<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In het schooljaar 2024-2025 zijn de leerlingen verdeeld over 4 groepen. Alle groepen zijn combinatieklassen: groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6, groep 7/8. Elke groep bestaat uit ongeveer 20 leerlingen. In een combinatieklas kunnen oudere en jongere kinderen elkaar helpen. Dat heeft een positief effect op de sociale ontwikkeling. Daarnaast kunnen kinderen met een achterstand of voorsprong makkelijker bij de andere groep aanschuiven.
In deze groepen wordt de belangrijke basis gelegd voor de rest van de schoolontwikkeling. Om zich goed te kunnen ontwikkelen moeten de kinderen zelfvertrouwen hebben, nieuwsgierig zijn en zich durven uiten. Aan deze basisvoorwaarden wordt gewerkt binnen de kleutergroep. Het ene kind is hierin verder dan het andere, maar het zijn essentiële voorwaarden om tot leren te komen. In de kleutergroepen is door de organisatievorm met kringen en hoeken veel mogelijk op het gebied van differentiatie en zelfstandig werken.
Er wordt 's ochtends en 's middags gewerkt met een kring. Daarnaast werken de kinderen in groepjes aan hun tafel en in de verschillende hoeken:
- er vinden taal– en rekenactiviteiten plaats;
- er wordt met ontwikkelingsmateriaal gewerkt;
- er wordt veel aan expressie gedaan;
- er zijn dagelijks bewegingsactiviteiten.
Wij werken met Digikeuzebord. Met dit systeem kunnen wij de ontwikkeling van de leerling goed monitoren.
Met de methode voor Samenhangend Onderwijs: Alles-in-1 met de daarbij horende taal- en spellingslijn Alles-Apart, zijn wij erin geslaagd een methode te vinden die passend is voor onze schoolpopulatie en de combinatiegroepen waarmee wij werken. Het is mogelijk om differentiatie aan te bieden binnen een groep of een leerjaar. We kunnen zoveel als mogelijk aansluiten bij de verschillende onderwijsbehoeften en aanpakken van onze leerlingen. De grote meerwaarde van Alles-in-1 vinden wij terug in de samenhang tussen alle onderdelen en vakgebieden. Het is een methode voor thematisch, samenhangend onderwijs voor de basisschool. De vakken expressie, techniek, cultuur, kunst, Engels, begrijpend lezen en wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, biologie) komen in een logische samenhang aan bod. Het maakt het onderwijs betekenisvol en krachtig. Binnen de methode is een balans tussen cognitieve (kennis), creatieve en praktische vaardigheden.
Voor rekenen gebruiken wij de methode: 'Getal en Ruimte Junior.'
Voor technisch lezen in groep 3 gebruiken wij de methode: 'Actief Leren Lezen'.
Voor schrijven gebruiken wij de methode: 'Handschrift'.
Voor sociaal-emotionele vaardigheden gebruiken wij de methode: 'Gelukskoffer'.
Wij zijn verantwoordelijk voor een ononderbroken ontwikkelingsproces voor uw kind. Dit proces is voor elk kind anders en wij zorgen er voor dat dit soepel verloopt. Daartoe heeft de school een zorgstructuur, waarbinnen alle kinderen begeleid worden. Dit betekent dat niet elk kind dezelfde tijd of aanpak nodig heeft om de gestelde doelen te bereiken. Niet alle kinderen ontwikkelen zich even snel en er zijn er ook die de einddoelen van groep 8 niet halen en werken volgens een eigen leerlijn. Voor kinderen bij wie het niet allemaal vanzelf gaat, stellen wij een ontwikkelingsperspectief op. Dit geeft zicht op het te bereiken doel. Wij bespreken dit met u.
Dyslexie
Op onze school wordt gebruik gemaakt van het Protocol Dyslexie. Hiermee kunnen we mogelijke dyslexie vroegtijdig opsporen.
Samenwerkingsverband Passenderwijs
Op 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs in werking getreden. Daarmee zijn in het hele landsamenwerkingsverbanden opgericht, met als opdracht ‘een samenhangend geheel van ondersteuningsvoorzieningen binnen en tussen scholen te realiseren, zodat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces doormaken en leerlingen die extra ondersteuning behoeven een zo passend mogelijke plaats in het onderwijs krijgen.’ Ons bestuur maakt deel uit van samenwerkingsverband Passenderwijs. Onder dit samenwerkingsverband vallen alle basisscholen binnen de gemeenten De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater, Stichtse Vecht en Woerden. Binnen Passenderwijs zijn afspraken gemaakt over de mate van ondersteuning op basisscholen, uitvoering van de zorgplicht, de arrangementen extraondersteuning welke worden geboden en de financiële stromen binnen het samenwerkingsverband. Er wordt samengewerkt met het Speciaal Basisonderwijs (SBO) en Speciaal Onderwijs (SO), om zoveel mogelijk kennis vanuit deze speciale scholen binnen het regulier basisonderwijs beschikbaar te maken. Ook zijn op deze scholen plekken beschikbaar voor kinderen, die meer nodig hebben dan op het regulier basisonderwijs kan worden geboden. Door middel van deze afspraken proberen de scholen gezamenlijk de volgende doelstelling na te streven: ‘Voor elk kind een zo thuisnabij mogelijk passend aanbod.'
Basisondersteuning
Binnen de regio zijn afspraken gemaakt over de mate van ondersteuning op elke basisschool (de basisondersteuning). Dit betekent dat wij preventieve interventies inzetten ter voorkoming van meer intensieve ondersteuning. Er is een basisniveau aan ondersteuning in de klas en de leerkrachten zijn vakbekwaam en competent. Als school werken wij handelingsgericht. Onze ondersteuningsstructuur wordt gekenmerkt door vroegtijdig te signaleren en planmatig te handelen. Wij gaan uit van de onderwijsbehoeften van het kind. De manier waarop wij het bovenstaande doen, is te lezen in het schoolondersteuningsprofiel van onze school. Bij sommige kinderen wordt in overleg met de ouders externe hulp gezocht. Passenderwijs is één van de partners waarmee wij samenwerken. Het samenwerkingsverband biedt ondersteuning in de vorm van Dienstverlening. Dit aanbod kan jaarlijks verschillen, afhankelijk van de vraag. Op de website van Passenderwijs kunt u het aanbod nalezen (www.passenderwijs.nl). U kunt denken aan leesondersteuning vanuit de Leeskliniek, gerichte trainingen of consultaties voor in de klas. Alleen de school kan deze ondersteuning aanvragen.
Arrangementen Extra Ondersteuning
Bij een complexe en intensieve onderwijsbehoefte, is de ondersteuning binnen de school soms niet voldoende. Wij zullen dan, met toestemming van ouders, een aanvraag doen bij het samenwerkingsverband. Passenderwijs kijkt met ons mee naar passende ondersteuning binnen de school. Wanneer dit niet mogelijk is, wordt in overleg met ouders gekeken naar een andere passende onderwijsvoorziening. De aanmelding wordt gedaan bij het Loket van Passenderwijs, via een Tommy.
In dit document staat de hulpvraag van de school en wordt informatie gegeven over het kind en de situatie. Ouders kunnen in dit document meelezen en eveneens informatie geven. In het Loket worden de onderwijsbehoeften in kaart gebracht en in overleg met school de match met een passend arrangement gemaakt. Wanneer meer informatie nodig is, wordt in overleg met ouders en school, handelingsgerichte diagnostiek ingezet. Dit betekent dat een observatie in de klas, een gesprek en/of een onderzoek plaats kan vinden. De begeleider van het samenwerkingsverband stelt vervolgens een deskundigenadvies op en dit wordt in de onafhankelijke Centrale Toekenningscommissie (CTC) van het samenwerkingsverband besproken. Voor meer informatie over deze route, kunt u kijken op www.passenderwijs.nl. Arrangementen zijn flexibel in duur en inhoud, waarbij deze zo veel mogelijk op maat worden ingezet. Waar nodig wordt afstemming met de jeugdhulp gezocht. Wanneer een kind extra ondersteuning ontvangt, zijn wij als school wettelijk verplicht een ontwikkelingsperspectief op te stellen. Voor een actueel aanbod van de arrangementen extra ondersteuning kunt u kijken op de bovengenoemde website van het samenwerkingsverband.Zorgplicht
In de wet Passend Onderwijs is vastgesteld dat het schoolbestuur de verantwoordelijkheid heeft om een kind, dat extra ondersteuning nodig heeft, een zo passend mogelijke plek in het onderwijs te bieden. Dit geldt voor kinderen die staan ingeschreven op de school én voor kinderen die schriftelijk bij de school zijn aangemeld. In geval van een aanmelding zullen wij als school de onderwijsbehoefte van het kind in kaart brengen en afwegen of wij passende ondersteuning kunnen bieden. We zullen in deze gevallen overleggen met Passenderwijs. Het bieden van een passende plek kan op de school zelf, maar ook op een andere school binnen het samenwerkingsverband, bijvoorbeeld op een school voor Speciaal Basisonderwijs (SBO) of Speciaal Onderwijs (SO). Wanneer uw kind jonger is dan 4 jaar, kunt u zich oriënteren op meerdere basisscholen in de buurt. De zorgplicht gaat pas in op het moment dat u zich officieel, schriftelijk aanmeldt bij een basisschool. Er kan maar één basisschool met de zorgplicht zijn; de eerste school waar schriftelijk is aangemeld. Voor details over de gemaakte afspraken rondom de zorgplicht verwijzen wij u naar de website van het samenwerkingsverband (www.passenderwijs.nl).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben als school de ambitie om leerlingen toe te laten in het kader van verbrede toelating. Daarom verstevigen wij ons didactisch op het gebied van taal, woordenschat. Wij gebruiken hiervoor in de groepen 1 en 2 de methode Logo 3000.
Daarnaast verstevigen wij onze basis in het omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag. Dit doen wij aan de hand van de training: 'Basis voor gedrag'.
VVE Programma:
De Driehuis is een VVE-school. Het doel van deze voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is jonge kinderen (peuters en kleuters) die dat nodig hebben een betere start te geven in het basisonderwijs. Voorschoolse educatie wordt verzorgd op peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. De financiële middelen worden door het Rijk ter beschikking gesteld aan de gemeenten. De gemeente De Ronde Venen heeft een actief VVE-beleid. Onze school geeft 3x per week extra begeleiding aan kinderen met VVE ondersteuningsbehoeften. Sommige kinderen komen al instromen met VVE hulp en er zijn kinderen waarvan wij in de kleutergroep zien dat zij extra begeleiding en aanbod nodig hebben om mogelijke achterstanden te minimaliseren of zelfs ongedaan te maken. Deze extra begeleiding wordt vooral ingezet op actieve- en passieve woordenschat, begrijpend luisteren (nav een verhaal of prentenboek) en het toepassen van rekentaal en rekenopdrachten.