Basisschool De Wegwijzer

Pienterpad 3 1775 AX Middenmeer

  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer

Het team

Toelichting van de school

Er is veel stabiliteit binnen het team en dat heeft een positief effect op de kwaliteit van het onderwijs en de tevredenheid onder de leerlingen en de ouders. Naast de vakleerkracht bewegingsonderwijs hebben de leerkrachten diverse expertises die schoolbreed worden ingezet. De school heeft een leescoördinator, Kanjer-coördinator, ICT-coördinator en IPC-coördinator.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In sommige gevallen hebben collega's recht op verlof. In eerste instantie wordt gekeken of er een leerkracht uit de invalpool van Kopwerk beschikbaar is. Door het leerkrachtentekort waar we in het onderwijs mee te maken hebben, is dit helaas niet altijd mogelijk. In dat geval zoeken we naar een interne oplossing. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Wegwijzer wordt gewerkt met vier combinatiegroepen. Het leeftijdsverschil heeft vaak een positieve invloed op de (sociale) ontwikkeling van kinderen. Jongere kinderen leren van de oudere kinderen, de oudere kinderen leren veel van het helpen van jongere kinderen. Bovendien leren kinderen in combinatiegroepen over het algemeen erg goed zelfstandig en geconcentreerd werken.
Combinatiegroepen kunnen ook een voordeel zijn voor kinderen die in één of meer vakken achterlopen of juist vooruit zijn. Ze kunnen gemakkelijker aanschuiven bij de instructie van het andere deel van de groep. Zwakke leerlingen uit de hoogste groep krijgen meer uitleg en herhaling, terwijl goede leerlingen uit de laagste groep in aanraking komen met meer uitdagende lesstof.

We starten het schooljaar met een groep 1-2, een groep 3-4, een groep 5-6 en een groep 7-8. De gemiddelde groepsgrootte ligt rond de 21 leerlingen. Dergelijke groepen bieden de mogelijkheid van goede en gerichte aandacht door de leerkracht voor alle kinderen

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In onze kleutergroep werken we thematisch en zorgen we er binnen het aanbod voor dat alle vakgebieden in voldoende mate aan bod komen. De leerkrachten nemen de doelen op in de themaplanning en het groepsplan. Middels ons leerlingvolgsysteem (leerlijnen digikeuzebord) wordt per kind de ontwikkeling gevolgd en besproken met de ouders. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op schoolniveau is vastgelegd hoeveel tijd per week aan de diverse vakgebieden wordt besteed. De onderwijsbehoeften van de groep, of van individuele leerlingen, kunnen echter aanleiding zijn om hiervan af te wijken. Dit gebeurt altijd in samenspraak met de intern begeleider. 

Voorbeeld: Als blijkt dat de leesresultaten achter blijven bij de gestelde doelen, dan wordt er (tijdelijk) meer tijd besteed aan het leesonderwijs. In overleg met de intern begeleider kijkt de leerkracht aan welke vakgebieden (tijdelijk) wat minder tijd wordt besteed. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Bij aanmelding op onze school wordt bekeken of we als school kunnen voldoen aan de onderwijsbehoefte(n) van de leerling. Plaatsing van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte hangt af van de mogelijkheden die er op dat moment op school zijn. In een verkennend gesprek tussen ouders en intern begeleider worden de onderwijsbehoeften en de (on)mogelijkheden op onze school in kaart gebracht. 

Onze werkwijze
De extra ondersteuning organiseren we zoveel mogelijk binnen de eigen groep. De regie ligt bij de groepsleerkracht die het totaaloverzicht heeft en deze wordt ondersteund door de onderwijsassistent en de intern begeleider. Daar waar nodig zetten we externe expertise in. Ouders/verzorgers worden hiervan op de hoogte gebracht. 

Ondersteuningsteam (OT)
Vijf tot zes keer per jaar vindt er een bijeenkomst van het ondersteuningsteam plaats. Het doel van het OT is om een leerling in een breder verband te bespreken en te bepalen wat nuttige interventies kunnen zijn. Bij een OT zijn altijd de volgende personen aanwezig: ouders/verzorgers, groepsleerkracht, intern begeleider, directeur, orthopedagoog en externen die reeds betrokken zijn bij de leerling/het gezin. 

Samenwerkingsverband Kop van Noord Holland
Onze school maakt deel uit van het Samenwerkingsverband Kop van Noord Holland. Binnen het samenwerkingsverband kunnen we een beroep doen op allerlei expertises op het gebied van o.a. hoogbegaafdheid, gedrag, dyslexie, autisme en langdurige ziekte. 

Voor meer informatie kunt u terecht op: 
www.swvkopvannoordholland.nl
Postbus 80 - 1620 AB Hoorn - 0229-259380

Grenzen aan de ondersteuning
Soms kan het voorkomen dat we als school niet meer kunnen voldoen aan de onderwijsbehoefte(n) van een leerling. Als deze grens van ondersteuning wordt bereikt, dan wordt in het OT gekeken of er op een andere school wel aan de onderwijsbehoefte(n) kan worden voldaan. Dit kan een reguliere basisschool zijn in de buurt of een school voor speciaal (basis)onderwijs. 

Zorgplicht 
De school heeft zorgplicht. Meer informatie hierover kunt u vinden op www.kopwerk.nl. U gaat naar het kopje informatie-zorgplicht

Schoolondersteuningsprofiel
In ons ondersteuningsprofiel staat beschreven welke ondersteuning we als school wel en niet kunnen bieden. U kunt dit vinden op onze website onder de naam ouderrapport onder het kopje schoolgids & jaarverslag.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie betreft de ontwikkeling van de kennis en expertise op het gebied van leerlingen met een ondersteuningsbehoefte. Daarnaast willen we de contacten met externen intensiveren om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de diverse onderwijsbehoeften van de leerlingen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het doel van voor- en vroegschoolse educatie is het voorkomen van (taal)achterstanden bij alle kinderen. Dit begint al op de peuterschool waar we mee samenwerken. Er vindt een warme overdracht plaats, voordat het kind vier jaar wordt en start op de basisschool. Voor kinderen met een VVE-indicatie wordt al ruim voor het kind naar de basisschool gaat een afspraak gemaakt met de peuterschool om de onderwijsbehoeften in kaart te brengen. Op deze manier wordt het intensieve aanbod van de peuterschool voortgezet op onze school.  Ook op onze school houden we de ontwikkeling van ieder kind op dit gebied goed in de gaten. We gebruiken hiervoor het observatie-instrument van het digikeuzebord. Als uit observaties blijkt dat bijvoorbeeld de woordenschat van kinderen achterblijft, wordt het woordenschataanbod voor deze kinderen uitgebreid en ingepast in het lesprogramma. Deze extra ondersteuning wordt gegeven door de leerkracht en/of de onderwijsassistent. Het kan ook voorkomen dat we ouders doorverwijzen naar externe deskundigen zoals bijvoorbeeld een logopedist. Mocht het voorkomen dat we als school handelingsverlegen zijn dan wordt een leerling besproken in het ondersteuningsteam (OT) van de school. Ouders geven altijd toestemming voor de bespreking in het OT en zijn daarbij altijd aanwezig. Verder bestaat het OT uit de directie, de intern begeleider, de leerkracht en een orthopedagoog vanuit het samenwerkingsverband.

Terug naar boven