Basisschool St Martinus

Chopinstraat 2 6566 DV Millingen aan de Rijn

  • Schoolfoto van Basisschool St Martinus
  • Schoolfoto van Basisschool St Martinus
  • Schoolfoto van Basisschool St Martinus
  • Schoolfoto van Basisschool St Martinus

Het team

Toelichting van de school

Het aantal leerlingen per fulltime medewerker is niet het aantal leerlingen gemiddeld per groep. Dit aantal ligt hoger omdat in de cijfers op deze pagina ook de medewerkers zijn meegenomen die niet voor de klas staan (IB-ers, ambulante MT leden, ICT coördinator etc)

De overige vermelde gegevens spreken voor zich.
Indien u verdere toelichting wenst, of vragen heeft, dan kunt u contact opnemen met de directie van de school.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Onze school is aangesloten bij een vervangerspool. Als personeel verlof heeft wordt via deze vervangerspool de vervanging geregeld. In uitzonderlijke gevallen is er geen vervanging beschikbaar. In dat geval wordt de betreffende groep opgedeeld over andere groepen. Als er hierna nog geen vervang(st)er beschikbaar is, kan besloten worden om de groep een dag vrij te geven. In dat geval worden de ouders tijdig op de hoogte gesteld. Kinderen waarvoor geen opvang thuis mogelijk is, worden op school opgevangen. 
De kleutergroepen worden nooit opgedeeld. In voorkomende gevallen zullen deze meteen een dag thuis mogen blijven. 
Uiteraard zullen we er alles aan doen om dit te voorkomen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De St. Martinusschool is aangesloten bij Stichting Primair Onderwijs Condor (www.spocondor.nl).
De school is gesitueerd in het dorp Millingen aan de Rijn.
De school heeft rond de 350 leerlingen. Er zijn ongeveer 3% niet westerse leerlingen op school. De leerlingen zijn verdeeld over 14 groepen. De groepen zijn ingedeeld volgens het leerstofjaarklassensysteem: kinderen van dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in de klas. Een uitzondering hierop is groep 3/4. Deze combinatiegroep hebben we moeten maken om de krimp van de school op te vangen.
Op de St. Martinusschool zijn 30 mensen werkzaam.
Naast de directeur heeft de school een managementteam, dat bestaat uit drie leerpleincoördinatoren en twee intern begeleiders. Verder beschikt de school over een conciërge. Ook kan er gebruik worden gemaakt van een hoogbegaafdheidsspecialist, een ICT-er en een gedragsspecialist. Daarnaast hebben we nog een Jeugdconsulent die verbonden is aan het Sociaal Team Millingen.
Vanuit onze stichting en ons samenwerkingsverband kunnen we op afspraak ook beschikken over een een rekenspecialist, dyslexiespecialist, orthopedagoog, taalspecialist en gedragsspecialist.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Lezen is inclusief stillezen, technisch lezen, begrijpend lezen en begrijpend luisteren.

Taal is inclusief spelling, mondelinge taalvaardigheid en schriftelijke taalvaardigheid.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Ondersteuning van de leerlingen

Samenvatting ondersteuningsprofiel

Algemeen
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Passend onderwijs beoogt dat zoveel mogelijk leerlingen regulier onderwijs kunnen volgen. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Onze school biedt leerlingen deze mogelijkheid.

Op de St. Martinusschool gaan we niet uit van onderwijsbeperkingen, maar van onderwijsbehoeften: wat het kind op een bepaald gebied kan leren met hulp van volwassenen in een afgesproken tijd.
Onderwijsbehoeften zijn te beschouwen als kindspecifieke onderwijsdoelen. Ze zeggen behalve over wat een kind kan leren, ook iets over de aard van de hulp en de ondersteuning die een kind nodig heeft.
We kunnen onderwijsbehoeften verdelen in instructie- en ondersteuningsbehoeften:
- instructiebehoeften horen bij het didactische domein: het leren van de schoolse vakken;
- ondersteuningsbehoeften horen bij het pedagogische domein: leren van gedrag, sociaal emotionele ontwikkeling en welbevinden.
Er zijn kinderen die behoefte hebben aan extra en/of andere begeleiding vergeleken met de meeste kinderen in de groep. We noemen dit ‘specifieke onderwijsbehoeften’.

Integratieklas
Sinds het schooljaar 2019-2020 hebben we een Integratieklas op onze school.
Een integratieklas is een speciale klas binnen onze reguliere school waar leerlingen in zitten die extra ondersteuning nodig hebben omdat ze een didactische achterstand hebben in combinatie met zwakke executieve functies. In de ochtenden zitten deze leerlingen bij elkaar in de integratieklas. In de middagen doen ze daar waar mogelijk mee in het reguliere onderwijs.

Leerlingen in onze integratieklas krijgen dus onderwijs op een reguliere school, maar wel in een speciale setting met begeleiding op maat.
De begeleiding in de integratieklas wordt uitgevoerd door een gespecialiseerde leraar. Een kind uit de integratieklas kan samen met de andere kinderen van de Martinusschool buiten spelen in de pauze, van een schoolactiviteit genieten of in een leesgroepje zitten. Op deze manier leren alle leerlingen omgaan met onderlinge verschillen en overeenkomsten.

Medium voorziening voor leerlingen met een Taal ontwikkelingsstoornis (TOS)
Sinds 2017 is onze school een Medium voorziening voor leerlingen met een Taal ontwikkelingsstoornis (TOS). We willen ook voor de leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking een optimaal passende onderwijsplek realiseren in de eigen sociale omgeving. Om dit waar te maken werken we intensief samen met Kentalis. Onze school biedt aan leerlingen met TOS een medium arrangement, d.w.z. dat zowel de leerling als de klas en de leerkracht van de leerling wordt begeleid door ambulant begeleider van Kentalis en de intern begeleider die geschoold is in het begeleiden van leerlingen met TOS. We richten ons daarbij op teambrede expertise ontwikkeling van leerkrachten én directe ondersteuning van leerlingen in het basisonderwijsproces, met als doel kwalitatief hoogwaardige geborgde cluster 2 begeleiding ín het primaire onderwijsproces.

Schoolondersteuningsprofiel
In het Schoolondersteuningsprofiel vindt op onze website (https://www.martinusschoolmillingen.nl/pagina/400311/School+Ondersteunings+Profiel) een uitgebreide beschrijving van de inrichting van ons onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, het bepalen van de grenzen van de zorg en het voldoen aan de wettelijke bepalingen die bestaan rondom zorgplicht en ‘passend onderwijs’.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Terug naar boven