Openbare basisschool de Kameleon

Langenboomseweg 1 A 5451 JH Mill

  • Met Jeelo werken we door de hele school op een projectmatige manier in brede zin aan de verkenning van de wereld.
  • Leerlingen maken kennis met kunst, cultureel erfgoed en media. Ze leren hun eigen creativiteit te gebruiken en te ontwikkelen.
  • Naast tekenen en handvaardigheid, kennen wij de crea-uren waarbij de gebruik maken van de hulp van ouders.
  • De kring is kenmerkend voor onze school. In de kring ontmoeten we elkaar, delen we lief en leed, geven we instructie en presenteren we.
  • Een school waar kinderen, leerkrachten en ouders zich thuis voelen. Welbevinden en betrokkenheid zijn voorwaarden om te komen tot leren.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In groep 8 van Openbare Basisschool de Kameleon wordt in november de Drempeltoets afgenomen. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen wordt in beeld gebracht door de leerkracht. Kinderen die meer uitdaging nodig hebben krijgen naast de convergente differentiatie wekelijks in een kleine groep gelijkgestemde passend aanbod. Bij de vakken rekenen en taal is een aparte leerroute voor deze kinderen uitgezet. Naast deze plusroute in de groep volgt een groep plus-kinderen een extra verdiepend aanbod verzorgd door Brigitte School. Wij volgen de vorderingen en gedragingen van kinderen door:

Ø  Observaties tijdens lessen en/of activiteiten
Ø  Toetsten die bij de methode horen (methode gebonden toetsten)
Ø  Halfjaarlijkse Cito-toetsen (niet-methode gebonden toetsen) en data analyse
Ø  Observatielijsten van ‘Parnassys’ (groep 1-2)
Ø  Sociogram
Ø  Sociale veiligheidsmonitor van Leerling in Beeld

In groep 1-2 wordt gebruik gemaakt van het observatiesysteem van ‘Parnassys’.  De leerkrachten vullen op een aantal momenten in het jaar, digitaal gegevens in over de leerlingen. Dit met als doel het optimaal volgen van de ontwikkeling van kinderen in de groepen 1 en 2, waardoor de kwaliteit en de einddoelen gewaarborgd blijven. Er wordt in de groepen 1 en 2 niet meer structureel getoetst.

Vanaf groep 3 nemen we methodetoetsen af. Het doel van deze toetsen is om aan het eind van een hoofdstuk of blok te kijken of leerlingen alles hebben begrepen en kunnen toepassen. De resultaten van die toetsen worden dan ook omgezet in doelen en plannen op de korte termijn. Zo krijgen de leerlingen die dat nodig hebben extra uitleg en oefening. Het kan ook zijn dat we de methodetoets vooraf afnemen, om de beginsituatie in kaart te brengen. We willen namelijk instructie op maat bieden. Leerlingen die bepaalde stof al beheersen, kunnen dan verdiepende lesstof aangeboden krijgen.

Naast de methodetoetsen gebruiken we ook de halfjaarlijkse Citotoetsen, waarbij onafhankelijk van de methode wordt getoetst wat leerlingen het afgelopen halfjaar hebben geleerd. Hierdoor zien we of leerlingen in staat zijn het geleerde in brede zin toe te passen. Het betreft toetsen voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Deze toetsen zijn landelijk genormeerd van I tot V. Deze worden in een grafiek uitgezet, waardoor leerkracht, ouders en leerlingen per vak kunnen zien hoe de cognitieve ontwikkeling verloopt. De resultaten van de halfjaarlijkse Citotoetsen worden twee keer per jaar in het team doorgesproken tijdens de studiedagen data-analyse en worden omgezet in plannen en doelen voor het komende half jaar. Hierop worden het lesprogramma, de verwerkingsopdrachten en de manier van instructiegeven aangepast om zo goed mogelijk aan te sluiten bij het niveau en tempo van de leerlingen. Daarnaast maken we gebruik van Klassenkracht om de ontwikkeling op sociaal emotioneel gebied te volgen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school


We zorgen voor een goede en bij het kind passende advisering naar het voortgezet onderwijs. Dit verloopt als volgt:
Ø  Gedurende 8 leerjaren hebben we de cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen gevolgd en een goed beeld van de mogelijkheden en talenten. Ons leerlingvolgsysteem is leidend voor de adviezen.
Ø  In oktober/november wordt in groep 8 de Drempeltoets afgenomen.
Ø  In januari zijn alle gegevens verzameld en bespreken we alle kinderen tijdens een advies-vergadering met de leerkrachten van groep 8, de vorige leerkracht, de intern begeleider(s) en de directeur. Voor alle kinderen wordt een schooladvies gegeven. Ø  Eind januari wordt tijdens de rapportavonden met ouders en leerling, het voorlopig schooladvies gegeven.
Ø  In februari doen alle kinderen mee aan de Doorstroomtoets primair onderwijs. Op de Kameleon is gekozen voor de IEP-doortsroomtoets.
Ø  Medio maart worden de adviezen die heroverwogen moeten worden door de leerkracht besproken met de ouders. Als het advies van de doorstroomtoets hoger is dan het door ons gestelde advies, dan volgt een gesprek met de ouders over het mogelijk bijstellen van het schooladvies.
Ø  Eind maart wordt de doorstroomtoets geanalyseerd door de leerkracht van groep 7 en 8, de IB-ers en de directie. Deze analyse wordt meegenomen in de kwaliteitsrapportage.
Ø  In de loop van het schooljaar organiseren de scholengemeenschappen open dagen, die de leerlingen met hun ouders kunnen bezoeken; de data worden in de plaatselijke dag- en weekbladen gepubliceerd en de ouders ontvangen info via de leerkracht van groep 8.
Ø  De leerkracht van groep 8 zorgt, in overleg met de ouders, voor een onderwijskundig rapport voor alle leerlingen. De ouders ontvangen een kopie.
Ø  In mei en juni zijn de meeloopdagen op de verschillende scholen voor Voortgezet Onderwijs.

De ouders en kinderen worden voor de zomervakantie geïnformeerd over de groep en ontvangen organisatorische en inhoudelijke informatie   De school betaalt de kosten voor bovengenoemde toetsen. De eindtoets is gratis. Eventuele kosten voor nader onderzoek op het gebied van dyslexie of anders zijn voor rekening van de ouders. Naar aanleiding van een aanmelding wordt er meestal in een persoonlijk gesprek met vertegenwoordigers van de verschillende scholen informatie overgedragen door de groepsleerkracht van uw kind. Ook vraagt de school voor voortgezet onderwijs een onderwijskundig rapport. Dat rapport wordt door de groepsleerkracht ingevuld en aangeleverd aan de ontvangende school met instemming van de ouders. Na het verlaten van de Basisschool is er contact met de school voor Voortgezet Onderwijs. Van de scholen voor Voortgezet Onderwijs ontvangen wij gedurende enkele jaren overzichten van de prestaties van onze oud-leerlingen. Tevens vindt er na het eerste jaar een terugrapportage plaats, waarbij de nieuwe mentor en de toenmalige leerkracht van groep 8 informatie uitwisselen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Kameleon heerst een voor kinderen, leerkrachten en ouders open en gezellige sfeer, waarin ieder kind een plek in de groep kan vinden. Respect voor elkaar, je verbonden voelen, acceptatie van verschillen en op een prettige manier met elkaar omgaan, zijn belangrijke aspecten. Er wordt aandacht besteed aan het oplossen van conflicten, maar we willen vooral preventief optreden. Normen en waarden vinden we erg belangrijk.

Pesten ontstaat vaak uit een ongenoegen over het verbonden voelen en verbonden zijn met de omgeving. Belangrijk hierin is een goed gevoel van eigenwaarde. Zelfvertrouwen is hierin een sleutelwoord. Via zelfvertrouwen kom je tot betrokkenheid en verbondenheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gelukkige kinderen
  • Autonome kinderen
  • Sociale kinderen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het streven van de inspectie is om Stichting Invitare Openbaar Onderwijs, waar basisschool De Kameleon onderdeel van is, in schooljaar 2023-2024 te bezoeken.

Terug naar boven