Basisschool St Martinus

Chopinstraat 2 6566 DV Millingen aan de Rijn

  • Schoolfoto van Basisschool St Martinus
  • Schoolfoto van Basisschool St Martinus
  • Schoolfoto van Basisschool St Martinus
  • Schoolfoto van Basisschool St Martinus
  • Schoolfoto van Basisschool St Martinus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school


Eindtoets 2022-2023

Onze leerlingen hebben over het algemeen boven verwachting gepresteerd. Met een gemiddelde score van 532,6 zitten we weliswaar onder het landelijk gemiddelde van 534,8, maar zien we een stijgende lijn ten opzichte van voorgaande jaren. De leerlingen hebben de afgelopen jaren wel een positieve groei laten zien.

De komende jaren zal onze focus meer op de basisvaardigheden zijn. We verwachten dan ook dat de eindtoets resultaten volgend schooljaar minimaal op het landelijk niveau ligt.

Als school  behalen we wel de 1f doelen voor rekenen en taal. Voor de 2f/1S doelen is er nog ruimte voor groei.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij nemen na ieder blok/ hoofdstuk de toetsen af die horen bij de verschillende methodes. Naar aanleiding van de resultaten zal de leerkracht extra en/ of nieuwe instructie aanbieden aan de kinderen die dat nodig blijken te hebben.

Daarnaast nemen wij de halfjaarlijkse toetsen van Cito af bij onze leerlingen. Na de toets afnames worden de resultaten er analyses gemaakt.
Deze analyses leiden tot een uitgebreid plan van aanpak.

Daarnaast maakt de directeur , bouwcoördinatoren en de intern begeleiders, een schoolbrede analyse.

We werken volgens het principe van HGW.

Zorgleerlingen worden planmatig gevolgd door de leerkracht. Deze wordt, waar nodig, hierin ondersteund door de Intern Begeleidster.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies:In groep 8 krijgen leerlingen een definitief schooladvies. Dit advies bepaalt op welk niveau een leerling zich mag inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs. De basisschool baseert het schooladvies op toetsresultaten, de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag. Het adviestraject begint al in groep 7. Eind groep 7 krijgen de leerlingen een eerste voorlopig advies . In  januari van groep 8  krijgen de kinderen een tweede voorlopig advies. De leerlingen maken in februari in groep 8 de doorstroomtoets. Hieruit volgt een het definitieve schooladvies. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. 

De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Aan de hand van de methode 'Kwink'(www.kwinkopschool.nl) en middels de principes van Positive Behavior Support (PBS) willen we een veilige leer- leef en werkomgeving creëren, vanuit de gedeelde waarden (respect, veiligheid, plezier, verantwoordelijkheid).
Door het werken met deze werkwijze kunnen we gewenst gedrag stimuleren hetgeen een veilige leeromgeving tot gevolg heeft en een positieve invloed op de opbrengsten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect en Plezier
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In juni 2018 heeft de inspectie een bezoek gebracht aan onze school. Daarbij zijn we op vier standaarden beoordeeld.
Deze standaarden zijn alle vier beoordeeld met een voldoende!
Deze vier standaarden zijn:
- didactisch handelen (Hoe wordt er lesgegeven.)
- pedagogisch klimaat (Hoe gaan we om met de leerlingen en hoe gaan de leerlingen met elkaar om.)
- kwaliteitszorg (Hoe zorgen we dat de leerlingen op het juiste niveau wordt lesgegeven.)
- kwaliteitscultuur (Hoe zorgen we ervoor dat we op een goede manier planmatig werken en onze gestelde doelen ook behalen.) 

In haar terugkoppeling heeft de inspecteur het team complimenten gegeven voor de ontwikkeling die het team en de school de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Daarnaast heeft zij bij alle vier de standaarden ook tips gegevens waar we ons voordeel mee kunnen doen. We gebruiken het verslag van de inspecteur én het verslag van een interne audit van onze stichting (heeft in april 2018 plaatsgevonden) en de uitslag van het tevredenheidsonderzoek (is in april 2018 afgenomen) om de speerpunten voor de komende schooljaren op te stellen.

Terug naar boven