en/of hulp. De leerlingen die het gemakkelijk aan kunnen, krijgen extra uitdagende opdrachten. Er wordt steeds gezocht naar oplossingen die zo dicht mogelijk aansluiten bij de ontwikkeling en de leerstijl van de leerling.

Bij de ondersteuning van leerlingen onderscheiden we 5 niveaus:

Basisondersteuning

  • Niveau 1: groepsplan/handelingsplan onder verantwoording van de leerkracht
  • Niveau 2: handelingsplan met ondersteuning van interne begeleiding, waarbij een beroep gedaan kan worden op de regulier beschikbare middelen

Lichte ondersteuning

  • Niveau 3: arrangementen (incl. extra ondersteuningsmiddelen/ expertise S(B)O) op de eigen school en/of in combinatie met andere scholen
  • Niveau 4: plaatsing in het Speciaal Basis Onderwijs

Zware ondersteuning

  • Niveau 5: plaatsing in het Speciaal Onderwijs

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren wil De Drie Vijvers:

  • het groepsdoorbrekend werken nog verder vorm geven. De organisatie van de school past zich aan op de ontwikkelbehoeften van het kind.
  • zich verdiepen op de ondersteuningsbehoeften van kinderen met een ontwikkelvoorsprong; wat zijn de goede dingen om te doen als het gaat om aanbod, verwachtingen, beoordelen, compacten en verrijken.
  • transfer van de Plusklas naar de klas verstevigen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In groep 1-2 wordt vooral thematisch gewerkt, in nauwe aansluiting op de belangstelling en de omgeving van de kinderen. Binnen die thema’s zorgt de leerkracht voor een passend onderwijsaanbod dat de ontwikkeling en het leren bevordert. Kernactiviteiten die bij elk thema aan bod komen zijn:

  • spelactiviteiten
  • constructieve en beeldende activiteiten
  • gespreksactiviteiten
  • lees- en schrijfactiviteiten
  • reken- en wiskunde activiteiten

Om een succesvolle start te kunnen maken in groep 3, moeten de basisvaardigheden vanuit groep 1 en 2 voldoende beheerst worden. Vanaf groep 3 komen de basisvakken, lezen – schrijven – taal - rekenen, systematisch aan bod.

Terug naar boven