Jenaplanschool WIJland

Zuiderstraat 1 9991 CM Middelstum

  • We sluiten (bijna) iedere week gezamenlijk af met de viering.
  • Koken doen we iedere dag met veel plezier.
  • Wij leren samen!
  • Tijd voor Toekomst biedt onze kinderen een beter, breder en rijker aanbod.
  • Door denken, doen en ervaren 
gaat de leerstof leven.

Het team

Toelichting van de school

De samenstelling van het team.

Op dit moment werken er ongeveer 20 mensen op onze school.

De stamgroepleiders zijn verantwoordelijk voor hun eigen stamgroep. Zij zorgen voor de kinderen, geven het jenaplanonderwijs vorm en hebben de meeste contacten met ouders. Soms zijn er duobanen, de stamgroepleiders zijn dan samen verantwoordelijk voor een groep.

Voor de onder- en middenbouw is er één intern begeleider en datzelfde geldt voor de bovenbouw.

De intern begeleiders coördineren de hulp aan kinderen die extra zorg nodig hebben en voert met alle stamgroepleiders groepsbesprekingen. De intern begeleiders hebben regelmatig onderling overleg. Op de school is een conciërge aanwezig en er zijn in de bouwen twee onderwijsassistenten en twee ondersteuners werkzaam.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een groepsleerkracht worden de kinderen bij voorkeur niet naar huis gestuurd. We proberen dan zo snel mogelijk een vervanger/ster te regelen. We werken samen met het bureau SLIM. De medewerkers van SLIM doen hun uiterste best om vervanging te regelen. Soms lukt dit niet, dan proberen we als team een oplossing te vinden. Als ons dat ook niet lukt, zijn we gedwongen de kinderen naar huis te sturen. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De lestijden van de onderbouw, middenbouw en bovenbouw zijn gelijk. We starten iedere dag om 8.15u. Op maandag, dinsdag en donderdag gaan we tot 15.15u naar school. Dit is een uur langer dan normaal op deze dagen. Dit heeft te maken met de verlengde/verrijken schooldag (Tijd voor Toekomst). Op woensdag en vrijdag tot 12.30u.

Alle vakken worden thematisch aangeboden, we werken vakoverstijgend en betekenisvol. Wereldoriëntatie is daarbij het hart van ons onderwijs. Binnen onze school richten we ons op de brede ontwikkeling van het kind. We stimuleren de cognitieve ontwikkeling (het vergroten van kennis en vaardigheden), de motorische ontwikkeling, de taakgerichtheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling (het omgaan met jezelf, anderen en omgeving) in een rijke spel-leer omgeving. Jonge kinderen leren spelenderwijs, door ervaring. Het onderwijs en de inrichting van de groep zijn daarop afgestemd. Tijdens een dagdeel wisselen individuele en groepsmomenten elkaar af. Gedurende de dag komen onze vier basisactiviteiten aan bod: het gesprek, het werk, het spel en de viering.    

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Voor de vakken Engels, muziek, wiskunde (groep 8), gym, HVO/GVO en handvaardigheid zijn vakleerkrachten aangesteld.

Op maandag, dinsdag en donderdag gaan wij verlengd naar school. Wij nemen namelijk deel aan Tijd voor Toekomst. Tijd voor Toekomst is de Groningse benadering van verrijkte schooldagen. Met een breed aanbod op het gebied van toekomstperspectief en talentontwikkeling willen wij bijdragen aan gelijke kansen voor alle kinderen. Met externe en professionele aanbieders binnen de schoolomgeving kunnen kinderen meer kansen krijgen om hun toekomst kleur te geven.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op Jenaplanschool WIJland vinden we dat elk kind een eigen karakter heeft, een eigen persoonlijkheid, een eigen manier van leren. Daarom werkt ieder kind groepsgewijs of individueel aan de leerstof, die past bij het niveau van dat moment. Dat alles in eenzelfde, veilig en vertrouwd pedagogisch klimaat. De didactische gedachte is door de hele school hetzelfde: niet alleen de leerstof is bepalend, maar het kind kan zelf meebepalen, met begeleiding van de groepsleerkracht, wat en hoeveel het kan verwerken in een bepaalde tijd. Er wordt extra hulp geboden door de groepsleerkracht waar dat nodig is. Kinderen ondersteunen ook elkaar door samenwerkend leren. We proberen bij elk kind zijn of haar talenten maximaal te ontwikkelen. We gaan uit van kansen en niet van beperkingen.

Ieder kind werkt en maakt vorderingen naar eigen kunnen en maakt daarbij gebruik van een grote variatie in werkvormen en leer- en hulpmiddelen. De groepsleerkrachten volgen nauwkeurig het werk (resultaten) van de kinderen door een degelijke administratie bij te houden.
Dit gebeurt in groep 1 en 2 met behulp van de leer en ontwikkelingslijn het jonge kind in ParnasSys , een volgsysteem dat  zorgt voor het systematisch observeren en registeren van het onderwijsaanbod en de opbrengsten daarvan.
Vanaf groep 3  worden de kinderen tussentijds getoetst via de toetsen van de methoden die gebruikt worden en twee maal per jaar nemen we de IEP-toetsen af voor Technisch Lezen, Begrijpend Lezen, Spelling en Rekenen.
Gebruik makend van elkaars deskundigheid en ervaring wordt door het gehele team geprobeerd keuzes en afspraken te maken om een leer-of gedragsprobleem  op te lossen. Wanneer na een in overleg vastgestelde periode blijkt dat het probleem niet is opgelost middels de gemaakte afspraken, dan wordt het betreffende kind weer ingebracht op de teamvergadering. In overleg met de intern begeleider wordt beslist of en op welke wijze het kind in aanmerking komt voor extra ondersteuning.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school staat in de omgeving bekend als een school die kinderen die wat extra’s nodig hebben, goed opvangt, waardoor ouders van deze kinderen juist voor onze school kiezen. Het is voor ons zaak om ons blijvend te verdiepen in nieuwe ontwikkelingen. Het uitbreiden van een sterk (zorg)netwerk is voor ons van belang. We kunnen in die samenwerking met externen nog meer kinderen bereiken.
 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het Jenaplanonderwijs kenmerkt zich door 4 basisactiviteiten. Gesprek, spel, werk en viering zie je in elke stamgroep terug. Jonge kinderen leren door te spelen, dit proberen we in de basisactiviteiten terug te laten komen en zo spelenderwijs de kleuterdoelen (SLO) te behalen.



Wij zijn veel met kinderen in gesprek. In het Jenaplanonderwijs gebeurt veel in de kring. Er wordt geluisterd naar de inbreng van de kinderen tijdens gesprekken over het thema, maar ook naar verhalen van belevenissen. Zo komen we samen tot onderwijs wat aansluit bij de kinderen. We kijken of de plannen die in kringgesprekken besproken worden, uitgevoerd kunnen worden tijdens het spelen en werken. Kinderen voelen zich hierdoor gehoord, leren dat hun mening ertoe doet en dat ze zelf invloed hebben op hun leerproces/het spelen en werken in de groep.



Vooral jonge kinderen leren de wereld te begrijpen door te spelen. We willen de kinderen laten ervaren dat ze grip op de wereld kunnen hebben. Door te observeren, mee te spelen/nieuwe materialen in te brengen en indien nodig zien we in welke fase van rollenspel de kinderen zijn. Indien nodig geven we daar interventies op.



Tijdens het werk zien we dat kinderen zoveel mogelijk zelfstandig aan het werk zijn. We vinden het belangrijk dat kinderen zichzelf zoveel mogelijk kunnen redden en indien nodig hulp durven vragen aan een ander kind in de groep. Mocht hij/zij het ook niet weten, of er ‘grote’ vraagstukken zijn, weten de kinderen dat ze altijd kinderen uit de midden- of bovenbouw kunnen vragen om hen te helpen. Ook hier stimuleren we het samenwerken. Door de kinderen al jong kennis te laten maken met uitgestelde aandacht, stimuleren we hun zelfredzaamheid.



Viering komt op vele manieren voor. Kinderen krijgen veel zelfvertrouwen door zowel kleine als grote dingen te vieren. Doordat er stil gestaan wordt bij kleine dingen (zelf je schoenen aandoen), maar ook bij grote presentaties (met publiek) ervaren kinderen dat ze belangrijk zijn en ertoe doen. Met dit positieve gevoel, staan de kinderen opener in de wereld en zullen ze meer van zichzelf laten zien.


Terug naar boven