Openbare Basisschool De Peppel

Pienterpad 1 1775 AX Middenmeer

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Peppel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Peppel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Peppel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Peppel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Peppel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de school bewaken we met elkaar de leervorderingen en het welbevinden van onze leerlingen. De inhoud van ons onderwijsleerproces in relatie tot datgene wat we willen bereiken heeft onze constante zorg. In ons meerjarenbeleidsplan omschrijven wij onze inspanningen om het onderwijsleerproces steeds te evalueren, aan te passen en te verbeteren. Om na te gaan of gewenste resultaten worden bereikt hebben wij regelmatig leerlingbesprekingen, klassenbezoeken en voeren wij onderstaande 'controles' uit:

. Regelmatig controleren van het gemaakte werk.
. Dagelijks observatie van kinderen in de werksituatie.
. Eindtoets groep 8.
. De ontwikkeling van onze leerlingen wordt met het IEP leerlingvolgsysteem (LVS) gevolgd. Twee keer per jaar worden deze onafhankelijke toetsen afgenomen. Het LVS geeft ons een goed inzicht in de cognitieve ontwikkeling van een leerling, de groep en de school. Door het maken van een trendanalyse in februari en juli wordt het ons duidelijk waar onze focus moet liggen, zodat wij ons handelen hier optimaal op kunnen aanpassen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Peppel vindt het belangrijk dat leerlingen op het juiste niveau uitstromen. Het advies uit de IEP Eindtoets telt daarbij voor ons mee als een belangrijk advies. De uitstroom wordt ook bepaald aan de hand van de toetsen gedurende de hele schoolloopbaan van het kind, de NIO toets (begin groep 8) en natuurlijk het oordeel en de visie van de leerkracht van groep 8.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als team zijn we er ook op gericht om álle kinderen in beeld te hebben, dus niet alleen de kinderen van de 'eigen klas'. Dat geldt ook voor de kinderen zelf: we werken met groepsdoorbrekende activiteiten.

Daarnaast zijn we erop gericht om elk kind ontwikkeling op maat te bieden. Op het moment dat een kind moeite heeft met bepaalde sociaal-emotionele vaardigheden volgen we geen standaardprocedure, maar kijken we naar wat het kind het beste verder zou kunnen helpen.

In en om het schoolgebouw moet het voor kinderen, leerkrachten en ouders duidelijk zijn welk gedrag we willen zien. We hebben ingezet op drie pijlers, namelijk: veiligheid, verantwoordelijkheid en respect. Iedere week stellen we in de klas een gedragsverwachting centraal en blikken we ook even terug op voorgaande afspraken. De gedragsverwachtingen zijn ook binnen de school zichtbaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft eind juni 2014 een bezoek gebracht aan De Peppel en heeft de kwaliteit van de school wederom beoordeeld als voldoende en daarom een basisarrangement afgegeven. Vrijwel alle indicatoren zijn beoordeeld met een voldoende.

Het opbrengstgericht werken en de (open)professionele cultuur zijn de laatste jaren sterk in kwaliteit toegenomen. De eindresultaten van groep 8 zijn al twee jaar op rij ruim boven het landelijke gemiddelde, dit komt door onze kwaliteitszorg, de opbrengst- en handelingsgerichte aanpak in de klassen. De inspectie heeft ook een tweetal aandachtspunten aangegeven. Deze zijn de te lezen in het rapport. In het schooljaar 14-15 worden deze punten gelijk aangepakt.

In het schooljaar15-16 hebben wij ons aangemeld als excellente school. Wij voldoen aan veel criteria, maar nog niet aan alle (zie rapport). Daarom mogen we ons op dit moment nog geen excellente school noemen. Al zijn wij er van overtuigd dat onze manier van het luisteren naar kinderen, in combinatie met de opbrengsten voor ons wel excellent is.

Terug naar boven