Rooms Katholieke Basisschool De Drie Vijvers

Schoolstraat 2 6596 AP Milsbeek

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Drie Vijvers
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Drie Vijvers
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Drie Vijvers

In het kort

Toelichting van de school

De Drie Vijvers staat midden in het dorp Milsbeek. De gymzaal, voorschoolse- en naschoolse opvang liggen naast de school. De peuterspeelzaal is gehuisvest in school. De school bestaat uit ongeveer 180 leerlingen, de leerlingaantallen zijn stabiel. De ouders/verzorgers van de school zijn voor een zeer groot deel afkomstig uit Milsbeek en omgeving. Op De Drie Vijvers kunnen we spreken van een kansrijke populatie. Dit kan geconcludeerd worden a.d.h.v. het aantal gewichtenleerlingen, de uitstroom naar het VO en de ondersteuningsvragen.

In een veilige en actieve omgeving werken we aan de ontwikkeling van onze kinderen. We vinden het belangrijk om uit te gaan van groeimogelijkheden. Kinderen gaan met zelfvertrouwen, (zelf)kennis en vaardigheden hun toekomst tegemoet. Kinderen krijgen inzicht in hun eigen ontwikkeling en spelen een actieve rol in hun leerproces. Op De Drie Vijvers is er aandacht voor elkaar, betrokkenheid, overzichtelijkheid, structuur en korte lijnen. Er is oog voor iedereen. We gaan uit van het positieve en kijken naar kansen en mogelijkheden. Het team werkt intensief samen en heeft regelmatig overleg om zich verder te professionaliseren. Er heerst rust in de school en je mag er jezelf zijn. Dit geldt zowel voor leerlingen, leerkrachten als voor ouders.

Basisschool De Drie Vijvers vormt samen met Sterrenschool EigenWijs (Middelaar) een educatief cluster. In de komende Schoolplan periode (2024-2028) zal i.v.m. een wisseling in directie een herijking hiervan plaatsvinden. 

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Samen veilig (op)groeien
  • Ontwikkelen op eigen niveau
  • Leren door onderzoeken en ontdekken

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

De school telt gemiddeld tussen de 180 en 200 leerlingen. De leerlingpopulatie van De Drie Vijvers kenmerkt zich t.o.v. het landelijk gemiddeld op dit moment en in de nabije toekomst als volgt:  

  • Ouders/verzorgers bestaan voor een zeer groot deel uit autochtonen (geboren in Nederland).
  • De meeste ouders zijn afkomstig uit Milsbeek en omgeving.
  • Ouders/verzorgers zijn over het algemeen gemiddeld tot hoog opgeleid en als gevolg hiervan hebben bijna al onze leerlingen een wegingsfactor 0.0.

Meer informatie over de schoolpopulatie en wat dit vraagt van ons onderwijs, vindt u in het Jaarboekje (op de website).

We delen het gebouw met de peuteropvang Hummelhonk. Op De Drie Vijvers werken we met het leerstofjaarsysteem. Dat houdt in de kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep zitten. We zien dat de verschillen tussen de leerlingen op school groter worden. We vinden het belangrijk dat het (leerstof) aanbod en de instructie aansluiten op bij de onderwijsbehoefte van het kind. Daarom wordt er op De Drie Vijvers veel groepsdoorbrekend gewerkt. Dit doen we vooral in de bovenbouw, maar ook wel in andere groepen. De leerlingen gaat steeds meer op hun eigen niveau de leerjaren door. Niet de leerstof, maar de ontwikkeling van het kind staat centraal.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
173
Landelijk gemiddelde
212

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Basisvakken

In groep 1-2 wordt vooral thematisch gewerkt, in nauwe aansluiting op de belangstelling en de omgeving van de kinderen. Binnen die thema’s zorgt de leerkracht voor een passend onderwijsaanbod dat de ontwikkeling en het leren bevordert. Kernactiviteiten die bij elk thema aan bod komen zijn:

  • spelactiviteiten
  • constructieve en beeldende activiteiten
  • gespreksactiviteiten
  • lees- en schrijfactiviteiten
  • reken- en wiskunde activiteiten

Om een succesvolle start te kunnen maken in groep 3, moeten de basisvaardigheden vanuit groep 1 en 2 voldoende beheerst worden. Vanaf groep 3 komen de basisvakken, lezen – schrijven – taal - rekenen, systematisch aan bod.

Hiervoor gebruiken we de volgende methodes:

  • Aanvankelijk lezen: Veilig leren lezen en Bouw!
  • Voortgezet technisch lezen: Nieuwsbegrip
  • Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip en Junior Einstein
  • Taal en spelling: Taaljacht Taal en Taaljacht Spelling
  • Schrijven: Pennenstreken
  • Rekenen/Wiskunde: Pluspunt (groep 3 t/m 5), Snappet (groep 6 t/m 8), materialen Met Sprongen Vooruit
  • Bewegingsonderwijs: bronnenboeken
  • Muziek: 1-2-3 Zing

ICT

De inzet van digitale middelen maakt het mogelijk om op maat aanbod te verzorgen, afgestemd op de behoefte van de leerling. Ze ondersteunen de leerkracht en stimuleren kinderen het beste uit zichzelf te halen. Vanaf groep 5 verwerken de kinderen de leerstof digitaal, middels de Chromebooks van Prowise. Tevens leren zij om te gaan met het opzoeken en verwerken van informatie op internet. In groep 1 t/m 4 worden digitale middelen spelenderwijs geïntegreerd in het thema.

Expressie

Naast de cognitieve basisvakken wordt er in elke groep wekelijks aandacht besteed aan de creatieve vakken, zoals tekenen, handvaardigheid, muziek en drama.

Verkeer

Het Limburgs Verkeersveiligheidslabel (LVL) is een kwaliteitskeurmerk voor basisscholen die op een actieve manier met verkeerseducatie, een veilige schoolomgeving en een veilige schoolthuisroute omgaan. De Drie Vijvers voldoet aan dit keurmerk. In alle groepen werken we structureel aan verkeerseducatie. Verkeersactiviteiten zijn onder andere het jeugdverkeersexamen (theorie en praktijk), praktijklessen en de fietskeuring.

Engels

In de groepen 7 en 8 krijgen de kinderen het vak Engels. Hiervoor gebruiken we de methode Groove me.

Wereldoriëntatie

Wereldoriëntatie is eigenlijk een verzamelnaam voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek. In het schooljaar 2024-2025 oriënteren we ons op een nieuwe methode voor 'Oriëntatie Op Jezelf En De Wereld' (OJW). We vinden het belangrijk om de kernwaarde: leren door te onderzoeken en ontdekken meer gestalte te geven en denken in eerste instantie aan OJW. In groep 1 t/m 3 werken we met de thema’s van Kleuterplein en Kleuteruniversiteit.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

In het primair onderwijs is het schoolbestuur (bevoegd gezag) verplicht een klachtenregeling op te stellen. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school/instelling zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding kunnen worden afgehandeld. Indien dat echter gelet op de aard van de klacht niet mogelijk is, of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan aan de hand van deze klachtenregeling een klacht worden ingediend bij het bevoegd gezag (College van Bestuur) of de externe klachtencommissie. Een uitgebreide beschrijving van de klachtenregeling is te vinden op de website van Lijn 83 primair onderwijs: Klachtenregeling | Lijn 83 Primair Onderwijs (lijn83po.nl).

Terug naar boven