<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsverdeling en inzet personeel
Directie: Marijn van Maurik - de Wit
Intern begeleider: Kasia PosthumaGroep 1-2A: Joyce Koopman en Suzanne Wouts
Groep 1-2B: Nikki de Haan en Kim van Treijen
Groep 3: Larissa Zwemmer
Groep 4: Marein Zwaan
Groep 5: Remi Gunther en Elke op den Kelder
Groep 6: Marit Ruijgrok en Hester Kooy
Groep 7: Mylene Deijkers
Groep 8: Bas Metselaar en Sanne Mulderij (LIO student)Onderwijsondersteuner: Sheila Fredrik
Onderwijsassistent: Jolanda Zwijnenburg
Leerkrachtondersteuning: Ciska Ootes, Astrid Tesselaar
Coördinator crea-ochtenden: José Beemsterboer
Plusklasvoorziening: Karin Govers
Bewegingsconsulent: Jessica Heling
Schoolmaatschappelijk werk: Berit Gouwenberg
Conciërge: Carlo Hoogenboom
Administratie: Joke Groes
Kindercoach: Monique Abbink
De verdeling van de onderwijstijd per vakgebied hierboven is gebaseerd op het aantal uren per week.
Binnen de thema's van het International Primary Curriculum (IPC) wordt middels een beredeneerd aanbod het spelend leren ingezet. Ieder thema start met een activerende opening, kennisoogst en het opstellen van onderzoeksvragen/doelen. Vervolgens gaan de kinderen spelenderwijs op ontdekkingstocht in de hoeken en in de ontdekplek waarin ook de voorbereidende taal-, lees-, reken- en schrijfvaardigheden geïntegreerd zijn. Binnen de thema's van IPC zijn ook kunstzinnige vorming, wereldoriëntatie en muziek opgenomen. De leerkrachten zorgen voor de verbinding en de aansluiting op de ontwikkeling van ieder kind. Zij doen dit door vanuit spelimpulsen en observaties het beredeneerde aanbod aan te passen. De individuele ontwikkeling van ieder kind wordt bijgehouden en geregistreerd in het KIJK! observatie en registratiesysteem.
De verdeling van de onderwijstijd per vakgebied hierboven is gebaseerd op het aantal uren per week.
Leerlingen van de Titus Brandsmaschool zijn iedere dag 5,5 uur op school. Zij hebben dagelijks 1 uur pauze die onderverdeeld is in 2x 20 minuten buiten spelen en 1x 20 minuten lunchtijd. De onderwijstijd wordt verdeeld over de verschillende vakken. Hierbij wordt gekeken naar het specifieke aanbod per leerjaar en de tijd die nodig is om de leerlingen de doelen te laten behalen. Sommige vakken worden in samenhang aangeboden. Indien nodig worden er vakken geïntensiveerd. Op deze manier sluiten wij aan bij de behoefte van onze leerlingen.
De school biedt onder andere aan de volgende doelgroepen specifieke ondersteuning:
- leerlingen met een spraak/taalachterstand
- leerlingen met een achterstand in de cognitieve ontwikkeling
- leerlingen met een voorsprong in de cognitieve ontwikkelingIn ons POS (perspectief op school) kunt u lezen welke specifieke ondersteuning wij bieden. Deze kunt u terugvinden op onze website.
Onze visie op ondersteuning
Op de rkbs Titus Brandsma willen we elke leerling zodanig ondersteunen en begeleiden dat het zich goed voelt en optimaal kan presteren. Hierbij kijken wij naar het complete kind en sluiten wij zoveel mogelijk aan bij wat het kind nodig heeft op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Leerkrachten kunnen extra ondersteuning bieden binnen de groep maar het kan ook zo zijn dat er zorg gegeven wordt buiten de groep of dat er externe instanties bij betrokken worden.Sterke punten in onze ondersteuning
De teamleden van onze school hebben oog voor het welzijn van de kinderen en zijn in staat een warme band met de kinderen op te bouwen. Er is structureel aandacht voor het pedagogisch klimaat door middel van Kwink. Kwink is een schoolbrede aanpak gericht op preventie en de kracht van een veilige groep. Kwink voorkomt verstorend gedrag en pesten, kent een groepsbrede, preventieve aanpak en zorgt voor een sociaal veilige groep. Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs.Grenzen aan onze ondersteuning
Er zijn ook grenzen aan de mogelijkheden om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van een leerling op de basisschool. Deze grenzen zijn bereikt wanneer:
- Het welbevinden van de leerling en/of de omgeving in het geding komt.
- Een leerling de draagkracht van de school te boven gaat en er geen verdere mogelijkheden zijn voor ondersteuning en/of overplaatsing naar een andere groep.
- Een leerling zoveel begeleiding van de leerkracht vraagt dat dit te veel ten koste gaat van de aandacht voor de overige leerlingen.
- De ontwikkeling van de leerling stil blijft staan, ondanks intensieve ondersteuning.
- Een leerling dermate agressief gedrag vertoont dat de veiligheid van de andere leerlingen en de leerkracht in het geding is.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het team is bezig kwaliteitskaarten per vakgebied te ontwikkelen zodat er een doorgaande lijn is en voor iedereen duidelijk is welke ondersteuning er per vakgebied geboden dient te worden. De vakcoördinatoren zijn verantwoordelijk voor de borging en monitoren het proces.
De vakcoördinatoren doen klassenconsultaties gericht op de gemaakte afspraken die zijn weergegeven in de kwaliteitskaarten.
Directie, IB en onder- en bovenbouwcoördinatoren doen flitsbezoeken in de groepen om schoolbreed aandachtspunten te kunnen signaleren en hier actie op te kunnen ondernemen.
Onze visie is dat jonge kinderen zich vanuit spel ontwikkelen. Vanuit spel ontstaat de motivatie tot leren, wat de leidende activiteit zal zijn in de volgende ontwikkelingsfase. In het spel hebben kinderen zelf het initiatief: ze leren hun eigen handelen sturen en bijsturen.
Betrokkenheid is voor ons het sleutelwoord in deze ontwikkeling. Als jonge kinderen ergens door gegrepen worden, dan kunnen ze alle concentratie opbrengen die nodig is om iets nieuws, iets moeilijks onder de knie te krijgen. Wij streven ernaar met ons aanbod die intense betrokkenheid waartoe een zich ontwikkelend kind in staat is, te waarborgen. Kinderen krijgen de ruimte om zoveel mogelijk zelf hun activiteiten te kiezen. Als leerkrachten dragen wij ideeën aan die aansluiten bij wat kinderen zelf ook willen en kunnen, om zo hun nieuwsgierigheid te prikkelen en betrokkenheid te stimuleren.
Vanuit betekenisvolle thema’s vanuit IPC wordt de speelleeromgeving zo ingericht dat elk kind mee kan doen. Ze kunnen veilig exploreren op hun actueel ontwikkelingsniveau en passend bij hun leeftijd en ervaring.