Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Kameleon werken we met het leerstofjaarklassensysteem. Kinderen worden gegroepeerd op basis van hun leeftijd. Zij vormen samen een groep die sociaal-emotioneel bij elkaar passen/horen en worden begeleid door hun eigen leerkracht. We besteden op de Kameleon aandacht aan het ontwikkelen van een positief groepsklimaat waarin de kinderen zichzelf leren kennen en voor zichzelf leren opkomen en de grenzen van anderen leren respecteren. De kinderen leren en ervaren dat iedereen anders is en leren elkaar te respecteren. Op de Kameleon wordt binnen de groep gewerkt volgens het model van de convergente differentiatie. We kunnen binnen dit model versnippering van de instructietijd voorkomen én de eigen leerkracht kan goed zicht houden op de totale ontwikkeling van alle kinderen uit de groep. Dit betekent dat de groep wat betreft basisniveau zoveel mogelijk bij elkaar wordt gehouden en instructie en begeleiding krijgt van de eigen leerkracht. We werken met een klassikale instructie en verkorte instructie. Na de klassikale instructie volgt de directe intensieve begeleiding in een kleine groep leerlingen en directe feedback. Voor de vakken rekenen en begrijpend lezen maken we hierop een uitzondering. Om nóg beter tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van kinderen programmeren we bij deze vakken horizontaal. Dit betekent dat een leerling in een hogere of lagere jaargroep aan kan sluiten voor deze vakken.
Kinderen die meer uitdaging nodig hebben krijgen naast de convergente differentiatie wekelijks in een kleine groep gelijkgestemde passend aanbod.Tijdens het projectwerk in Jeelo (wereldorienterende vakken), werken de kinderen groepsdoorbrekend in de minibouw. De minibouwen zijn als volgt; groep 1-2/groep 3-4/groep 5-6/groep 7-8. Ook bij andere vakken werken kinderen soms in een ander jaargroep. Tijdens de creatieve middagen werken de kinderen ook in de minibouw.
Elke ochtend starten we in de groepen 3-8 met LIST lezen. Hierbij werken we groepsdoorbrekend, sommige kinderen lezen stil in een zelf gekozen leesboek, andere kinderen lezen in duo's of met tutoren. De oudere kinderen helpen de jonge kinderen.
-
0
Op de Kameleon werken we met List. LIST heeft een aanpak gericht op voorbereidend, aanvankelijk en voortgezet lezen. Betrokkenheid bij lezen, motivatie en het maken van (voor)leeskilometers staan voorop. LIST is geen methode, maar een methodiek waarmee je leerlingen leren lezen aan de hand van boeken die ze leuk vinden. Wij hanteren de methodiek vanaf groep 1.
Hiervoor hebben we een teamscholing gevolgd en zijn er jaarlijks 2 leerkrachten die zich blijven bijscholen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De samenwerking met de logopedist en fysiotherapeut zal worden geïntensiveerd. We zullen gaan kijken hoe zij ons onderwijs kunnen verrijken en leerkrachten kunnen adviseren/coachen hierin. Dit geldt ook voor de aanwezigheid van het CJG in het gebouw.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.