Basisschool De Wegwijzer

Pienterpad 3 1775 AX Middenmeer

  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Dit schooljaar is er voor het eerste de IEP-eindtoets afgenomen. 

Het 3-jarige gemiddelde is voor zowel 1F als 2F/1S ruim boven de ondergrens. De kinderen van onze school stromen uit naar het voortgezet onderwijs conform onze verwachtingen. 

Als school streven we naar het behalen van een hoger percentage 1S op het gebied van rekenen. Om dit te behalen zijn er afgelopen schooljaar al een aantal interventies ingezet. Zo is Bareka ingezet om het automatiseren te stimuleren. Dit is echter niet voldoende gebleken. Volgend schooljaar zullen we daarom starten met een nieuwe rekenmethode in groep 3 t/m 8. In groep 3/4 zal Semsom ingezet gaan worden en in groep 5 t/m 8 Getal en ruimte jr. Het team zal een implementatietraining volgen. Daarnaast komt het rekenonderwijs terug in de observaties van de tandem en tijdens de bordsessies met het team. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We gebruiken de tussenresultaten om te bepalen of de leerlingen voldoende groei doormaken. De toetsresultaten worden door de groepsleerkracht geanalyseerd en besproken met de intern begeleider. Daar waar nodig worden aanpassingen gedaan in het aanbod in de klas op individueel- en/of op groepsniveau. 

Daarnaast gebruiken we de tussenresultaten als intern evaluatiemoment om te kijken of het aanbod nog aansluit bij wat onze leerlingen nodig hebben. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij voeren een actief beleid op het gebied van schooladvies. Hiervoor hebben wij als school een protocol opgesteld waarin beschreven staat hoe deze procedure werkt. Op de Wegwijzer start het schoolkeuzetraject in groep 7. Hierdoor is er voldoende tijd en ruimte om met ouders en kinderen de juiste keuze voor het vervolgonderwijs te bepalen. 

Nadat de NIO-toets (Nederlands Intelligentietest voor Onderwijsniveau) begin groep 8 is afgenomen, wordt het voorlopig schooladvies met de kinderen en hun ouders/verzorgers gedeeld.

In de eerste twee weken van februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Wij nemen de doorstroomtoets van IEP af. Uiterlijk 15 maart ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets. Wanneer een leerling een hoger toetsadvies krijgt dan het voorlopige schooladvies dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van het kind is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school zal dit dan motiveren. Valt de score lager uit dan verwacht dan wordt het advies niet naar beneden bijgesteld.

Tussen 25 maart en 31 maart en kunnen ouders/verzorgers hun kinderen gaan aanmelden op de scholen van het voortgezet onderwijs.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen graag dat alle kinderen en leerkrachten met plezier naar school komen. Een veilige, vertrouwde leeromgeving en wederzijds respect zijn daarvoor belangrijke voorwaarden. We hanteren daarvoor de Kanjertaal die voor iedereen herkenbaar is. Leerkrachten zijn rolmodel en geven het goede voorbeeld. Dit vragen wij ook van onze ouders. In ons dagelijkse handelen gaan uit van de positieve intenties van leerlingen, ouders en leerkrachten. We zien de school als oefenplaats waar fouten gemaakt mogen worden en deze als voorbeeld dienen om van te leren. Met ons onderwijs willen we een goede basis leggen waardoor kinderen zich kunnen ontplooien tot kritisch denkende en sociale mensen, die verantwoordelijkheid durven nemen voor eigen keuzes en gedrag.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We vertrouwen elkaar!
  • Je mag jezelf zijn!
  • We helpen elkaar!

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Excellente School 2022-2025
Eind juni 2022 heeft de school van de onderwijsinspectie het predicaat ''Excellente School 2022-2025'' uitgereikt gekregen. Het predicaat Excellente School is een predicaat voor scholen met bijzondere kwaliteiten en voor scholen die uitblinken in een specifiek excellentieprofiel. In ons geval waardeerde de inspectie onze manier van werken die gericht is op het dagelijks versterken van het onderwijs aan onze leerlingen. 

Waardering GOED
In mei 2022 heeft de inspectie de school bezocht en heeft de school de waardering ''GOED'' gekregen. De inspectie sprak grote waardering uit over de wijze waarop de kwaliteitszorg en de kwaliteitscultuur geborgd is binnen de school. Een groot compliment kregen we voor onze werkwijze waarbij we de basiskwaliteit verbinden met eigen ambities en eigen kwaliteitsindicatoren binnen het IPC onderwijs. Als team zijn we zeer trots op dit resultaat en de waardering voor ons mooie onderwijs.

Dat de jury onze kwaliteit erkent, voelt als een kroon op ons werk en daar profiteren onze leerlingen van. Ook kleine scholen kunnen uitblinken!

Terug naar boven