Openbare Basisschool De Peppel

Pienterpad 1 1775 AX Middenmeer

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Peppel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Peppel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Peppel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Peppel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Peppel

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer personeel afwezig is door bijvoorbeeld ziekte of scholing wordt dit in de plaats opgevangen door personeel uit de invalpool van Stichting Surplus. Als er geen invallers beschikbaar zijn wordt de groep opgevangen door een 'vaste' leerkracht van de Peppel die dan een extra dag werkt.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroep wordt er thematisch gewerkt. Denk hierbij aan: het restaurant, de boerderij, het ziekenhuis, kleding, wonen. Het zijn onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van uw kind. Thema's zijn uitermate geschikt om de link te leggen met de samenleving. Vanuit deze thema's worden activiteiten aangeboden, zoals rekenen-, taal-, spel-, constructieve-, creatieve-, muzikale- en bewegingsactiviteiten. Iedere 4 tot 6 weken staat een ander thema centraal.

De tijden die hierboven zijn vermeld zijn een indicatie. Elke dag bekijkt de leerkracht van groep 1/2, door goed naar de kinderen te kijken en luisteren, wat er nodig is.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het aanbod bereidt de leerlingen voor op vervolgonderwijs en samenleving.

Basiskwaliteit
De school biedt een breed en op de kerndoelen gebaseerd aanbod dat ook de referentieniveaus taal en rekenen omvat en dat aansluit bij het (beoogde) niveau van alle leerlingen. Het onderwijs gaat ervan uit dat leerlingen opgroeien in een pluriforme samenleving. Daarom is het onderwijs gericht op het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie, en op kennis hebben van en kennismaken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdsgenoten. Het aanbod draagt bij aan de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Het aanbod sluit aan op het niveau van de leerlingen bij binnenkomst van de school, wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften die kenmerkend zijn voor de leerlingenpopulatie en bereidt hen voor op het aanbod bij de start van het vervolgonderwijs. Daar tussenin verdelen de leraren de leerinhouden evenwichtig en in samenhang over de leerjaren heen. De school legt de doelen voor het onderwijs en de opbouw van het aanbod vast in het schoolplan.
https://scholenopdekaart.nl/Basisscholen/10209/63/Openbare-Basisschool-Peppel/categorie/Algemeen
https://scholenopdekaart.nl/Basisscholen/10209/Openbare-Basisschool-Peppel/categorie/Beleid

Kinderen hebben ieder een eigen ontwikkelingstempo. Wij trachten in ons onderwijs rekening te houden met verschillen in aanleg, tempo, persoonlijkheid, concentratie en belangstelling. Het goed leren omgaan met problemen en met elkaar is hierbij zeer belangrijk. Wij werken hieraan door duidelijke gedragsregels af te spreken en hierover in gesprek te gaan. Niet alleen de verstandelijke, maar ook de sociale, emotionele, motorische en creatieve ontwikkeling van het kind zijn erg belangrijk. Kinderen leren op school met elkaar rekening houden, elkaar helpen en wat voor elkaar over hebben. Leren samenwerken is van groot belang om later in de samenleving goed te kunnen functioneren. Dit veronderstelt een open en eerlijke houding tegenover elkaar en een wederzijds vertrouwen en respect. Hoe ziet dat er praktisch uit:
· Kinderen voelen zich veilig en geborgen
· Kinderen vertrouwen op hun eigen mogelijkheden en durven fouten te maken
· Ontdekken dat iedereen uniek is
· Inzien dat je rekening moet houden met gevoelens en wensen van anderen
· Dat er op school andere regels gelden dan thuis
· Hoe je conflicten moet aanpakken en oplossingen kunt bedenken
· Ervaren dat je elkaar in een groep nodig hebt.
· Een uitdagende leeromgeving
· Verschillende werkvormen
· Basisontwikkeling bij kleuters

Groep 1-2
Om tot leren te komen is het belangrijk een veilige leeromgeving te creëren. Leerlingen in groep 1 krijgen de tijd deze veiligheid te ontdekken. Zij leren om te gaan met groepsprocessen, hun eigen plekje te vinden en de schoolstructuur te ontdekken. De inspirerende leeromgeving daagt leerlingen van groep 1-2 uit zich te ontwikkelen. Speelhoeken en uitdagende ontwikkelingsmaterialen nemen hier een belangrijke plaats in. 

Technisch lezen
Bij groep 2 worden leerlingen uitgedaagd letters te herkennen. Leerlingen leren woordjes te rijmen en te hakken en te plakken. Dit wordt spelenderwijs aangeboden en er wordt een taalrijke leeromgeving gecreëerd. In groep 3 wordt het aanvankelijk lezen opgestart. Gebruik wordt gemaakt van de methode Lijn 3. In alle groepen wordt 2 x per dag 10 minuten voorgelezen om het leesplezier en de woordenschat te vergroten. Ook wordt er per dag 30 minuten stil gelezen waarin de leerlingen een door hen gekozen boek mogen lezen. 

Rekenen
In groep 1-2 wordt het rekenen voorbereid. Er wordt een rijke leeromgeving op rekengebied geboden. De cijfers worden aangeboden en het tellen wordt spelenderwijs geleerd. Vanaf groep 3 wordt met de methode Getal & Ruimte Junior gerekend. Instructie wordt dagelijks door de leerkracht gegeven. De leerstof wordt zowel schriftelijk in het werkboek verwerkt als ook handelend of spelenderwijs.

Taalverzorging en spelling
In de groepen 1-2 wordt aan taalverzorging gewerkt door het rijke taalaanbod in de groep. Er wordt gewerkt aan het vergroten van de woordenschat, rijmen en hakken en plakken op een spelenderwijze manier. In groep 3 wordt gewerkt met Lijn 3. Lijn 3 is een methode waarin zowel spelling als taalverzorging wordt aangeboden. Vanaf groep 4 met de methode Staal. Staal is een methode waarin zowel taalverzorging als spelling wordt aangeboden. De leerstof wordt zowel schriftelijk in het werkboek verwerkt als ook spelenderwijs.

Begrijpend Lezen
Begrijpend lezen wordt aangeboden met de methode 'Nieuwsbegrip XL' . In de onderbouw wordt thematisch gewerkt. Er wordt veelvuldig ingezet op voorlezen uit prentenboeken. Leerlingen met een verminderde taalontwikkeling worden in de kleine kring extra begeleid door middel van: spel, kringgesprekjes over het thema(wereldoriëntatie) en extra voorleesmomenten. We zetten schoolbreed in op de leesstrategieën van begrijpend lezen en integreren deze ook in de andere vakken.

WereldoriëntatieWereldoriëntatie heeft een thematische opzet. De thema's van Wereldoriëntatie worden verwerkt op verschillende manieren zodat alle leerlingen tot hun recht komen (creatief) en kinderen actief betrokken zijn bij hun leerproces. Hierbij gebruiken we het leerplatform van Faqta als leidraad.

Engels
In de bovenbouw wordt gewerkt met de methode ‘Groove Me’. 

Leerlingen met een taalachterstand
Binnen ‘De Peppel’ is een groep voor leerlingen met een NT2 achtergrond. Zij werken met de methode ‘Veilig Leren Lezen’ en worden op spelenderwijs met woorden uit Nederland in aanraking gebracht. De groep NT2 leerlingen bestaat uit 10 tot 12 leerlingen. Deze leerlingen blijven 10 maanden in deze groep om daarna te integreren in de school in hun woonplaats. Leerlingen met een taalachterstand (tevens NT2 leerlingen) in de groepen 1-2 worden opgevangen in groep 1-2. In deze groep is een beredeneerd taalaanbod en een rijke talige leeromgeving, waardoor de leerlingen met een taalachterstand meegenomen worden in de verrijking van de woordenschat. Leerlingen die, ondanks dit beredeneerde aanbod, niet het gepaste talige niveau bereiken worden, net als in andere groepen, extra ondersteund door de onderwijsassistent. Eventueel wordt externe logopedische hulp aanbevolen.

Op de Peppel wordt gezocht naar de samenhang tussen de verschillende vakken. Hierdoor ontstaat overlap tussen de lesstof. Zo wordt bijvoorbeeld tijdens de lessen wereldoriëntatie ook aandacht besteed aan begrijpend lezen en woordenschat.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In ons schoolondersteuningsprofiel staat beschreven welke specifieke ondersteuning wij (kunnen) bieden aan de leerlingen bij ons op school. Het is belangrijk om te melden dat iedere vorm van ondersteuning persoonlijk en specifiek is. Wij gaan daarom te allen tijden graag met u het gesprek aan of wij ondersteuning kunnen bieden dat een leerling nodig heeft.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We proberen de specialismen binnen het team op peil te houden door teamscholing en individuele scholing te stimuleren om aan de ondersteuningsbehoefte te kunnen voldoen. Waar we dat niet kunnen zoeken we de samenwerking met externen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Als de kinderen van Pippeloentje naar onze school komen is er sprake van een warme overdracht. Op deze manier weten we vanaf de eerste schooldag wat de onderwijsbehoeften van onze nieuwe leerlingen zijn. Wat ook voorkomt is dat we als school in de peuterperiode al komen observeren op de peuterspeelzaal. Op deze manier kunnen we al in een vroeg stadium meedenken als specifieke hulp nodig is. Ook kunnen we een ingezette lijn op de peuterspeelzaal op deze wijze een goed vervolg geven in onze kleutergroep.

Terug naar boven