Jenaplanschool WIJland
Zuiderstraat 1 9991 CM Middelstum
- basisonderwijs
- Openbaar
- Jenaplan
- 114 leerlingen
Resultaten doorstroomtoets
Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een doorstroomtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde doorstroomtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Streefniveau
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toelichting van de school
We nemen twee keer per schooljaar de IEP toets af.
Twee keer per jaar worden de IEP-toetsen afgenomen. Met de onderwijsplannen die voor de vakgebieden lezen, taal en rekenen zijn ontworpen, bepalen de stamgroepleiders van welke kinderen zij het werk gaan analyseren. Voor het bepalen van de interventies kijken ze ook naar de resultaten van de methode gebonden toetsen. De resultaten worden in het leerlingvolgsysteem Parnassys gezet. Vervolgens worden de opbrengsten in het systeem Focus PO verwerkt. Focus PO is: planmatig werken zonder groeps- en, of handelingsplan. Plannen worden vervangen door afspraken over interventies op school-groeps- en leerling-niveau. Opbrengstgericht werken wordt mogelijk door in te zoomen van school - naar groepsniveau en door te focussen op halfjaarlijkse interventies. Hiermee eindigt de spanning tussen het statische van de plannen en de dynamische werkelijkheid en creëren we ruimte voor de aanpassing van lesmethodes. Het groepsbeleid wordt op deze manier rechtstreeks verbonden met het schoolbeleid.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Toelichting van de school
Afscheid nemen van de basisschool en de stap naar het voorgezet onderwijs wordt door veel ouders en kinderen als ingrijpend ervaren. De overgang naar het VO wordt door de leerkracht van uw kind dan ook zorgvuldig begeleid. Het tijdpad in dit proces ziet er globaal als volgt uit:
· Om leerlingen een passend advies voor het voortgezet onderwijs te kunnen geven maken wij gebruik van de Plaatsingswijzer. De plaatsingswijzer geeft op grond van de resultaten van het leerlingvolgsysteem van groep 6, 7 en 8 een advies. Daarnaast nemen we voor het advies sociaal emotionele kenmerken, werkhouding en taakaanpak mee.
· Tijdens het ouder gesprek eind groep 7 geeft de leerkracht een voorlopig of pré- advies met betrekking tot de schoolkeuze. Met dit advies heeft u alvast een idee op welke schooltypen u zich met uw kind kan richten bij de open dagen en informatieavonden van het VO.
· Vanaf schooljaar 2023-2024 is er geen eindtoets deze is vervangen door de doorstroomtoets.
· Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
· Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
· Eind januari, begin februari zijn de “open” dagen van alle scholen voor voorgezet onderwijs.
· Leerlingen maken de doorstroomtoets tussen 29 januari en 18 februari.
· Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
· Nadat de uitslagen van de doorstroomtoets binnen zijn, worden deze met ouders en kinderen besproken. We proberen in goede overeenstemming met de ouders te komen tot een definitief advies en plaatsing op een school voor voorgezet onderwijs. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan wordt het advies in heroverweging genomen.
· Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
· Uiterlijk eind maart meldt u uw kind aan bij de betreffende VO-school.
· In de periode na de aanmelding is er overleg met de nieuwe school over plaatsing en eventuele aandachtspunten bij uw kind. Dit overleg vindt plaats tussen de groepsleerkracht en de onderbouwcoördinator van de betreffende VO-school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Sociale ontwikkeling
Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?
Gedurende de basisschoolperiode breiden de sociale vaardigheden van leerlingen zich geleidelijk uit en vindt er een verfijning plaats. Samenwerken geeft leerlingen de kans vaardigheden, als luisteren naar elkaar, elkaar niet onderbreken, je houden aan afspraken, anderen een compliment geven en opkomen voor jezelf, te oefenen. Leerlingen leren rekening met elkaar te houden, leerlingen leren verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf, de ander, het werk en materialen. Er ontstaat meer begrip, respect en zorg voor anderen, ook voor anderen die 'anders' zijn. Er ontstaat een sfeer van werken doe je voor jezelf, alleen maar ook met anderen. We werken hier elke dag aan, het is onze manier van leven. Gelijkwaardigheid tussen mensen is een belangrijk uitgangspunt. Onze leerlingen leren respect opbrengen voor waarden en normen van anderen, die zich onderscheiden in kleur, status, handicap, cultuur of geloof. We zijn alert op discriminatie en pesten, we werken vooral aan het voorkomen ervan. Op onze school werken we met KiVa. KiVa is een social veiligheids programma waarbij preventief wordt gehandeld.
Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling
Wat zegt de inspectie over de school?
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.